Social media? Reserveer alvast de accounts!

social media reserveren

Of u nu wel of niet vandaag nog met social media gaat beginnen, het kan zeker geen kwaad het zekere voor het onzekere te nemen en alvast wat voorbereidend werk te verrichten. Wist u bijvoorbeeld dat iedereen die dat wil bijvoorbeeld zomaar ‘uw twitter account’ kan vastleggen? Zorg er dan ook voor dat u die ‘assets’ alvast in huis hebt, voordat het te laat is.

Wie het eerst komt…

Misschien heeft u, net als vele andere bedrijven, een aantal jaren geleden het volgende ook meegemaakt: U besloot dat uw bedrijf ook een website en emailadressen nodig had. U wilde graag het domeinnaam vastleggen met uw bedrijfsnaam en wat bleek… Was die al vergeven! Dit gebeurt steeds meer. Een complete bedrijfstak verdient hier geld aan. Domeinboeren registreren domeinnamen in de hoop dat iemand die later, voor aanzienlijke bedragen, wil overnemen. Misschien een twijfelachtige manier om geld te verdienen, maar de markt is er groot genoeg voor.

Wees niet te laat

social media te laatIn veel gevallen gaat dit ook op in ‘social media land’. Als u met uw bedrijf actief wilt worden op sociale netwerken als Twitter, Facebook en Hyves kan u hetzelfde overkomen. Het Twitter account ‘Nike’ bijvoorbeeld is niet in handen van de schoenenfabrikant maar van ‘FairWinds Recovery’. In de Algemene Voorwaarden van Twitter staat dat in accounts niet gehandeld mag worden, maar toch moge duidelijk zijn dat Nike hier te laat was. Terwijl het aanmaken van een account nog geen minuut kost.

Neem dan ook het zeker voor het onzekere en registreer alvast uw accounts. Afhankelijk van de markt waarin u actief bent zijn verschillende sociale netwerken belangrijk om rekening mee te houden. We leggen bij drie sociale netwerken kort uit wat er geregistreerd moet worden.

Twitter

social media twitterHier is vooral uw accountnaam van belang. Maak deze niet te lang of te onhandig. In Twitter kunnen berichten namelijk niet langer zijn dan 140 tekens en uw Twitter account dient te worden gebruikt als mensen u iets willen zeggen. Als uw Twitter account dan “VanDenHeuvelVideoProducties” is, is er niet veel ruimte over voor een bericht. Ook is het belangrijk dat uw Twitter account eenvoudig is te onthouden en te schrijven is op een mobiele telefoon.

Twitter account aanmaken >

Facebook

social media facebookBij Facebook is het verstandig een Facebook Fanpage aan te maken met een mooi website adres. Het adres van Nike Football is bijvoorbeeld “http://www.facebook.com/nikefootball” en dat is niet gek natuurlijk. Zorg er dan ook alvast voor dat u uw Fanpage alvast hebt gereserveerd opdat u deze eventueel later kunt inrichten en activeren.

Facebook account aanmaken >

Hyves

social media hyves Bij Hyves kunt u een zogenoemde Hyve aanmaken voor uw bedrijf. Bijvoorbeeld http://uwbedrijf.hyves.nl Let op, een account is iets anders dan een Hyve. Een account is namelijk meer een identiteit en een Hyve is een groep van identiteiten. Maak dan ook eerst een account aan en met dat account maakt u vervolgens een Hyve aan. Bij Hyves krijgt u zogenoemde subdomeinen, zoals http://pietjepuk.hyves.nl of http://bedrijfsnaam.hyves.nl Denk er dus alvast goed over na welk account- en Hyve adres u wenst te registreren.

Hyves account aanmaken >

Ander sociale netwerken

Naast Twitter, Facebook en Hyves zijn er nog vele andere sociale netwerken waar u mogelijk rekening mee dient te houden. Dit hangt echter af van uw bedrijf en uw doelgroep dan ook loont het zeker de moeite uit te zoeken met welke sociale netwerken u rekening moet houden.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Social blackmailing: Chanteren van social media webcare teams.

social media blackmailing

Steeds meer bedrijven stellen webcare teams samen. Medewerkers die niet alleen klachten en vragen beantwoorden die binnenkomen, maar ook pro-actief het internet en het social media landschap afstruinen op zoek naar meningen, vragen, klachten of welke uiting over het bedrijf of de producten dan ook. Dit kan ervoor zorgen dat klagende consumenten beter worden geholpen en de klacht geen eigen (langer) leven gaat leiden. Of deze klacht nu terecht of onterecht is. Maar deze webcare teams brengen ook nieuwe gevaren met zich mee.

Silence! I kill you!

Een klagende klant kost alleen maar geld en tijd en daar willen bedrijven niet in investeren. Slechts een stelling natuurlijk maar waar of niet waar, het bellen naar menig klantenservice geeft je het gevoel dat dit meer dan waar moet zijn. Voorbeelden genoeg die de media halen en sommige bedrijven lijken meer te investeren in een zo slecht mogelijke klantenservice (om consumenten te ontmoedigen) dan te investeren in het verbeteren ervan. Of dit nu een goed idee is of niet, televisieprogramma’s als Kassa! en Radar varen er wel bij. Net als hun fora op internet… een walhalla voor klagende klanten op zoek naar erkenning en lotgenoten.

