GEZOCHT: Student voor social media verslag VN-Top New York

VN Top New York

Vanaf 20 september 2011 vindt in New York de 66e editie van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties plaats. In aanloop naar deze vergadering en tijdens de openingsweek doen verschillende Nederlandse delegatieleden voor het eerst via sociale media verslag van deze VN-top. Deze leden van de ambtelijke delegatie brengen voor het voetlicht wat Nederland doet in VN-verband, belicht de thema’s die Nederland centraal wilt stellen en verslaan een aantal side events.

STUDENT GEZOCHT VOOR SOCIAL MEDIA VERSLAG

Het ministerie van Buitenlandse Zaken zoekt daarnaast een student die in het kielzog van de Nederlandse delegatie via sociale media verslag wil doen van de openingsweek van de VN-top.

Voor de werving van deze social mediareporter is het ministerie een competitie gestart op Facebook. Studenten die kans willen maken op deze unieke uitdaging moeten in een YouTube-filmpje van 1 minuut duidelijk maken waarom hij of zij het meest geschikt is voor deze opdracht. Vervolgens moeten zij zoveel mogelijk stemmen en reacties verzamelen op hun filmpje.

Uit de inzendingen kiest de jury, bestaande uit enkele leden van de Nederlandse delegatie en het online team, vijf kandidaten. Deze kandidaten voeren een gesprek met de jury, waarna uiteindelijk één reporter wordt gekozen.

De sociale mediareporter maakt vanaf 1 september verslag van de voorbereidingen voor de top via Facebook, Youtube, Twitter, Flickr, LinkedIn, etc. Tijdens de top gaat de reporter op onderzoek uit. Hij woont bijeenkomsten bij, interviewt relevante personen en maakt zowel inhoudelijke bijdragen als sfeerimpressies.

De inzet van de delegatieleden en de speciale reporter tijdens de VN-top maakt deel uit van een aantal pilots binnen het ministerie van Buitenlandse Zaken om ervaring op te doen met sociale media. Het ministerie wil de komende tijd het gebruik van sociale media op een structurele wijze embedden in de organisatie. Kansen, mogelijkheden en valkuilen voor een online aanwezigheid van het ministerie in de sociale media worden verkend. Het ministerie gaat daarom ook op zoek naar de mogelijke beperkingen en grenzen, die je binnen een diplomatieke organisatie kunt tegenkomen.

De competitie vindt plaats op de Facebookpagina

(Dit persbericht is geplaatst zoals wij deze ontvingen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Social media en solliciteren, 10 tips

solliciteren-social-media

Solliciteren heeft nooit alleen maar gedraaid om de beste CV en brief. Eenmaal op gesprek draait alles om presentatie. Daarin kan je zo ver doordraaien als je wilt (hoe verfijn ik de stevigheid van mijn handdruk, hoe drink je je koffie, draag je een stropdas en zo ja, koop je er speciaal een in de kleur van het logo van het bedrijf,…) maar in het kort: “Hoe kom ik over en is dat het beeld dat ik wil laten overkomen?” Natuurlijk moet je eerst een geschikte vacature vinden, bijvoorbeeld op Vacaturelandkaart.nl, maar daarna begint het pas echt. Solliciteren.

Hoe kan social media je daarmee helpen? Allereerst, het is zeker waar dat recruiters meer en meer je aanwezigheid op sociale netwerken bekijken. Sterker nog, als ik zou solliciteren en zou merken dat een recruiter dat niet heeft gedaan zou ik direct mijn twijfels hebben of het bedrijf wel bij me past. Rond sollicitatie procedures draait het niet zozeer om het vinden van die ene geschikte kandidaat, maar vooral om het zo snel mogelijk laten afvallen van meer dan 90% van de kandidaten. Pas daarna wordt er serieus naar je gekeken. Kortom, die eerste afvalrondes dien je door te komen. En ja, social media kan dan absoluut in je nadeel werken. Een open deur “een Twitter profielfoto met een hakenkruis op je arm en een liter bier in je hand” helpen zeker niet. Toch kan je juist van social media bijzonder veel voordeel halen.

1) Ik heb een social media profiel, dus ik besta

sollicitatie social media tipsHet niet hebben van een account op een sociaal netwerk is niet meer van deze tijd en uiterst onhandig. Als je op Marktplaats zoekt naar een Volkswagen Golf uit 2003 zijn er 1000 resultaten waarvan misschien 10 zonder foto. Zou je deze überhaupt bekijken? Waarschijnlijk niet, omdat er 990 zijn met foto. Oftewel: Als een recruiter 100 kandidaten moet vergelijken waarvan er 10 geen social media profiel hebben zal hij deze gewoon direct laten afvallen. Dit los van de gedachte dat het eerder de vragen opwekt “Wat heb jij te verbergen?” en “Ben jij van deze eeuw?”. Kortom, zorg dat je te vinden bent op een of meerdere sociale netwerken.

2) Zorg dat je profiel volwassen oogt

social media sollicitatie profielHet is natuurlijk fantastisch dat je al plankend met een Bacardi Breezer in je hand 10 minuten op een brug hebt durven liggen en dat je daar bijzonder trots op bent. Maar, maak daar niet je profielfoto van. Hou je profielfoto “gewoon” en ongedwongen. Niet met je hand je kin ondersteunen, ook al vind je jezelf nog zo filosofisch. Een leuke foto met je moeder, vriend of vriendin.. Niet doen, gewoon jouw hoofd, zoals je paspoort foto, met eventueel je schouders er nog op.
Naast je profielfoto, is ook je accountnaam iets om over na te denken. Wie zou je zelf eerder aannemen? @JdeGroot of @BierKampioen89 ? Een omschrijving van jezelf in je Twitter profiel wordt ook gelezen en een uitstekende plek om jezelf professioneel voor te stellen.
Denk ook aan alles waar een oordeel over te vormen is. De achtegrondafbeelding van je Hyves profiel, de vanity URL van je Facebook profiel of relevantie van je LinkedIn profiel (is het noemen van je peuterschool relevant? Is die 3 weken zomerbaan bij de Albert Heijn waardevol?)

3) Denk na over de inhoud… en je vrienden

solliciteren social media tipsSocial media kan worden teruggekeken, ook al is het maanden geleden. Kwalijke foto’s op je Flickr account, de huldiging van je 1000 knakworsten in een uur wedstrijd op YouTube maar ook je tweets van afgelopen zaterdagavond… Het wordt allemaal gelezen. Denk daaraan en grijp in waar nodig. Kortom… Denk na over wat je deelt

4) Ga zorgvuldig om met vriendschappen

Daarnaast is het niet alleen wat je zelf deelt, maar hou zeker je vrienden in de gaten. Alles wat anderen zeggen richting @JdeGroot is immers ook terug te vinden en net zo interessant. Ook de foto’s waarin je wordt getagged in Facebook maar ook meer dan dat… Als iemand ziet wie jij volgt op Twitter, wie je vrienden zijn op Facebook of je connecties op LinkedIn en je vrienden is ook op te maken wie jij bent. Immers, als 90% van de mensen die je volgt “PVV” in hun Twitter account naam hebben verwerkt, is daar een conclusie uit op te maken. Waar of niet, het is informatie die je niet in de hand hebt.

