Volgen en delen via Social Media. Zijn volgers egoïstisch?

Bedrijven en mensen
Soms lijkt het wel alsof het gedrag van bedrijven overeenkomt met dat van mensen. Op zich niet raar want bedrijven worden over het algemeen gerund door mensen (hoewel je dat soms niet zou denken). Zeker waar het de inzet van social media betreft, vertonen bedrijven opvallend vaak menselijk gedrag. Zo zijn ze vaak egoïstisch…

Volgen en delen
Sociale netwerk sites worden voor twee dingen gebruikt: volgen en delen. We volgen onze vrienden en favoriete merken via de News Feed op Facebook of bijvoorbeeld via een Twitter stream. En als we iets leuks of interessants meegemaakt, gezien of gelezen hebben, delen we het via een of meerdere social media platforms met onze volgers.

Geven en nemen
In plaats van de woorden ‘delen’ en ‘volgen’ zou je ook ‘geven’ en ‘nemen’ kunnen gebruiken. Mensen die gedurende hun leven voornamelijk ‘nemen’, worden vaak als egoïstisch bestempeld. Zijn bedrijven die alleen maar ‘volgen’ of ‘nemen’ dan ook egoïstisch? Waarschijnlijk wel. Is dat erg? Wel als je het opbouwen van lange termijn relaties met klanten en potentiële klanten belangrijk vindt.

Geven om te nemen
Als bedrijven iets geven, dan doen ze dat uiteindelijk om te nemen. Bijvoorbeeld een werknemer een goede bonus geven zodat hij harder werkt en beter rendeert. Of geld schenken aan een goed doel zodat het imago van je bedrijf verbetert en meer consumenten jouw product kopen. Of mensen het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt door te reageren op hun berichten. Of pro actief leuke en interessante nieuwtjes met je volgers delen zodat zij dat weer delen met hun vrienden en jij gratis reclame voor je bedrijf krijgt.

Inzet van social media
Als bedrijf heb je de kans om met de juiste inzet van social media te werken aan de reputatie van je bedrijf en aan de relaties tussen jou als bedrijf en je klanten. Maar dan zal je wel moeten investeren door te ‘geven’ en te ‘delen’. Daarom is het zo belangrijk dat je je als bedrijf realiseert dat je eerst moet geven voordat je kan nemen (lees: meer kan verkopen). Wat beweegt je doelgroep? Wat verwacht jouw doelgroep van jou als bedrijf? En hoe kan je ze op een positieve manier verrassen?

Niet alleen ‘luisteren’
Veel bedrijven zijn al begonnen met ‘volgen’ (ook wel ‘luisteren’ genoemd). Ze inventariseren wat er over hun merk geschreven wordt, maken daar mooie rapporten over en leren zo hun doelgroep beter kennen. Een prima vertrekpunt want het is altijd goed om te weten wat je doelgroep bezig houdt. En om te weten hoe ze zich uiten zodat je een passende stijl van communiceren kan definiëren. Maar wacht vooral niet te lang met ‘geven’ want zolang je alleen maar ‘neemt’, vertoon je egoïstische trekjes en dat is niet handig in het geval van sociale media.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Be Sociable, Share!

One Response to “Volgen en delen via Social Media. Zijn volgers egoïstisch?”

  1. Onderstaand verhaal sluit aan bij jouw constatering. Keep up the good work. Zag je met de de leeuw zitten. Plannen in TV Land ? gr Jan Willem
    http://mashable.com/2010/09/07/future-ad-agencies-social-media/#

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...

Leave a Reply

UA-9036473-24