Klagen doe je eerst bij vrienden

Het bellen naar een klantenservice is voor veel mensen al een behoorlijke stap. Niet alleen kan het bellen naar een klantenservice geld of belminuten kosten, maar ook moet je zeker zijn van je zaak. Heb je echt alle kabeltjes goed aangesloten? Heb je de hele handleiding goed doorgenomen? Heb je de veelgestelde vragen op de website doorzocht? En kan je je klacht uberhaupt omschrijven? Klagen doe je eerst bij familie en vrienden. De snelste weg naar erkenning: “Zo, meen je dat? Dat is echt een bizar verhaal man! Wat een stom product!” Je kunt je verhaal bovendien ook lekker aandikken.
Voor die snelle erkenning, en het spuwen van je irritatie, hoef je gelukkig niet meer te wachten op verjaardagen of reunies. Met sociale netwerken kan je dit niet alleen direct vertellen aan je vrienden, maar kunnen je vrienden direct reageren en eventueel je stem ook nog eens harder laten klinken door andere vrienden weer van je klacht te vertellen. Letterlijk, met één druk op de knop (bijvoorbeeld via de Retweet knop in Twitter).

Webcare teams zijn er om te luisteren… en snel in te grijpen

social media philipsWebcare teams die het internet, en steeds vaker ook het social media landschap, afstruinen op zoek naar klachten en meningen over de producten van een bedrijf zijn dan ook steeds harder nodig. Niet alleen om negatieve uiting de kop in te drukken, maar ook om onjuiste geruchten snel te ontkrachten voordat het te laat is.

Ik haat Philips! Koop je een nieuwe TV, hebben ze een eigen SCART systeem ontwikkeld dat alleen op Philips apparatuur werkt!

Stel iemand op Twitter schrijft: “Ik haat Philips! Koop je een nieuwe TV, hebben ze een eigen SCART systeem ontwikkeld dat alleen op Philips apparatuur werkt!”. Is dit dan waar? Misschien begrijpt deze persoon niet dat dat geen SCART maar HDMI aansluiting betreft. Met andere woorden… Het is niet Philips die hier de plank misslaat, maar deze persoon. Dat wil je als Philips zijnde natuurlijk zo snel mogelijk duidelijk maken voordat dit bericht wordt verspreid want via Twitter kan een bericht in een paar minuten worden verspreid over andere sociale netwerken, blogs, websites en voor je het weet moet een woordvoerder in defensieve modus in het 8 uur journaal vertellen dat Philips de consument voortaan beter zal voorlichten. Maar ook al is het de consument die fout zit, dan nog kan een reactie verkeerd uitpakken.

Chanteren van social media webcare teams

social media blackmailingToch hoor ik nu steeds vaker van een nieuw fenomeen genaamd social blackmailing. Daarmee wordt bedoeld: “iemand stuurt een (onterechte) klacht uit via social media WETENDE dat er een webcare team van het betreffende bedrijf monitort. Het webcare team reageert, de afperser reageert puur en alleen om de klacht verder op te blazen in de hoop dat het webcare team hem ‘afkoopt’. Door bijvoorbeeld een gratis televisie aan te bieden. Er zijn natuurlijk allemaal varianten denkbaar van deze nieuwe vorm van chantage, maar hoe moet je daar als webcare team mee omgaan? Hoe herken je deze chanteurs?

[EDIT: na terechte zorg van Maurice Beerthuyzen dat het alleen maar zou gaan om gratis producten]
Overigens hoeft social blackmailing natuurlijk niet alleen maar te gaan om gratis producten. Je kunt ook met andere berichten iets proberen gedaan te krijgen bij webcare teams. Denk aan een bericht op Twitter als: ”Ik wacht al 8 weken op een belletje van Telfort. #telfort #fail”. Misschien wacht je pas 8 minuten, maar wil je gewoon dat je snel geholpen wordt.
Met social blackmailing dwing je dus iets af waar je misschien (nog) geen recht op hebt, maar door de gevoeligheid van social media en wetende dat er gemonitord wordt, je toch hoop dat het je wordt toegekend.

Voor webcare teams is het erg moeilijk iemand publiekelijk te betichten van een dergelijke opzet.
Hoe moet je als webcare team hiermee omgaan?

Wat zijn jullie ervaringen/reacties m.b.t. social blackmailing?

Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

PersPagina.nl maakt van persbericht een Social Media Release

social media perspagina

Wie regelmatig persberichten schrijft of leest, weet hoe werken met een persbericht voelt: Een taai stukje tekst waar je wel of niet doorheen moet. Niet meer, niet minder. Hoewel we al vele jaren het tijdperk achter ons hebben gelaten waarin met 9600 baud modems elke letter telt, lijken persberichten niet met hun tijd mee te zijn gegaan. Tot vandaag in ieder geval, want sinds vandaag kunnen persberichten worden omgetoverd tot volwaardige 2.0 belevenissen met PersPagina.

“PersPagina combineert relevante media om in één keer een compleet verhaal te vertellen.” aldus Sébastien Willems, Media & Business Developer van PersPagina. Zo bevat een PersPagina afbeeldingen, video’s en downloads voor een visuele ondersteuning van het bericht en kan er interactie plaatsvinden met behulp van chat-, poll- en reactiemogelijkheden.

Hoe werkt een social media release?

Dit werkt vrij simpel. Voorheen stuurde je een persbericht met contact informatie onder de “Noot voor redactie.” Als iemand van een redactie behoefte had aan additionele media, zoals een logo of screenshots, dan diende die persoon contact op te nemen.

Met PersPagina is een persbericht nog altijd een stuk tekst, zoals mensen in persberichtenland nu eenmaal gewend zijn, maar met een unieke URL naar een website. Op deze website is een complete landingspagina ingericht waar bovengenoemde toevoegingen aan het persbericht te vinden zijn. Alles op één plek. Bovendien kan deze informatie ook worden bijgewerkt, iets wat met een regulier “old-school” persbericht nu niet mogelijk is. Als een persbericht eenmaal is verzonden, dan is daar niets meer aan te doen.
Zo’n online persbericht wordt een social media release genoemd. Een markt waar ook Engelstalig initiatieven als PressDoc, PitchEngine en PRWeb zich in hebben gestort. Maar wanneer een persbericht Nederlandstalig is, is een Nederlandstalige social media release van PersPagina wel zo prettig.