5) Controle… Denk als je concurrentie

social media profielAls je dit nu allemaal zorgvuldig hebt verwerkt, je werkervaring en educatie bij LinkedIn niet alleen benoemd maar ook in keurig Nederlands hebt omschreven en dit hebt laten nalezen, is de ultieme controle als volgt: Bekijk je profiel alsof het je je sterkste concurrent bent. Stel je voor dat je een van de laatste twee bent voor een baan en ga dan alles wat je kunt vinden over jezelf online na alsof je die andere persoon, je concurrent bent. Als je dan iets leuk vindt, weet je dat je moet handelen. Immers, als jij van je zwaarste concurrent een genante foto tegenkomt, een grammatica fout in het LinkedIn profiel, een dronken tweet op Twitter dan zou je denken:”Haha! Zo, sukkel. Da’s niet handig van je.” Kijk zo eens naar je eigen online aanwezigheid… Zo zie je veel sneller of je ergens moet ingrijpen.

6) Zoek je contactpersoon op

sollicitatiegesprek social mediaHet is natuurlijk belangrijk te weten wat het bedrijf allemaal doet, maar net zo belangrijk is de persoon die je tegenover je hebt tijdens je sollicitatiegesprek. Wat doet deze man/vrouw in het bedrijf? Werkt de persoon er al lang? Wat doet de persoon in zijn/haar vrije tijd? Bruikbare informatie.

7) Denk na over wat je deelt rond een sollicitatiegesprek

Natuurlijk is het leuk tegen je vrienden te zeggen “Nu onderweg naar een sollicitatie bij bedrijf X” maar wat als je de baan niet krijgt? Dan ziet het bedrijf waar je daarna gaat solliciteren dat je het daar dus niet geworden bent. Hetzelfde geldt voor inchecken op Foursquare bij dergelijke bedrijven. Het kan echt geen kwaad wat stilte rond een sollicitatiegesprek online te hebben. Heb je een sollicitatiegesprek bij bedrijf X in Amsterdam? Dan kan je natuurlijk altijd op Twitter plaatsen “Nu onderweg naar Amsterdam.” en laat je gewoon het woord sollicitatie even niet vallen.

8.) Gebruik je netwerk om lovend over je te spreken

LinkedIn aanbevelingen of complimenten op Facebook, Twitter en Hyves… Regel ze! Ook die worden gelezen en zijn zeer welkom. Wees echter voorzichtig met “complimenten uitwisselingen”. Als persoon A persoon B aanbeveelt op LinkedIn maar andersom ook, is dat natuurlijk wel doorzichtig.

9) Volg het bedrijf, en de concurrenten

social media vacaturesWees geïnteresseerd in het bedrijf en het werkveld. Zorg dat je het laatste nieuws leest maar ook weet waar de concurrentie mee bezig is. Gebruik social media dan ook als manier om nieuws eenvoudig tot je te krijgen. Erg handig bij een sollicitatiegesprek! Word fan op Facebook, sluit je aan in de Groep op LinkedIn of Hyves en volg het bedrijfsaccount via Twitter.

10) Wees je professionele zelf

Hoe cliché ook… Als je je op social media anders voordoet dan je in werkelijkheid bent, lukt het je misschien wel om te worden uitgenodigd voor een gesprek maar val je direct door de mand en heeft iedereen, dus ook jij, een hoop tijd verspild. Wees je professionele zelf, dan ga je volledig zelfverzekerd een gesprek.

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director Yocter)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Merknaam in deze tijd. Wanneer is een merknaam Social Media Ready?

Merknaam Social Media Ready

Wat is een goede naam voor een nieuw te lanceren product, bedrijf of startup? Hoe bedenk je zo’n naam en waar moet deze aan voldoen? Er zijn complete beroepsgroepen die zich hiermee bezighouden en het aantal onderzoeken dat op nieuwe namen wordt losgelaten doet niet onder aan een gemiddeld NASA project. Maar wat hebben het internet en social media voor rol?Als je toch een nieuwe naam moet bedenken, hoe kan je er dan voor zorgen dat deze naam ook goed kan worden gebruikt in het social media landschap? Zijn er andere zaken waar je rekening mee dient te houden?

Hoe maak ik een nieuwe merknaam Social media Ready

Nu social media de hype voorbij is en een geaccepteerd communicatiemiddel is geworden, komen er weer nieuwe voorwaarden bij waar rekening mee gehouden dient te worden als je een nieuwe naam moet bedenken voor een nieuw bedrijf of product.

Een aantal tips om je nieuwe merk Social Media Ready te maken:

  1. Houd de naam kort – Heel leuk, zo’n naam PriceWaterhouseCoopers maar met 22 karakters hebben mensen geen zin om het voluit in te typen laat staan 22 van de maximaal 140 karakters die ze in Twitter mogen gebruiken op te offeren. Gevolg? Mensen typen je bedrijfsnaam niet meer, hetgeen niet goed is voor je ‘buzz’. (Zouden ze daarom kort geleden de officiële naam hebben gewijzigd naar PWC?)
    .
  2. social media sunGebruik een uniek woordMaandag, Weekend, Sun (en de andere Sun) of Apple… Allen bekende bedrijven/merken maar ze hebben het ook allen lastig om de buzz rond hun merk te monitoren. Immers, als je de laatste tweets bekijkt waarin een van deze woorden voorkomen, gaan ze zeker niet allemaal over deze bedrijven. Wil je goed kunnen inspelen op berichten in het social media landschap, dan is het wel zo prettig als je een unieke merknaam gebruikt.
    .
  3. Gebruik geen rare tekens – Yahoo! Heeft een uitroepteken, dat valt nog mee, maar zo rond het jaar 2000 kwam je nog wel eens een ‘@’ teken tegen in bedrijfs-/merknamen. Tegenwoordig is ‘.nl’ een veel gebruikte toevoeging op bedrijfsnamen. Maar… dat, alsook een spatie, kan je beter voorkomen. Allereerst omdat een @ en # teken in Twitter een speciale betekenis hebben, maar ook omdat je woorden minder goed te monitoren zijn wanneer er een karakter als -,.’;@!? of spatie in voorkomt. Een bedrijfsnaam met een . erin gaat fout met hashtags in Twitter. De tag zal stoppen bij de punt. Kortom, probeer die punt of spatie te voorkomen.
    .
  4. social media mobielDenk aan de mobiele gebruiker – Mobiel internet is steeds gangbaarder maar mobiele gebruikers hebben eenvoudig toetsenbord. Het helpt dan ook niet om een trema of anderszins op de e te hebben want genoeg mensen zullen de moeite niet nemen.
    Houd daarnaast rekening, als we toch bezig zijn, met zelf-corrigerende toetsenborden. Wil je je bedrijf ‘Und’ noemen, dan zullen veel telefoons dit veranderen in ‘and’ omdat de telefoon ‘denkt’ dat je een fout hebt gemaakt.
    .
  5. Zijn de social media account namen nog vrij? – Waar voorheen werd gevreesd of het domeinnaam nog beschikbaar was, moet je nu ook rekening houden met Twitter accounts, Facebook Vanity URL’s of je Hyves url. Zijn die nog vrij?
    .
  6. Kan het een werkwoord worden en wil je dat? – ‘Google’ is in het Engels, net als ‘Hyven’ in het Nederlands, gewoon een werkwoord. Stel , iemand op Twitter zegt tegen een ander:”@john Why don’t you just google that?” dan zegt dat niet direct iets over Google. Toch is het goed voor je buzz. Echter, het is dan wel weer onhandig om je merk te monitoren op deze manier.

Merknamen door de jaren heen

social media bakker visserEen groot deel van de Nederlanders heeft een achternaam die het beroep van een van de voorouders verraadt. Achternamen als “Bakker”, “Schoenmaker”, “Visser” of “Zeeman” kom je overal tegen. Maar ook bedrijfsnamen zijn vaak geïnspireerd op de achternaam aan de oprichter(s). “Groothandel De Jong”, “Dierenspeciaalzaak Hazeleger”, “Philips Electronics” en “Albert Heijn supermarkten” zijn geen vreemde eend in de bijt in een winkelstraat. Zelfs “Slagerij Bakker & zonen” lijkt tegenstrijdig, maar ze bestaan. Een circeltje rond zou je kunnen zeggen.
Maar wie toch iets creatiever wil zijn dan de eigen achternaam, loopt al snel tegen een aantal voorwaarden aan want je kunt niet alles. Waar leg je dan de focus?

De naam moet:

  • Wel/niet makkelijk te onthouden zijn
  • Wel/niet een betekenis hebben
  • Wel/niet omschrijvend zijn
  • Wel/niet een uitstraling hebben
  • Wel/niet makkelijk uit te spreken zijn
  • Wel/niet al door een ander bedrijf in gebruik zijn
  • Wel/niet lijken op een reeds bestaande naam (in schrift of fonetisch)
  • Wel/niet internationaal te gebruiken zijn
  • Wel/niet in een andere taal niet per ongeluk iets anders betekenen
  • Wel/niet onbedoelde associatie opwekken
  • Wel/niet mode gevoelig zijn
  • Wel/niet decennium afhankelijk zijn

Van bovenstaande zijn allerlei voorbeelden te verzinnen die, bedoeld of na afwegen van wensen en eisen, negatief of positief uitgevallen zijn.

De komst van internet brengt nieuwe keuzemomenten

Met de komst van het Internet, in de jaren negentig nog met hoofdletter geschreven overigens, en vervolgens algemene adaptatie daarvan, kwamen nieuwe namen op. De 2.0 namen. Hoe gekker, hoe beter maar ook… Hoe gekker, hoe groter de kans dat het .com domein nog vrij is. Voor internetbedrijven, met name de vroege startups, is het van cruciaal belang dat het .com domein nog vrij is. Zelfs zo belangrijk, dat wanneer dit niet zo is en het verkrijgen ervan te duur is, het een reden is een nieuwe naam te verzinnen.
Zo is al snel te concluderen dat Microsoft , IBM, Hewlett Packard en Intel ouder zijn dan Yahoo!, YouTube of del.icio.us.

Van vrij domein, naar SEO vriendelijke (domein)namen

Met de komst van zoekmachines als Google, die de volgorde van zoekresultaten bepaalt met algoritmes, werd het belangrijker om een naam te kiezen die juist omschrijvend is. Domeinen als vacaturelandkaart.nl is een stuk omschrijvender, en daarmee SEO vriendelijker, dan monsterboard.com. Daar hebben we dan ook allerlei omschrijvende domeinnamen, en derhalve ook bedrijfs-/merknamen, aan te danken als vliegwinkel.nl of thuisbezorgd.nl.

Conclusie en logo’s

social media pwcsocial media pwcAls je een nieuwe merknaam of bedrijfsnaam moet bedenken, hou dan natuurlijk rekening met je doelgroep, de merkbeleving, de uitstraling en alle andere zaken waarmee je voorheen ook rekening hield. Echter, besef ook hoe een merknaam in het social media landschap beleefd zal worden. Dat betekent ook, maar dat is eigenlijk alweer een andere tak van sport, dat je hieraan moet denken bij het laten opmaken van een logo. Immers… Twitter, Facebook en andere profielafbeeldingen (avatars) zijn veelal vierkant. Heb je een uiterst horizontaal of verticaal uitgerekt logo… Dan haal je niet het optimale van de 50x50pixels (als niet minder) ruimte die je hebt in deze afbeeldingen.

(Geschreven door Godfried van Loo)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Vacaturelandkaart.nl toont realtime vacatures uit Twitter op kaart

Vacatures uit Twitter

De vandaag gelanceerde en door Yocter ontwikkelde website vacaturelandkaart.nl visualiseert realtime vacatures op een kaart door vacatures te scannen die via Twitter worden verspreid. Met locatie herkenning, filtertechnieken en het kunnen opgeven van voorkeuren krijgt men direct relevante en actuele vacatures uit de eigen regio op een kaart te zien. Afkomstig van de bekende vacaturesites, maar ook van kleinere werving- & selectie bureaus en bedrijven zelf.

Vollediger maar toch overzichtelijker

Vacaturelandkaart.nl maakt zoeken naar relevante en actuele vacatures aanzienlijk eenvoudiger en efficiënter. Allereerst omdat men zelf de maximale reisafstand kan bepalen, maar ook omdat in één kaart toegang wordt verkregen tot vacatures van alle bekende vacaturesites alsook daarbuiten.

Eén van de belangrijkste variabelen bij het zoeken naar een nieuwe baan, is de locatie. Als je niet uren in de file wilt staan noch wilt verhuizen, valt het grootste deel van alle vacatures af. Om toch zoveel mogelijk vacatures te kunnen vinden, zal een werkzoekende continu allerlei verschillende vacature websites afgaan en steeds opnieuw de gewenste straal rond zijn eigen huis moeten opgeven. Een zeer omslachtig en tijdrovend proces.