PR Bureaus

social media whziprMet de ontwikkeling van PersPagina is de feedback van drie PR bureaus gebruikt, te noemen Coopr, Lammers van Toorenburg PR en Whizpr. Het zal dan ook niet lang duren voordat we, naast het persbericht van PersPagina zelf vandaag, meer social media releases zullen tegenkomen die verrijkt zijn met een PersPagina.

-
Een PersPagina zien? Bekijk dan die van PersPagina zelf op:
http://www.perspagina.nl/perspagina

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Mee op missie naar Silicon Valley met Economische Zaken

San Francisco Silicon Valley

Een paar weken geleden al, 8-10 september, organiseerde het Nederlandse Consulaat in San Fransisco de Silicon Summit 2010; een studytrip naar Silicon Valley voor ondernemers die zaken willen doen in de VS en via deze trip voet aan de grond willen krijgen. Yocter ging mee, in de hoedanigheid van ondergetekende.

Van 7 t/m 13 september was Yocter dan ook vertegenwoordigd in San Fransisco. Rond de Summit waren er allerlei afspraken gepland om het optimale uit de reis te halen. FlipboardErg leuk was bijvoorbeeld anderhalf uur na het landen mijn afspraak met Christel van der Boom. Een Nederlandse die mij alle ins en outs van Silicon Valley kon vertellen en nu voor Flipboard werkt. Overigens ook erg grappig om ‘de rode bank in de witte ruimte’ te zien… Bekend van het Flipboard filmpje. Ook andere afspraken waren zeer bruikbaar en verspreid over bekende plaatsen in Silicon Valley als Palo Alto en Mountain View; de thuisbasis voor bedrijven als Facebook, Twitter, LinkedIn, Google, Yahoo en Intel.

Leuke club Nederlandse bedrijven en incubators

Social media dashboad SocialDrumsMisschien wel net zo interessant waren de andere deelnemende bedrijven uit heel Nederland. Zoals Faceit2u dat het Internet afstruint op zoek naar (valselijk) gebruik van beeldmerken, Blue4Green dat met een “leuk apparaatje” vee-artsen veel tijd en onderzoekskosten bespaart en PersPagina dat persberichten omtovert tot social media releases (en inmiddels is gelanceerd). Zelf was Yocter aanwezig in verband met onze binnenkort te lanceren alles-in-één social media dashboard oplossing voor bedrijven, genaamd SocialDrums.
We werden bijgestaan door mensen van het consulaat en de Nederlandse incubators UtrechtInc, YES! Delft, Kennispark Twente en YEAH Incubator uit Groningen.

Bedrijfsbezoeken, studiedag en pitches

Bezoek FacebookNaast individuele afspraken brachten we op vrijdag gezamenlijk bezoeken aan Intel, Yahoo, Facebook en het SD Forum waar bedrijven zich een paar maanden kunnen huisvesten om voet aan de grond te krijgen. De donderdag stond geheel in het teken van luisteren en spreken. Georganiseerd door Silicom Ventures bracht de bus ons al vroeg naar het KPMG gebouw waar een stortvloed aan zeer interessante verhalen van zeer respectabele sprekers de revue passeerden. Voor Yocter vooral het verhaal van (en het contact later met) Rob Goldman van Threadsy.
De dag werd afgesloten met een netwerkevent waar alle bedrijven de kans hadden hun bedrijf/product/dienst te pitchen. Het consulaat had op voorhand al potentieel geïnteresseerde business partners uitgenodigd om in de zaal aanwezig te zijn.

De ‘Valley vibe’

BootcampHet programma was veelal op de minuut nauwkeurig gepland (“5:06 PM bus transfer back to hotel”) maar toch was ik ook benieuwd naar wat er zich buiten onze groep afspeelde. In de Valley vinden overal allerlei meetingen plaats waar van alles gebeurt. Een korte zoektocht op internet bracht me op woensdagavond in San Jose bij de “Scrappy startup happy hour“. Ter plekke trof ik ruim 50 mensen die met elkaar brainstormden over hun startup ideeën. Mensen hadden hun laptops bij zich en lieten zien waar ze mee bezig waren en vroegen om feedback. Een geweldige atmosfeer en zeer sterke (Amerikaanse) pitches van prille concepten tot “14 year old technology that was launched yesterday”. Veel studenten enStartup happy hour mensen met een baan en een idee. Zo sprak ik een vriendelijke Steve van FriendCameo.com (Video chat tool met 300.000 gebruikers maar op zoek naar een verdienmodel), Tracy van Battledish (zoek een restaurant op basis van je smaak) en nog zo tientallen meer mensen die gewoon met andere wilden praten over elkaars startups.
Ik sloot de week af op zondag bij een borrel in Mountain View van het gerenommeerde Nederlandse PR bureau Whizpr (gespecialiseerd in technologie en lifestyle). Whizpr neemt elk jaar een paar journalisten mee uit Nederland om kennis te maken met hun klanten en te laten zien waar zij mee bezig zijn. Op de borrel hadden ze naast hun eigen groep ook allerlei Nederlanders uitgenodigd die in de Valley wonen en werken.

Een geweldige en interessante week

PitchHet volle maar tevens zeer interessante programma, aangevuld met mijn eigen gemaakte afspraken, maakte de 10 uur terugvlucht nog altijd niet genoeg om bij te slapen. Toch kan ik iedereen adviseren, wanneer je voor een dergelijke missie wordt uitgenodigd, absoluut deel te nemen. Voor ons, Yocter, hebben de contacten met verschillende partijen in de Valley waarmee we afspraken hadden kunnen maken al veel opgeleverd. Naast het uitbreiden van ons netwerk, bijvoorbeeld ook speciale toegang tot API onderdelen van partijen waar we met SocialDrums afhankelijk van zijn (zoals Facebook). Maar ook los hiervan was het een zeer leerzame en leuke ervaring waar het consulaat zich met veel succes erg voor heeft ingespannen.

Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Volgen en delen via Social Media. Zijn volgers egoïstisch?

Bedrijven en mensen
Soms lijkt het wel alsof het gedrag van bedrijven overeenkomt met dat van mensen. Op zich niet raar want bedrijven worden over het algemeen gerund door mensen (hoewel je dat soms niet zou denken). Zeker waar het de inzet van social media betreft, vertonen bedrijven opvallend vaak menselijk gedrag. Zo zijn ze vaak egoïstisch…

Volgen en delen
Sociale netwerk sites worden voor twee dingen gebruikt: volgen en delen. We volgen onze vrienden en favoriete merken via de News Feed op Facebook of bijvoorbeeld via een Twitter stream. En als we iets leuks of interessants meegemaakt, gezien of gelezen hebben, delen we het via een of meerdere social media platforms met onze volgers.

Geven en nemen
In plaats van de woorden ‘delen’ en ‘volgen’ zou je ook ‘geven’ en ‘nemen’ kunnen gebruiken. Mensen die gedurende hun leven voornamelijk ‘nemen’, worden vaak als egoïstisch bestempeld. Zijn bedrijven die alleen maar ‘volgen’ of ‘nemen’ dan ook egoïstisch? Waarschijnlijk wel. Is dat erg? Wel als je het opbouwen van lange termijn relaties met klanten en potentiële klanten belangrijk vindt.

Geven om te nemen
Als bedrijven iets geven, dan doen ze dat uiteindelijk om te nemen. Bijvoorbeeld een werknemer een goede bonus geven zodat hij harder werkt en beter rendeert. Of geld schenken aan een goed doel zodat het imago van je bedrijf verbetert en meer consumenten jouw product kopen. Of mensen het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt door te reageren op hun berichten. Of pro actief leuke en interessante nieuwtjes met je volgers delen zodat zij dat weer delen met hun vrienden en jij gratis reclame voor je bedrijf krijgt.

Inzet van social media
Als bedrijf heb je de kans om met de juiste inzet van social media te werken aan de reputatie van je bedrijf en aan de relaties tussen jou als bedrijf en je klanten. Maar dan zal je wel moeten investeren door te ‘geven’ en te ‘delen’. Daarom is het zo belangrijk dat je je als bedrijf realiseert dat je eerst moet geven voordat je kan nemen (lees: meer kan verkopen). Wat beweegt je doelgroep? Wat verwacht jouw doelgroep van jou als bedrijf? En hoe kan je ze op een positieve manier verrassen?

Niet alleen ‘luisteren’
Veel bedrijven zijn al begonnen met ‘volgen’ (ook wel ‘luisteren’ genoemd). Ze inventariseren wat er over hun merk geschreven wordt, maken daar mooie rapporten over en leren zo hun doelgroep beter kennen. Een prima vertrekpunt want het is altijd goed om te weten wat je doelgroep bezig houdt. En om te weten hoe ze zich uiten zodat je een passende stijl van communiceren kan definiëren. Maar wacht vooral niet te lang met ‘geven’ want zolang je alleen maar ‘neemt’, vertoon je egoïstische trekjes en dat is niet handig in het geval van sociale media.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Gebruik van social media op de mobiele telefoon: Vervelend of juist niet?

mobiele telefoon social media

Je kent het verschijnsel waarschijnlijk wel: ben je op een leuk feestje, een concert of zomaar bij een bezienswaardigheid, staan er allemaal mensen om je heen naar het schermpje van hun mobiel te turen, berichtjes te tikken en foto’s en filmpjes te maken. En dat allemaal met dat ene apparaatje dat inmiddels ook toegang tot internet heeft.

Vervelend? Nee hoor, eerder heel sociaal. Want als dat mobieltje een smartphone is, is de kans groot dat hetgeen de mensen om je heen zien en meemaken, direct gedeeld wordt met vrienden en familie. Precies, met behulp van diezelfde mobiele telefoon. En natuurlijk met behulp van Facebook, Hyves en Twitter.

“Delen op sociale netwerken vaker vanaf telefoon dan computer”

Je wist natuurlijk al dat we met zijn allen massaal gebruik maken van sociale netwerken. En je wist vast ook al dat ongeveer zeven op de tien mensen op een of meerdere social media sites actief is. Maar wist je ook al dat uiteindelijk meer mensen via hun mobiele telefoon hun ervaringen zullen delen dan via een laptop of desktop?

Als je een moment stil staat bij het fenomeen ‘delen’, is dat een hele logische voorspelling. Want leuke dingen die je wilt delen, maak je vaak mee op andere plaatsen dan thuis of op het werk. Dus op plaatsen waar je mobiele telefoon het enige apparaat is waarmee je die ervaring direct kunt delen met je vrienden. En direct delen is leuker (want actueler) dus waarom wachten tot je weer achter je PC zit?

Kortom, neem het mensen niet kwalijk als ze massaal met hun mobiel aan het spelen zijn terwijl jij 100% gefocust bent op het optreden van je favoriete band. Het is echt heel sociaal gedrag en biedt ook jou de kans om leuke ervaringen van anderen te volgen. Maar dan wel op een moment dat jij je verveelt natuurlijk. Bijvoorbeeld in de trein, op de camping of toch gewoon op het werk.

Een paar cijfers (met dank aan Flowtown) om deze ontwikkeling te illustreren:

social media mobiele telefoon

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Het semantisch web in begrijpelijke taal

semantic web w3c

Het semantisch web… Wat is dat nu weer? Je hoort en leest er steeds meer over. Internet bedrijven, wetenschappers, overheden… Iedereen lijkt er druk mee maar wat is het semantic web in begrijpelijke taal? Waar komt het vandaan en wanneer “is het er dan”?