Twitter: duizenden actuele vacatures maar lastig vindbaar

Vacatures uit Twitter in eigen regioDe bekende vacature websites, de kleinere werving en selectie bureaus en bedrijven zelf plaatsen allen hun vacatures ook op Twitter. Het zoeken naar vacatures in Twitter is echter eveneens een zeer omslachtig proces omdat plaatsnamen afzonderlijk moet worden afgezocht en maken de vele retweets en dubbel geplaatste vacatures het zoeken onmogelijk. Met de Vacaturelandkaart.nl komt aan dit alles een einde omdat de kaart zichzelf ververst en controleert, waardoor spam en dubbel geplaatste vacatures eruit worden gefilterd.

“De Vacaturelandkaart bespaart niet alleen veel tijd, maar biedt ook een veel completer overzicht omdat tevens vacatures die je niet vindt op de bekende sites worden getoond.” aldus Godfried van Loo, eigenaar van het social media bureau Yocter dat de website heeft ontwikkeld. “Toch neemt de Vacaturelandkaart geen wind uit de zeilen van gevestigde spelers, omdat het slechts naar geplaatste vacatures verwijst.”

Mogelijkheden voor bedrijven

Vacatures social media voor bedrijvenIn 2 weken tijd heeft de Vacaturelandkaart.nl al meer dan 15.000 vacatures op de kaart gezet en daarnaast ruim 10.000 spam of dubbel geplaatste vacatures eruit gefilterd. Voor bedrijven is het mogelijk tegen betaling de eigen vacatures extra te laten opvallen of een white-label versie van de Vacaturelandkaart op de eigen website te plaatsen. Met koppelingen met andere door Yocter ontwikkelde producten als SocialDrums, is de kaart nog eenvoudiger voor bedrijven in te zetten.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Super de Boer visualiseert winactie via social media landkaart

social media landkaart SuperKrassen Super de Boer

De SuperKrassen actie bij Super de Boer is begonnen. Bij elke 10 euro krijg je een kraskaart en daarmee een kans van 1 op 4 om iets te winnen. Van auto’s tot theezakjes. Hartstikke leuk, maar leuker voor een social media blog als deze, is de social media landkaart die vandaag is gelanceerd om de prijswinnaars letterlijk in kaart te brengen. En geheel in de lijn van de actie… Zet je jezelf op de social media landkaart, dan maak je wederom kans op nog eens extra prijzen. Meedoen kan via Hyves, Twitter of Facebook.

Social Media Landkaart

SuperKrassenDe social media landkaart, te vinden op www.superkrassen.nl, toont alle Super de Boer vestigingen en daartussen publieke berichtjes die zijn geplaatst door prijswinnaars via Hyves, Twitter of Facebook. Prijswinnaars worden opgeroepen via social media te delen dat ze een prijs hebben gewonnen. In dat bericht dient dan het woord “superkrassen” (of “#superkrassen” in Twitter) te worden opgegeven EN een locatie worden meegegeven.

Locatie informatie, ook zonder GPS

Voorbeeld Facebook zonder GPSLocatie informatie betekent bij deze kaart niet dat je een smartphone met GPS moet bezitten om op de social media landkaart te komen. Als je geen GPS hebt, wat bijvoorbeeld ook het geval is wanneer je vanaf je computer wilt meedoen, kan je je locatie via tekst opgeven. In Hyves kan dat in het speciaal daarvoor toegewezen veld “Waar” en in Twitter en Facebook kan dat door het bericht te eindigen met “Locatie: Utrecht”. Bijvoorbeeld: ” Ik heb net een koelkast gewonnen met de superkrassen actie van Super de Boer! Locatie: Lunteren”.
Via geocoding worden op de social media landkaart vervolgens de coördinaten van deze locatie opgezocht. Je kunt dus je plaatsnaam invullen, maar als je nog exacter wilt zijn dan zou je ook kunnen schrijven: “Locatie: Dorpstraat 4, Lunteren”.

“Deze social media actie is uniek in de supermarktwereld”, stelt Gaby Casteelen, Manager Communicatie & PR bij Super de Boer. “Wij brengen hiermee real-time in beeld waar in Nederland tijdens onze SuperKrassen-campagne de prijzen vallen. Doordat wij de winkans van 1 op 4 kunnen garanderen, durven wij het ook aan om letterlijk visueel te maken waar de winnaars zich bevinden. Daarnaast is het mooi meegenomen voor de deelnemers dat ze automatisch kans maken op nog een extra prijs, de JVC Pocket camera.”

Op de kaart? Wekelijks wordt een JVC Pocket Camera verloot!

De SuperKrassen Social Media Landkaart is vanaf vandaag beschikbaar. Elke week wordt bovendien een JVC Pocket Camera verloot tussen de mensen die op de kaart staan.

De SuperKrassen social media landkaart is ontwikkel door Yocter.
Het persbericht is te vinden bij LEWIS PR.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Social media, privacy en social semantic web… Weten wat niet wordt gedeeld.

social semantic datamining

Als ontwikkelaar van social media software wordt me vrij vaak de volgende stelling voorgeschoteld: “Als ik mijn profiel op een sociale netwerksite afscherm, dan is mijn privacy toch gewaarborgd? Dan weet je toch niets van mij?” Een zeer onjuiste aanname als je begrijpt dat er een verschil is tussen “niets weten” en “niets kunnen weten”. De uitleg doet het vaak goed op borrels en lezingen, dus allicht ook op de Yocter Social Media Blog.

Sociale netwerken en privacy

Er zijn allerlei sociale netwerken die allen verschillend omgaan met privacy. Of het nu gaat om Facebook, Twitter, Hyves of welk sociaal netwerk dan ook, allen worden door privacy waakhonden geregeld van van alles en nog wat beticht. Deze waakhonden claimen ‘gevaarlijke lekken’ te hebben ‘ontdekt’, waar het echter (mijns inziens) in veel gevallen echter gaat om verkregen inzicht over hoe verbanden kunnen worden gelegd die op sociale netwerken eng en gevaarlijk lijken, terwijl ze in het normale leven al millennia worden toegepast en uitgebuit. Ik ga dan ook niet specifiek in op een sociaal netwerk of wie op welke manier profielen beschermt, maar wil graag aantonen hoe Yocter met slimme software en op legale wijze (!!) meer over een beschermd profiel te weten kan komen. Deels om u te behoeden maar uiteraard ook om u inzicht te geven hoe deze informatie relevant kan zijn voor het bedrijfsleven.

Wat is een beschermd profiel?

Godfried van Loo - FacebookZelf heb ik een afgeschermd Facebook profiel. Als je niet bent ingelogd zie je helemaal niets, maar na een account te hebben aangemaakt en in te loggen zul je wanneer we geen vrienden zijn naast mijn naam en een profiel foto alsnog meer over mij te weten komen (als we even aannemen dat het analyseren van mijn profiel foto wel erg veel werk wordt om daar informatie uit te halen).
Je ziet niet wie mijn vrienden zijn, hoe oud ik ben, of ik een relatie heb, of ik van lezen houd… niets van dat alles. Het enige wat je zeker kunt weten, is dat ik een account bij Facebook heb.