Semantisch wil zoveel zeggen als “de betekenis lerend”. Het semantisch web zou je grofweg kunnen definiëren als een web van verbanden. Verbanden gelegd tussen informatie op het internet, waardoor nieuwe inzichten kunnen ontstaan. Neem de volgende vier zinnen:

Voorbeeld: Het belang van verbanden leggen

  1. semantic web bpTony Hayward is de CEO van BP
  2. De CEO van BP zit op een zeilboot in de Golf van Mexico
  3. Er vaart slechts één boot in de Golf van Mexico
  4. Er is een zeilboot omgeslagen in de Golf van Mexico

Elk van deze vier zinnen is op zichzelf niet bijzonder spannend maar als we deze vier zinnen achter elkaar lezen, is te concluderen dat de CEO van BP (nog erger) in de problemen zit. Nu staan de vier zinnen handig genoeg toevallig achter elkaar in één blogpost, maar wat nu als elk van deze 4 nieuwsitems op totaal verschillende websites hadden gestaan?

Mens versus software

In bovenstaande voorbeeld is het voor een mens eenvoudig verbanden te leggen en tot bovenstaande conclusie te komen. Voor een computer is dit echter niet zo eenvoudig en al helemaal niet als deze vier zinnen los van elkaar op verschillende plekken hadden gestaan. Hoe had een computer of internet spider dit verband kunnen leggen? Dat is vrijwel onmogelijk. Tenzij we speciaal voor een computer wat extra informatie zouden kunnen geven. Informatie die de informatie beschrijft. Speciaal voor computers.

Beschrijvende informatie in onzichtbare broncode: snippets en microformats

semantisch web w3cDe broncode van een webpagina bevat naast de getoonde informatie ook informatie over opmaak zoals lettertype, afbeeldingen, animaties, links en menu’s. Met links worden websites aan elkaar gekoppeld en vindbaar maar voor het Semantic Web zijn een paar links niet genoeg. Het is slechts een verwijzing. Voor computers/software/spiders is het belangrijk te begrijpen wat de relatie van de verwijzing is tot het artikel. En daarvoor zijn zogenoemde ‘rich snippets’ en microformats bedacht. Het zijn stukjes broncode die informatie omschrijven of juist verrijken door de informatie aan andere gerelateerde informatie te koppelen.

Voorbeeld: Wat gebeurt er in de familie van X?

semantisch web familieAls je je familie aan iemand voorstelt, vermeld je daarbij ook vaak de relatie tot jou. “Dit is mijn moeder, mijn broer, neef, kleinkind, etc”. Als je met je hele familie zou afspreken dat iedereen op zijn/haar eigen blog slechts één link plaatst naar een ander familielid en de link omschrijft met microformats, dan is het voor een computer (dan wel spider) mogelijk om te bepalen “wie jouw hele familie is”. Als een verre achterneef een kindje krijgt, is het dus geen kunst meer vast te stellen dat “er in jouw familie een kindje is geboren”. En dat allemaal doordat je één link naar een ander familielid hebt geplaatst.

Semantisch web is er al

semantic web zorgkaart nederlandHet semantisch web klinkt als een belofte. Als “iets in de toekomst” wat we hopelijk nog gaan meemaken. Maar het semantisch web is er al, het moet alleen nog groeien. Hoe meer webbouwers gebruik zullen maken van snippets en microformats en niet alleen links plaatsen, maar ook ook verbanden verklaren, hoe groter het semantisch web wordt. Grote maar ook kleine internet partijen doen al mee. Uiteraard maken bedrijven als Google, Yahoo en Facebook steeds meer gebruik van het semantic web maar ook andere partijen ontdekken het belang ervan. Berichten als “Health sites use semantic technologies to provide better results” zullen we dan ook steeds vaker gaan tegenkomen. Uitgever Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media, heeft bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van zorgkaartnederland.nl ook al microformats toegepast liet Product Manager Jos Groenendaal mij weten. Onzichtbare stukjes broncode als je de website bezoekt, maar voor zoekmachines als Google (die de verbanden ook al in zoekresultaten laat zien) bijzonder gewaardeerd.

Scoutle.com

semantic web scoutle“Semantisch” wil natuurlijk niet altijd zeggen dat websites “gebruik maken van rich snippets en microformats volgens bepaalde afspraken”. Het in 2008 gelanceerde semantisch bloggersnetwerk Scoutle.com (ontwikkeld door ondergetekende) legt zelf verbanden en leert middels algoritmes de blogosfeer kennen, maar dan geautomatiseerd en zonder gebruik te maken van microformats of snippets. Scoutle leert juist door te kijken naar zowel bloggers als bezoekers van blogs en berekent daarbij voorkeuren en verbanden die worden gelegd.

Semantic Ready: belang van meedoen aan het semantisch web

semantic web belangHet moge duidelijk zijn dat het belang om je blog of website “Semantic Ready” te maken groeit want je wilt natuurlijk dat ook jouw website gaat opvallen en meedoet als computers verbanden gaan leggen. Terugdenken aan het voorbeeld van de familie… Wat als een familielid niet in het link-kringetje voorkomt? Dan zou die door de computer simpelweg worden uitgesloten. Het is dus voor elke website van belang ook in te gaan zetten op het semantic web. Want deze intelligente boot wil je niet missen.

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director en Founder van Yocter b.v.)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Help, ik moet iets met social media! Wat nu?

iets doen met social media

Het zal je maar gebeuren: heb je eindelijk je online strategie op orde, moet je aan de slag met social media! En het was zo overzichtelijk… Gewoon een advertentie in de krant, een spotje op radio en televisie, misschien nog een paar advertorials (je weet wel, van die artikelen die eigenlijk advertenties zijn) in magazines en klaar was je.

Nu heb je rekening te houden met een enorm fragmenterend medialandschap met honderden en soms zelfs duizenden relevante websites, consumenten die overal en nergens zijn en zich ook nog eens steeds lastiger laten verleiden om op jouw mooie ‘rich media’ banner te klikken. En dan moet je dus ook nog aan de social media… Help!!

Vooruit dan, we zijn er immers om elkaar te helpen. Daarom hieronder een opzetje voor de hoofdstukindeling van je social media plan. Gewoon even een dag telefoon en e-mail uit, internet bij de hand voor wat desk research en tikken maar. Je baas zal versteld staan van het resultaat.

HOOFDSTUKINDELING SOCIAL MEDIA PLAN

social media doelgroepHoofdstuk 1: ken je klanten
Wie zijn mijn klanten? En welke mensen zou ik graag als klant willen hebben? En vooral: wat doen ze, wat vinden ze belangrijk en waar zijn ze?

Hoofdstuk 2: help je klanten
Wat wil ik als organisatie dat deze mensen gaan doen? Wat moeten ze kopen? En…waarom worden die mensen er beter van als ze met mij in zee gaan?

Hoofdstuk 3: word vrienden
Beschrijf hier hoe je een langetermijnrelatie met je doelgroep op gaat bouwen. Hoe je ze op gaat zoeken op hun favoriete plek (tip: dat zou weleens Hyves, Facebook of Twitter kunnen zijn) en hoe je ze gaat verleiden om jouw vriendje te worden.

Hoofdstuk 4: blijf vrienden
Hier ga je schrijven over vriendschap. Wat is de basis van een goede vriendschap (geven en nemen, eerlijk zijn, voor elkaar klaar staan,…?) en hoe ga jij als organisatie die vriendschappen onderhouden.

social media planHoofdstuk 5: geven om te nemen
Vrienden zijn er om elkaar te helpen, bijvoorbeeld als je gaat verhuizen. Of als de muren geverfd moeten worden. Of als je advies nodig hebt bij de aankoop van een nieuwe computer… Als jij je vrienden helpt, helpen ze jou waarschijnlijk ook. Wellicht zelfs door jouw product te kopen. Schrijf hier dus hoe je je vrienden gaat verleiden om jou te helpen…door hen te helpen!

Hoofdtuk 6: samenvatting
Tijd voor een samenvatting zodat je baas niet alles door hoeft te lezen (druk, druk, druk). Oh ja, dit mag ook hoofdstuk 1 zijn; scheelt weer scrollen / bladeren.

Hoofdstuk 7: actielijst
Een 1,2,3-tje zodat iedereen weet wanneer wat gedaan moet worden. En door wie natuurlijk.

Succes!

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Maakt social media Google Search en SEO achterhaald? Websitebouwers opgelet.

social media google seo

Een vakantie plan je natuurlijk ruim van tevoren en uiteraard via Internet. Je laat Google je vertellen waar je heen gaat, slaapt, welke bezienswaardigheden je gaat bezichtigen en misschien zelfs welke souvenirs je mee terug neemt. De zoektocht naar en vindbaarheid van informatie op internet wordt dan ook steeds belangrijker. Wordt het werkwoord ‘googelen’, net als ‘kaartlezen’, een ouderwets werkwoord? Duidelijk is dat er meer zaken zijn waar webbouwers naast SEO op moeten letten.

Gevonden worden in zoekmachines

Om informatie te vinden op internet, kan je een zoekmachine gebruiken. Je typt een paar termen in en er verschijnen resultaten. De volgorde van die resultaten (wat staat er op plek 1?) is van cruciaal belang. Zowel voor de persoon die zoekt, als de websites die graag gevonden worden op die combinatie zoektermen. Kapitalen gaan om in het zogenaamde “Search Engine Optimization” (SEO); zorgen dat een website zo hoog mogelijk scoort in zoekmachines en vooral, in Google.

Bepalen van de volgorde

Voor het bepalen van de volgorde spelen veel factoren mee. Oude zoekmachines als Altavista of Ilse, lieten de volgorde bepalen door de ‘hoogste bieder’. De oprichters van Google vonden echter dat alleen de gevonden website daarbij is gebaat, niet de zoeker. Google kijkt naar de ‘inkomende links’ van een website; het aantal links dat naar een website verwijst. Immers, als heel veel andere websites een link hebben geplaatst naar de website van Yocter, dan is deze website vast waardevol en dus moet deze hoog terechtkomen in de resultaten wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘social media voor bedrijven‘. Inmiddels zijn ook andere zoekmachines overgegaan op deze methode, zoals Bing van Microsoft.

Is dit alles?

Google Search heeft niet stilgezeten en kijkt inmiddels naar veel meer dan links alleen, al is het basisprincipe (aantal inkomende links) gelijkgebleven. Maar social media maakt het mogelijk om op andere manieren aan je informatie te komen. Biedt Google nu een passend antwoord bij zoeken op ‘leuk restaurantje utrecht“? Waarschijnlijk niet, en dat komt vooral omdat iedereen zijn eigen idee heeft van wat ‘leuk’ is. Maar hoe kan Google nou weten wat ‘leuk’ is voor jou?
(EDIT:) Google kan je in zoekresultaten ook naar kaartjes sturen waar andere beoordelingen geven over restaurantjes of naar websites als iens.nl die eveneens veel aan SEO doen. Toch zou je tussen al die informatie misschien liever gewoon aan je vrienden vragen… Wat is een leuk restaurantje on Utrecht?