Social semantic datamining (1)

Maar zoals in de introductie aangekondigd, gaat het niet om wat je weet, maar wat je kunt weten. Ik zal aan de hand van mijn eigen Facebook profiel uitleggen hoe ik met social semantic datamining (zoals ik het zelf noem) veel meer informatie kan achterhalen.

Social Semantic Datamining: Het verzamelen van data en door het leggen van verbanden in het social media landschap een zelf lerende database aanleggen

Social semantic datamining betekent zoveel als: “Het verzamelen van data en door het leggen van verbanden in het social media landschap een zelf lerende database aanleggen”. Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Open maar eens wat foto albums van een willekeurig persoon of ga door een stapel ontvangen kerstkaarten, en je weet binnen een paar minuten meer over iemand dan die persoon zelf kan (of wil) vertellen.

social mediaKortom, wat we nodig hebben om meer over mij te weten te komen is data. Veel data. Nu deel ik niet wie mijn vrienden zijn, maar dat wil niet zeggen dat mijn vrienden hetzelfde doen. Immers, mijn vrienden heb ik niet in de hand en die delen wel dat ik een vriend ben, zoals Mladen en Samù bijvoorbeeld. Kortom, als ik niet wil zeggen wie mijn vrienden zijn, dan kijk je gewoon bij naar mensen die zeggen dat ze vrienden met mij zijn.

Als we vervolgens ook de vrienden van die vrienden verzamelen en zo een paar tientallen of honderdtallen profielen bij elkaar hebben die wel informatie delen, kijken we naar andere informatie die wordt gedeeld. Zoals de gemiddelde leeftijd van deze groep, het percentage mensen dat een relatie heeft, wat voor soort relaties dat zijn (homo, hetero, verloofd, getrouwd…), hoe groot het gemiddelde aantal vrienden is, wat de politieke voorkeur is en in het geval van Facebook, waar deze groep mensen fan van is. Met andere woorden, door een enorme hoeveelheid data te verzamelen van wat mijn vrienden en de vrienden van mijn vrienden delen, beginnen we een aardig beeld te krijgen van wie ik zelf ben.

Vertel mij wie uw vrienden zijn, en ik vertel u wie gij zijt.

Als we via bovenstaande methode van een paar honderd mensen gegevens kunnen verzamelen, kunnen we al een aardig beeld vormen van wie ik ben. Immers:

  • De gemiddelde leeftijd van deze groep ligt rond de 30
  • Het grootste deel van deze groep is man
  • Er zitten meer hetero mannen bij dan homoseksuele mannen
  • Er zitten niet bijzonder veel mensen tussen die hebben aangegeven fan te zijn van een voetbalclub
  • De meeste van deze mensen wonen in Nederland

Kortom, door simpelweg de informatie te gebruiken van mensen om mij heen, kunnen we zeer aannemelijke conclusies maken (verbanden trekken dus). Met andere woorden: Zo afgeschermd als mijn profiel lijkt, is het helemaal niet.

Social semantic datamining (2)

Als je van Pulp Fiction houdt, ben je geïnteresseerd in liberale boeken in het Nederlands of Engels en eet je daar graag aardbeien bij.

Maar we kunnen nog veel verder komen als we de verzamelde informatie vergelijken met informatie verzameld uit andere zoektochten. Stel andere datamining resultaten hebben ons het volgende geleerd (dit is puur als voorbeeld, lees dit dus niet als waarheden):

  • 80% van de mensen die van de film Pulp Fiction houdt, houdt ook van aardbeien.
  • 70% van de mensen die in Nederland wonen, spreken Engels
  • 90% van de mensen die van aardbeien houden, stemmen liberaal
  • 80% van de Nederlandser die Engels spreken EN van aardbeien houden EN fan zijn van Pulp Fiction, lezen veel boeken

Met deze gegevens is ineens veel meer aannemelijk te maken. Is iemand fan van Pulp Fiction? Dan zouden we in combinatie met social semantic datamining (1) precies kunnen weten welke boek-advertentie bol.com deze persoon zou moeten voorhouden.

Gevaarlijk of nuttig?

Social semantic datamining is een zeer interessante tak van sport en niet voor niets een steeds belangrijker onderdeel in de binnenkort te lanceren social media management tool SocialDrums (ok, schaamteloze reclame. Excuses.) Of het gevaarlijk is en/of nuttig laat ik graag aan jullie over. Reacties zijn uiterst welkom en ik beloof geen social semantic datamining op je los te laten :-)

UPDATE

Na reactie en op verzoek van Sander van den Hoven, een aanvullend voorbeeld om de toepassing van social semantic dataminig te illustreren:

(1). Stel , een nieuw frisdrank merk heeft een Facebook Fanpage waar 200 leden fan zijn. Met social semantic datamining zou het bedrijf kunnen bepalen op welk festival ze met een grote promotie-stand willen gaan staan deze zomer. Door te analyseren welke festival de eigen fanbase en de vrienden van de fanbase (gaan) bezoeken.

(2). Je kunt nog verder gaan door vervolgens de groep die je middels de datamining bijeen hebt gebracht te blijven analyseren. Zodra iemand aangeeft daadwerkelijk naar het festival te gaan (bijvoorbeeld door een status update of door fan te worden van bv Lowlands 2011) sla je zijn naam + profielfoto op maar ook die van zijn vrienden. Je analyseert vervolgens deze groep apart waardoor je weet wat deze groep bindt (bijvoorbeeld wat zij het meest gemeen hebben, zoals allemaal fan van Ajax). Dit alles is volledig te automatiseren waardoor je eenmaal op het festival een groot scherm hebt waar je de foto van deze persoon en zijn vrienden in combinatie met bijvoorbeeld het logo van Ajax erbij en de tekst: He Sander, kom je met je vrienden even een drankje doen?”

(3). Als hij daadwerkelijk met zijn vrienden komt, maak je een foto van de groep en vraagt hem (ter plekke) lid te worden van de Fanpage. Na het festival vraag je deze persoon de mensen in de foto te ‘taggen’. De volgende ronde semantic datamining is door te zoeken naar combinaties waar exact deze groep ook samenkomt. Bijvoorbeeld andere foto’s van vakanties waar exact deze groep op staat zoals een vakantie op Ibiza. Dit herhaal je een paar honderd keer en je hebt een zeer mooie targeted groep om samen met een bekende tour operator gezamenlijk een aanbieding te doen aan deze groep.

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Eerste Nederlandse webwinkels in Facebook

Facebook Store Shopscene

Begin jaren ’90 waren websites vooral een digitale folder. Maar statische websites werden dynamische websites waar naast het opvragen van informatie, vervolgens ook nog besteld kon worden! De eerste webshops waren een feit. Eind 2010 willen we echter alles met sociale netwerken doen…

Nieuw: webwinkel IN sociale netwerken.

Naast de mogelijkheid op webwinkels te betalen met Hyves Afrekenen openen nu ook andere initiatieven: de eerste echte Nederlandse Facebookstores, aldus het persbericht van Blackorange die deze Facebookstores voor PrivilegeClub en Shopscene heeft ontwikkeld. In deze webwinkels op Facebook wordt een webshop ook meteen ‘social’. Immers, je deelt de producten en eventuele aankopen (indien gewenst) direct met je vrienden. Daarnaast hoef je als consument de vertrouwde Facebook omgeving niet meer uit… Het hele proces speelt zich af binnen de vertrouwde Facebook omgeving. Kijken, bestellen, betalen met iDeal…

Facebookstore… Min of meer

Overigens is het niet zo dat, zoals het persbericht beweert, alles zich in facebook afspeelt. De website wordt simpelweg in een frame geladen en is het dus niet geïntegreerd in Facebook. Een echte ‘FacebookStore’ is dan misschien een tikkeltje grootspraak al zal een gemiddelde consument dit niet direct doorhebben en het echt ervaren als een Facebookstore.

Leuke initiatieven waar we ongetwijfeld meer van gaan horen.

Kijkje nemen? Klik hier voor de Facebookstores van PrivilegeClub en Shopscene.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Social media cijfers, feiten en statistieken

social media cijfers en weetjes

Voor een lezing voor het Honours Program van de Rijksuniversiteit Groningen over social media, was ik (zoals zo vaak) weer op zoek naar feiten en cijfers met betrekking tot social media. Aangezien de ontwikkelingen in het social media landschap razendsnel gaan, kan ik dan ook niet aankomen met cijfers uit 2008. Het blijft echter lastig cijfers te vinden dus voor iedereen die tussen nu en 3 maanden feiten en cijfers nodig heeft, hier een opsomming van lukrake weetjes die ik aantrof afgelopen week. Er zitten “algemeen bekende cijfers” tussen, maar ook resultaten van onderzoeken waar je nog niet bij stil hebt gestaan.

Social media en bedrijven

Een lijst met weetjes uit 2010 (gevonden weetjes uit 2009 en ervoor heb ik dan ook weggelaten) die te maken hebben met “social media & business”. Om toch ook zelf iets toe te voegen aan deze schaamteloze copy/paste actie, heb ik er een aantal een ander kleurtje gegeven die me opvielen.

LinkedIn

  • A new member joins LinkedIn approximately every second.
  • Executives from all Fortune 500 companies are LinkedIn members
  • 25% of FTSE 100 companies hire through LinkedIn
  • 50% of Fortune 100 companies hire through LinkedIn
  • Over half a million LinkedIn groups exist
  • 66% of LinkedIn users are decision makers or have influence in the purchase decisions at their companies (decision-makers also tend to be more active on LinkedIn). (Anderson Analytics, 2008)
  • LinkedIn now has 60 million users, of whom about half are international. (TechCrunch, 2010)
  • LinkedIn claims that InMail is 30 times more likely to produce a result than a cold call.(LinkedIn, 2010)

Facebook

  • People spend over 500 billion minutes per month on Facebook
  • The average user is connected to 60 pages, groups and events
  • 1,5 miljoen fanpages van lokale bedrijven
  • 5,3 miljard geregistreerde fans van fanpages
  • Coca Cola heeft bijvoorbeeld meer dan 14 miljoen fans
  • Every month, more than 70% of Facebook users engage with Platform applications
  • More than 550,000 active applications are currently on Facebook Platform
  • More than one million websites have integrated with the platform and over 150 million people engage with Facebook on external websites each month
  • There are more than 200 mobile operators in 60 countries working to deploy and promote Facebook mobile products
  • The average Facebook user spends 55 minutes each day on Facebook. (Facebook, 2010)
  • The average user becomes a fan of two pages each month. (Facebook, 2010)
  • The average user clicks the “like” button 9 times each month. (Facebook, 2010)
  • As of July 2009, more than five million Facebook users update their status each day. (Econsultancy 2010)
  • More than 25 billion pieces of content (web links, news stories, blog posts, notes, photo albums, etc.) are shared each month on Facebook. (Facebook 2010).
  • There are more than 100 million active users currently accessing Facebook through their mobile devices. (Facebook 2010)
  • People who use Facebook on their mobile devices are twice as active on Facebook than non-mobile users. (Facebook 2010)
  • Around 250 million users log onto Facebook on a daily basis. (Econsultancy 2010)
  • A Facebook fan can be worth about $136.38. (Syncapse, 2010)
  • Fans are 28% more likely than non-fans to continue using a brand. (Syncapse, 2010)
  • Fans are 41% more likely than non-fans to recommend a fanned product to their friends. (Syncapse, 2010)
  • An active fan may participate with a brand thirty times and make ten recommendations in a year. (Syncapse, 2010)
  • On Facebook when someone “likes” a brand’s Facebook page, purchase intent increase 4x versus a regular Facebook ad, and there is a 24% increase in the number of users engaging with a Facebook ad campaign due to the social ads. (Nielsen and Facebook, 2010)
  • A Facebook friend referral makes two-thirds of US Facebook users more likely to purchase a product or visit a retailer. (eMarketer and Morpace, 2010)
  • More than one million developers and entrepreneurs from more than 180 countries are on Facebook. (Facebook 2010)
  • Fan pages are used by 41% of US Facebook users to display their favorite products. (eMarketer and Morpace, 2010)
  • 52% of social networkers had friended or become a fan of at least one brand. (Anderson Analytics, 2009)

YouTube

  • There are more than two billion views on YouTube each day
  • 24 hours-worth of video content is uploaded every minute
  • 46 years-worth of YouTube content is watched each day on Facebook
  • The average user spends a quarter of an hour each day on the site
  • 70% of YouTube’s traffic comes from outside the USA
  • The site is monetising more than a billion video views each month
  • 94 of AdAge’s 100 top advertisers have executed YouTube campaigns
  • The number of advertisers running display ads across YouTube has increased by around 1,000% in 2009