Zoeken met informatie die je niet opgeeft

Google leert steeds meer en zal ook social media gaan gebruiken om zoekresultaten te verfijnen. Het duidelijkste voorbeeld is dat Google zo snel mogelijk social media wil indexeren om ernaar te kunnen verwijzen. Maar sociale netwerken hebben natuurlijk de meeste kennis van de social media die jij en je vrienden daar achterlaten. Immers, daarin geef je aan van welke muziek je houdt, wat voor werk je doet, waar je uitgaat, wat je lekker vindt, wie je vrienden zijn… En dat laatste is misschien nog wel het meest belangrijk. Want je vrienden, geven dit ook aan. Met al die informatie is ineens wel op te maken wat je ‘leuk’ vindt. Als 80% van je vrienden van motorrijden, tatoeages en bier houdt, zegt dat ook iets over jou. Het Nederlandse Rijschool Network, van Rory Ligthart, adviseert bijvoorbeeld via Hyves welke rijschool voor jou het meest interessant is. Dit op basis van waar je vrienden rijlessen hebben gehad en hoe ze dit vonden. Hiermee wordt “googelen” dan ook helemaal overgeslagen.
Ook voor het voorbeeld van het restaurantje gaat dit op, want mogelijk hebben je vrienden (of hun vrienden) ook wel eens ergens in Utrecht gegeten en op sociale netwerken aangegeven welke restaurantjes zij leuk vonden. Daarmee is ineens een stuk duidelijker wat jij bedoelt met ‘leuk restaurantje utrecht’. Iets wat Google je niet had kunnen vertellen.

Belang van Link en belang van Like

Facebook opent nu de aanval op Google met een nieuwe manier van zoeken en gevonden worden. Met “Like” buttons kunnen mensen aangeven welke website of webpagina ze “leuk” vinden. Hiermee tippen ze enerzijds hun vrienden, zoals StumbleUpon dit ook doet, maar wordt deze informatie ook gebruikt om zoekresultaten in Facebook te rangschikken. Websites die door veel van je vrienden worden gewaardeerd, komen dan hoger in de zoekresultaten. Bij Google levert zoeken op “leuk restaurantje utrecht” dezelfde resultaten op als wanneer je moeder of je buurman hierop zou zoeken. Met de techniek die Facebook nu ontwikkelt, is voor iedereen een andere volgorde denkbaar. Want iedereen heeft andere vrienden en andere voorkeuren.
(EDIT:) Uiteraard zit ook Google niet stil en pogen ook zij een graantje in de Social Search mee te pikken. Platforms als Google Buzz, initiatieven als Personalized Search maar ook verschillende social networks die Google start of koopt als Orkut, Jaiku of Google.me waarover meer en meer geschreven wordt.

Websites eigenaren opgelet: Maak websites Likebaar

Websites eigenaren opgelet: Maak websites Likebaar


Facebook biedt webbouwers verschillende mogelijkheden om hun websites geschikt en vindbaar, of beter: Likebaar, te maken voor Facebook. Met Facebook Like Buttons maar bijvoorbeeld ook middels nieuwe soorten meta-tags (stukjes broncode speciaal gericht op de servers van Facebook). Naast een mooi ogende, overzichtelijke en zoekmachine-vriendelijke website begint social media nu ook aan de achterkant van websites belangrijk te worden. Want na Facebook, zullen ongetwijfeld ook andere sociale netwerken met dergelijke initiatieven komen gevolgd door nieuwe innovaties als Flattr waar men geld kan doneren voor content die je waardeert. Flattr leert op die manier eveneens welke informatie op Internet waardevol dan wel waardevoller is en wat jij wel en niet interessant vindt. Wat volgt er nog meer? Ongetwijfeld zal Google niet stil blijven zitten en door meer te leren van jou als persoon en alle social media om je heen.

(Edit:) Belang van SEO verdwenen?

Voor de volledigheid, in navolging van verschillende reacties op dit artikel van professionals die hun geld verdienen met SEO, moge het duidelijk zijn dat dit artikel niet het einde aankondigt van SEO of Search. Sterker nog, social media heeft ervoor gezorgd dat ook zoekmachines als Google genoodzaakt zijn hun algoritmes bij te stellen en zoekresultaten nog beter afstemmen op de persoon. Zoekmachines zijn (en blijven) van groot belang. Dat zal niemand tegenspreken, zo ook dit artikel. Juist nu ook zoekmachines het belang van social media hebben ingezien en deze actief opnemen in hun zoekresultaten. Voor websitebouwers is dit alles alleen maar goed nieuws. Je kunt websites naast zoekmachine vriendelijk nu ook nog “social media vriendelijk” maken. Zo kan je traffic genereren uit social media en social networks, maar kunnen ze elkaar ook nog eens versterken. Nu zoekmachines social media gebruiken om de zoekresultaten af te stemmen, is het belangrijk om als website bouwer en eigenaar niet alleen maar aan SEO te werken, maar ook te zorgen dat je website Likebaar is.

Eens proberen? Klik dan hieronder op de Facebook Like button.

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.)
GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Social media in het dagelijks leven. Wat merken we ervan?

social media in het dagelijks leven

Van social media wordt nog wel eens verweten dat het ‘zich allemaal op internet afspeelt’. Je ziet er weinig van in het dagelijks leven. Niet minder dan 9 miljoen Nederlanders (79 procent van de online populatie) bezoekt wel eens een sociale netwerksite met Hyves aan kop (66%) en een snel opkomende 27% van Facebook. Maar wat zie je daarvan in het dagelijks leven? Wat merkt de niet-twitterende medemens daarvan en kan je nog om social media heen?