Twitter

  • Meer dan 156 miljoen gebruikers
  • 5,4 miljard updates per maand
  • 31% volgt een merk/bedrijf
  • 7,8 miljoen merk aanbevelingen per maand
  • 75% of Twitter traffic is generated from outside of twitter.com
  • A quarter of Twitter users have no followers
  • 65% of the world’s top 100 companies have a twitter account
  • Twitter’s search engine gets more than 600 million queries a day. Monthly, this is proportionately more than Bing and Yahoo.
  • There are more than 70,000 applications currently using Twitters API
  • The number of tweets per day is constantly growing, from 35 million tweets per day in February 2010 to 65 million tweets per day in June 2010. (Econsultancy 2010)
  • A projected 26 million people use Twitter – 15.5% of adult internet users are on Twitter. (Twitter, 2010)
  • The number of daily Tweets has grown more than twenty-fold in the past year, from about two million a day in January, 2009 to nearly 50 million a day in January 2010. (Twitter)
  • The median age of a Twitter user is 31. (Pew Internet and American Life Project, 2010)

Overige weetjes

  • When asked what sources “influence your decision to use or not use a particular company, brand or product” 71% claim reviews from family members or friends exert a “great deal” or “fair amount” of influence. (Harris Interactive, June 2010)
  • 53% of people on Twitter recommend companies and/or products in their Tweets, with 48% of them delivering on their intention to buy the product. (ROI Research for Performance, June 2010)
  • The average consumer mentions specific brands over 90 times per week in conversations with friends, family, and co-workers. (Keller Fay, WOMMA, 2010)
  • Consumer reviews are significantly more trusted — nearly 12 times more — than descriptions that come from manufacturers, according to a survey of US mom Internet users by online video review site EXPO. (eMarketer, February 2010)
  • In a study conducted by social networking site myYearbook, 81 percent of respondents said they’d received advice from friends and followers relating to a product purchase through a social site; 74 percent of those who received such advice found it to be influential in their decision. (Click Z, January 2010)
  • 83% of all holiday shoppers are influenced by customer reviews. (ChannelAdvisor “Consumer Shopping Habits Survey”, August 2010)
  • High product rating will increase likelihood of purchase for 55% of consumers. (eConsultancy, July 2010)
  • Availability of product ratings was a factor for 59% of UK shoppers, as was the availability of user-generated or consumer product reviews (57%). (eConsultancy, July 2010)
  • Rubbermaid found that, when they added reviews to their free-standing inserts (ads included in newspapers), conversion for the coupons increased by 10%. (Rubbermaid Case Study, April 2010.)
  • User Generated Content is a key to long tail user engagement. (Internet Retailer- 1800Flowers Presentation, June 2010)
  • Social Media in the UK: A visitor coming from a social media site is ten times more likely to make a purchase online than an average visitor- 7% vs 71%. (Simply Zesty, 2010)
  • Majority of consumers (74%) rely on social networks to guide purchase decisions. (Gartner, July 2010)
  • The highest performing businesses use consumer insights in 80% of sales and merchandising (GOOD Magazine, March 2010)
  • 86% of US online retailers have Facebook fan pages. (GOOD Magazine, March 2010)
  • The average UK shopper spent £1,102 online in 2009, and the UK overall spent £38bn – more than any other European nation, accounting for almost a third of all online sales in Europe. Online shopping also made up 10 per cent of all retail sales in the UK. (The Independent, February 2010)
  • Security can’t just block the use of social networking sites anymore. The benefits, including low-cost ways to recruit employees, distribute marketing materials, and enable employee networking, are simply too great. (Security for Business Innovation Council, 2009) (hoewel 2009, vond ik deze persoonlijk erg interessant)
  • 30% of businesses surveyed say they’re likely to implement a digital allowance stipend program within two years to fund employees’ purchases of mobile or social networking devices. (CIOinsight 2010)
  • Nearly 25% of tech-savvy employees are using blogs and professional online communities for business purposes. (CIOinsight 2010)
  • 66% of large organizations surveyed said they were concerned or very concerned about maintaining compliance while enabling social sites. (Forrester, 2010)
  • Less than 50% of employers allow their employees to access enterprise applications via smart phones, despite the growing popularity of the devices. (CIOinsight 2010)
  • Only 1 in 7 companies has a formal process associated with adopting consumer-based social networking tools for business purposes. (Cisco, 2010)
  • Only 1 in 5 participants identified any policies in place concerning the use of consumer-based social networking technologies in the enterprise. (Cisco, 2010)

Voornaamste online bronnen:

http://www.bazaarvoice.com/resources/stats
http://letusbesocial.co/social-statistics/
http://www.slideshare.net/PresentationAdvisors/social-media-for-business-5456817

http://wisdomlondon.wordpress.com/2010/11/16/social-media-statistics-good-stuff-ive-found-recently/
http://www.dannydemichele.com/social-media-statistics/
http://insights.socialware.com/social-media-stats.html

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Rockmelt, De social media web browser.

rockmelt social web browser

Begin deze maand (november 2010) werd een nieuwe web browser gelanceerd met de naam Rockmelt. Twee jaar geleden lanceerde Google een nieuwe browser genaamd Chrome. Toen al was de concurrentie tussen web browsers moordend dus is de grote vraag: Is er ruimte voor nog een browser? Dan moet dit wel een heel bijzondere browser zijn. Rockmelt noemt zichzelf een ‘sociale web browser’ en na Rockmelt even gebruikt te hebben is het ‘sociale’ inderdaad zeer duidelijk aanwezig.Maar of het genoeg is…

Rockmelt: De Facebook browser

rockmelt screenshot

Screenshot van Rockmelt

Op internet wordt Rockmelt ook wel de Facebook browser genoemd. De meeste sociale onderdelen richten zich namelijk vooral op Facebook, al is ook Twitter prima geintegreerd. Na het installeren van Rockmelt wordt je dan ook gevraagd je accounts te koppelen zodat deze mooi kunnen worden opgenomen in je ‘Rockmelt experience’. Van het “integreren” is in eerste instantie niet meer te zien dan het verschijnen van een balk met Facebook contacten links en een balk met Twitter knopjes rechts. Verder lijkt Rockmelt vooral op Google Chrome. Niet verwonderlijk, want Rockmelt is gebouwd op de open source variant van Chrome; Chromium.

Delen, zo veel en vaak je kunt

rockmelt screenshot share url

Deel webpagina eenvoudig

Een ander duidelijk aanwezig verschil met de ‘normale’ versie van Chrome, is een “Share” button rechts van de adres balk. Zo kan je de website die je bekijkt direct delen op Facebook of Twitter. Wat bijzonder praktisch is, is dat (zoals gezegd) je meerdere accounts kunt koppelen. Zo heb ik nu in Rockmelt mijn eigen persoonlijke Twitter account gekoppeld (@gvanloo) maar ook die van Yocter (@yocter). Aan de rechter zijde kan ik bovendien een update plaatsen en snel schakelen tussen accounts. Hoewel uiterst simpel, komt hier dus een gelijkenis met HootSuite of SocialDrums om de hoek kijken.

Chrome op social steroids; is dat genoeg?

Marc Andreessen

Marc Andreessen

Rockmelt geniet vooral veel publiciteit door een van de investeerders: Marc Andreessen, oprichter van de legendarische browser Netscape. Of het sociale aan Rockmelt genoeg is om de strijd aan te gaan met de andere browsers is echter maar de vraag. Rockmelt lijkt in eerste instantie vooral een Chrome versie met ingebouwde sociale plugins. Veel van deze foefjes zijn echter ook al tijden los te realiseren met plugins in andere browsers. Dat Rockmelt een alles-in-een oplossing biedt, lijkt mij niet de reden voor een massale overstap.

Alleen op uitnodiging? Win een invite!

Rockmelt is vooralsnog alleen beschikbaar op uitnodiging (invitation-only). Wil je ook Rockmelt eens proberen? Tweet dan dit artikel en volg @yocter op Twitter! Wij verloten namelijk 2 invites onder onze volgers!
Invites zijn inmiddels vergeven.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Blekko.com, de nieuwe sociale zoekmachine. Hoe werkt Blekko?

Blekko

Zoekmachines komen en gaan. Voor het Google tijdperk hadden we Altavista en de toen oh zo bekende namen als vinden.nl, ilse.nl en zoeken.nl. Wie niet wist hoe hij de hardnekkige en na elke update terugkerende Microsoft startpagina kon wijzigen in Internet Explorer, zat echter vast aan MSN Search. Maar nu Google de strijd jaar in jaar uit gewonnen lijkt te hebben, wordt het op allerlei fronten aangevallen. Zo probeert Microsoft het met Bing via een deal met Facebook en “doet het nu ook Yahoo“. Maar ook compleet nieuwe zoekmachines komen zo nu en dan voorbij. Zo is dat deze maand Blekko.

Zoeken in Google

BlekkoZoeken in Google is bewust extreem eenvoudig. Je gaat naar Google, ziet een zoekveld en typt daar hetgeen in waarnaar je zoekt. Google analyseert vervolgens je woorden en geeft je zoekresultaten terug. Hoewel je vaak genoeg ziet dat Google meer dan 2 miljoen resultaten voor je heeft, moge het duidelijk zijn dat men veelal niet verder kijkt dan de resultaten op de eerste pagina. Hieruit kunnen we dan ook concluderen dat we Google eerder als een orakel zien dan een objectieve derden. Zoeken op ‘global warming’ in Google geeft me allerlei bronnen, maar het is vrij moeilijk te achterhalen wie nu wat zegt of wat het laatste nieuws is. Als ik geen standpunt heb met betrekking tot global warming, zal ik dan maar mijn standpunt moeten vormen aan de hand van de eerste 10 resultaten die Google mij geeft? Een vrij gevaarlijke vorm van objectiviteit, maar dagelijks doet de meerderheid van zoekend internet niet anders.

Blekko introduceert ‘slashtags’

global warming /green
global warming /conservative
global warming /conservative /date
tech /apple
apple /tech
apple /tech /people /date

Blekko is in beginsel “gewoon weer een zoekmachine”. Je gaat naar blekko.com en typt je zoektermen in, net zoals je zou doen bij Google. Wat er anders is aan Blekko, en duidelijk wordt in hun slogan “Slash the web!”, is de mogelijkheid slashtags te gebruiken. Slashtags kan je zien als filters. Als je je spamfilter in je emailprogramma aanzet, zal deze proberen de spammails uit je emails te filteren. Bij Blekko kan je filters toepassen op je zoekresultaten door er een ‘slashtag’ achter te zetten. Dat doe je door het “/” teken te gebruiken en een woord erachter te zetten. Zo kan je bijvoorbeeld op opinies filteren. Je kunt, zoals in bovenstaand voorbeeld, bij Blekko zoeken op ‘global warming’ en krijgt net als bij Google resultaten m.b.t. global warming terug. Echter, als je de slashtag ‘/green’ erachter zet krijg je alleen resultaten te zien van websites die een ‘green friendly’ standpunt innemen. Wil je liever weten wat de laatste berichtgeving is? Dan gebruik je de slashtag ‘/date’ en de zoekresultaten worden gesorteerd op tijd met het meest recente resultaat bovenaan. En zo zijn er tal van andere slashtags die je kunt gebruiken waarmee je zelf invloed kunt uitoefenen op je zoekresultaten en uiteraard kan je ze ook combineren. Bedenk maar eens wat voor zoekresultaten je kunt verwachten, en hoe die verschillen met die bij Google, met de zoekopdrachten in het veld hierboven.

Zelf slashtags maken en delen

Blekko heeft allerlei slashtags al zelf aangemaakt, maar je kunt ook zelf slashtags maken en zo nog meer invloed uitoefenen op je eigen resultaten. Daarnaast kan je gebruik maken van het ‘slashtagwerk’ van anderen door hun slashtags te gebruiken. Een mogelijkheid die doet denken aan StumbleUpon of Digg. Blekko wordt daarmee een sociale zoekmachine maar is hierdoor uiteraard ook in staat het menselijke filterwerk te gebruiken om de eigen resultaten te verbeteren. Wat mensen nog altijd beter kunnen dan de bots van Google, is spam onderscheiden van niet-spam. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Blekko een ‘spam’ knop bij de zoekresultaten heeft staan. Een optie die we al internet-eeuwen kennen van fora en sociale netwerken, maar bij Blekko kan je met deze spam knop je eigen internet zuiveren. Als je een website als spam markeert, zal Blekko je nooit meer een resultaat van deze website laten zien.

Blekko… Een goed en origineel begin

We hebben veel zoekmachines zien komen en gaan, allen met een niche of “bijzondere aanpak” zoals (één van de vele) ‘groene’ Forstle, audio zoekmachine Podscope, forum zoekmachine Zhift, of privacy vriendelijke Cuil. De laatste was nog in 2008 met veel bombarie aangekondigd, maar moest ruim een maand geleden (september 2010) door misgelopen overname offline worden gehaald. Of Blekko het wel gaat halen is de vraag, maar hun aanpak is absoluut opmerkelijk en veelbelovend te noemen. Zou Google hier wakker om liggen? Ook Google kent al tijden allerlei filter mogelijkheden al zijn die minder duidelijk dan de slashtags van Blekko. Zo kan je bij Google resultaten van één website krijgen door er “site:” en het domein achter te zetten (bijvoorbeeld site:yocter.nl) en een “-” teken gebruiken. Zo krijg je met “remmen -toyota” resultaten over remmen zonder dat Toyota genoemd wordt.

Wat er ook van Blekko gaat worden, het is in ieder geval duidelijk dat net als Google, Bing, Yahoo of Vinden.nl ook Blekko begrijpt wie er bovenaan dient te komen met een zoektocht op “social media voor bedrijven:-)

blekko: how to slash the web from blekko on Vimeo.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
UA-9036473-24