.
Social media en de pers

Allereerst ziet de pers social media steeds vaker als bron. Allereerst omdat de bron te vertrouwen is. Immers, berichten op een Twitter account of Hyves profiel van welke bekende Nederlander ook, zijn vrijwel zeker door de persoon in kwestie geschreven. Tijdens de verkiezingen werden social media dan ook door de pers vaak gebruikt om aan te referen. “Femke Halsema laat via Twitter weten dat…” . Daarnaast kan je social media berichten gebruiken om een gesprek luchtiger te maken of om simpelweg zendtijd of een krant te kunnen vullen. Vroeger wisten we niet wat politici deden in hun vrije tijd. Nu zijn ze juist druk in de weer met social media om te laten zien ‘hoe gewoon ze eigenlijk zijn’ en maar al te eager om foto’s van hun kinderen te uploaden of te twitteren dat ze weer lekker hebben bijgebabbeld met andere ouders die hun kinderen van de basisschool haalden.

Social media in het openbaar vervoer

Maar zelfs al zou het social media landschap zich achter een internet horizon afspelen, in het dagelijks leven zijn er al minimale hints te herkennen dat die horizon geen uren surfen van ons verwijderd is. Waar mensen vroeger in de trein met hun mobiele telefoon alleen nog andere konden irriteren met luide ‘grappige’ Jamba ringtones, zie je steeds vaker mensen, in een hoekje gekropen, ijverig op hun mobiele telefoon tikken, scrollen en surfen. Of om meer social media gerelateerde werkwoorden te gebruiken: twitteren, hyven, inchecken, updaten en sharen. Geluidsoverlast maakt zo steeds meer plaats voor complete afsluiting. Het volgende voorval is dan ook typerend: Via Twitter las ik dat twee bekenden er, eveneens via Twitter, achterkwamen dat ze in dezelfde trein zaten. Vroeger stond je op en ging je bij elkaar zitten, nu was dit aanleiding om via Twitter elkaar te vertellen waar ze naar op weg waren en wat ze gingen doen. Want ja, dan weten je volgers dat ook meteen.

.
Social verjaardagsfeestje

Maar ook in de huiskamer met radio en televisie uit weten social media ons te bereiken. Foto’s en video’s van gebeurtenissen geschoten met mobiele telefoons duiken overal op, of dat nu een vliegramp of “Funniest-home-video-moment” betreft. Op verjaardagsfeestjes geen kringgesprek meer, maar in kleine groepjes om en om plaatjes en filmpjes analyseren op een mobiele Facebook of YouTube website. En als ook dat niet leuk genoeg is, twitter je met je vrienden die niet aanwezig zijn over hoe saai het feestje of hoe gaaf het concert is waar je je op dat moment bevindt.

Spontane ontmoetingen

Het is natuurlijk prettig om elke week op een vaste tijd, vaste locatie met een vaste groep af te spreken. Maar onze eigen vrienden zijn saai geworden. Allereerst omdat we via twitter toch allang alles weten. Je hoeft niet meer te vragen WAT iemand afgelopen weekend heeft gedaan of HOE het was, maar begint een zin met “Zo, dus Antwerpen was leuk?” hopend dat de persoon aan wie je het vraagt misschien een foto niet heeft durven uploaden of iets heeft gedaan wat niet ‘shareble’ was. Nee, afspreken met vrienden is zinloos. Via social media kom je gelukkig vrij gemakkelijk in contact met gelijkgestemden. Of dat nu op politiek, religieus, seksueel gebied of anderszins is. Maar zelfs al heb je geen enkele overtuiging of hobby, dan meld je je gewoon aan voor een bijeenkomst zonder onderwerp. Gewoon, een bijeenkomst. Met een paar duizend man kan dat al snel tot een dode leiden maar kan een dergelijke bijeenkomst ook simpelweg op voorhand worden verboden omdat 50.000 mensen bij de Eifeltoren de politie van Parijs geen goed idee lijkt.

Uitgaan zonder af te spreken

Tot een paar jaar geleden ging je op zaterdagavond uit en werd vlak voordat je de deur uitging gevraagd:”Waar gaan we heen?” Altijd weer lastig. Tegenwoordig is die vraag overbodig. Kijk gewoon waar de meeste vrienden hebben ingecheckt op Foursquare! En wil je het nog nauwkeuriger weten (wat als iemand vergeten is in te checken?) dan zou je met Google Latitude de stipjes van je vrienden op een kaart kunnen bekijken. En heb je een oogje op iemand? Hou zijn of haar incheck momenten in de gaten en je twijfelachtige “Goh, jij ook hier? Wat toevallig!” openingszin is al klaar voor gebruik.

Social media en criminaliteit

Naast criminelen die op internet actief zijn, biedt social media ook genoeg kansen voor de ouderwetse offline crimineel. Want een autodief die op bestelling een rode Fiat 500 wil jatten, kijkt gewoon in Twitter wie over zijn bolide iets heeft geschreven en waar die persoon nu is. Je hoeft niet meer naar buiten om te zoeken, je kiest gewoon de auto die het dichtsbij is of misschien zelfs wel jouw kant op komt! Want een onschuldig bericht als “Ik rij met mijn lieve Fiat 500 naar @jantje aan de Dorpstraat in Lunteren. Zin in! #housewarming” kan vervelend uitpakken.

“Rij met mijn lieve Fiat 500 naar @jantje aan de Dorpsstraat in Lunteren. Zin in! #housewarming”

Social media is al een belangrijke speler in ons dagelijks leven

Social media is al een belangrijke speler in ons dagelijks leven. Zowel positief als negatief en bovenstaande is nog maar een klein deel daarvan. Social media en de snelheid waarmee het zich verspreidt redt levens, brengt mensen bij elkaar, creëert banen en bevrijdt en verspreidt informatie maar zoals met alles, is er ook een keerzijde. Social media is in ieder geval zeker niet iets dat “zich allemaal op internet afspeelt’. Het is onderdeel van ons leven geworden.

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.)
GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
UA-9036473-24