Maakt social media Google Search en SEO achterhaald? Websitebouwers opgelet.

social media google seo

Een vakantie plan je natuurlijk ruim van tevoren en uiteraard via Internet. Je laat Google je vertellen waar je heen gaat, slaapt, welke bezienswaardigheden je gaat bezichtigen en misschien zelfs welke souvenirs je mee terug neemt. De zoektocht naar en vindbaarheid van informatie op internet wordt dan ook steeds belangrijker. Wordt het werkwoord ‘googelen’, net als ‘kaartlezen’, een ouderwets werkwoord? Duidelijk is dat er meer zaken zijn waar webbouwers naast SEO op moeten letten.

Gevonden worden in zoekmachines

Om informatie te vinden op internet, kan je een zoekmachine gebruiken. Je typt een paar termen in en er verschijnen resultaten. De volgorde van die resultaten (wat staat er op plek 1?) is van cruciaal belang. Zowel voor de persoon die zoekt, als de websites die graag gevonden worden op die combinatie zoektermen. Kapitalen gaan om in het zogenaamde “Search Engine Optimization” (SEO); zorgen dat een website zo hoog mogelijk scoort in zoekmachines en vooral, in Google.

Bepalen van de volgorde

Voor het bepalen van de volgorde spelen veel factoren mee. Oude zoekmachines als Altavista of Ilse, lieten de volgorde bepalen door de ‘hoogste bieder’. De oprichters van Google vonden echter dat alleen de gevonden website daarbij is gebaat, niet de zoeker. Google kijkt naar de ‘inkomende links’ van een website; het aantal links dat naar een website verwijst. Immers, als heel veel andere websites een link hebben geplaatst naar de website van Yocter, dan is deze website vast waardevol en dus moet deze hoog terechtkomen in de resultaten wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘social media voor bedrijven‘. Inmiddels zijn ook andere zoekmachines overgegaan op deze methode, zoals Bing van Microsoft.

Is dit alles?

Google Search heeft niet stilgezeten en kijkt inmiddels naar veel meer dan links alleen, al is het basisprincipe (aantal inkomende links) gelijkgebleven. Maar social media maakt het mogelijk om op andere manieren aan je informatie te komen. Biedt Google nu een passend antwoord bij zoeken op ‘leuk restaurantje utrecht“? Waarschijnlijk niet, en dat komt vooral omdat iedereen zijn eigen idee heeft van wat ‘leuk’ is. Maar hoe kan Google nou weten wat ‘leuk’ is voor jou?
(EDIT:) Google kan je in zoekresultaten ook naar kaartjes sturen waar andere beoordelingen geven over restaurantjes of naar websites als iens.nl die eveneens veel aan SEO doen. Toch zou je tussen al die informatie misschien liever gewoon aan je vrienden vragen… Wat is een leuk restaurantje on Utrecht?

Zoeken met informatie die je niet opgeeft

Google leert steeds meer en zal ook social media gaan gebruiken om zoekresultaten te verfijnen. Het duidelijkste voorbeeld is dat Google zo snel mogelijk social media wil indexeren om ernaar te kunnen verwijzen. Maar sociale netwerken hebben natuurlijk de meeste kennis van de social media die jij en je vrienden daar achterlaten. Immers, daarin geef je aan van welke muziek je houdt, wat voor werk je doet, waar je uitgaat, wat je lekker vindt, wie je vrienden zijn… En dat laatste is misschien nog wel het meest belangrijk. Want je vrienden, geven dit ook aan. Met al die informatie is ineens wel op te maken wat je ‘leuk’ vindt. Als 80% van je vrienden van motorrijden, tatoeages en bier houdt, zegt dat ook iets over jou. Het Nederlandse Rijschool Network, van Rory Ligthart, adviseert bijvoorbeeld via Hyves welke rijschool voor jou het meest interessant is. Dit op basis van waar je vrienden rijlessen hebben gehad en hoe ze dit vonden. Hiermee wordt “googelen” dan ook helemaal overgeslagen.
Ook voor het voorbeeld van het restaurantje gaat dit op, want mogelijk hebben je vrienden (of hun vrienden) ook wel eens ergens in Utrecht gegeten en op sociale netwerken aangegeven welke restaurantjes zij leuk vonden. Daarmee is ineens een stuk duidelijker wat jij bedoelt met ‘leuk restaurantje utrecht’. Iets wat Google je niet had kunnen vertellen.

Belang van Link en belang van Like

Facebook opent nu de aanval op Google met een nieuwe manier van zoeken en gevonden worden. Met “Like” buttons kunnen mensen aangeven welke website of webpagina ze “leuk” vinden. Hiermee tippen ze enerzijds hun vrienden, zoals StumbleUpon dit ook doet, maar wordt deze informatie ook gebruikt om zoekresultaten in Facebook te rangschikken. Websites die door veel van je vrienden worden gewaardeerd, komen dan hoger in de zoekresultaten. Bij Google levert zoeken op “leuk restaurantje utrecht” dezelfde resultaten op als wanneer je moeder of je buurman hierop zou zoeken. Met de techniek die Facebook nu ontwikkelt, is voor iedereen een andere volgorde denkbaar. Want iedereen heeft andere vrienden en andere voorkeuren.
(EDIT:) Uiteraard zit ook Google niet stil en pogen ook zij een graantje in de Social Search mee te pikken. Platforms als Google Buzz, initiatieven als Personalized Search maar ook verschillende social networks die Google start of koopt als Orkut, Jaiku of Google.me waarover meer en meer geschreven wordt.

Websites eigenaren opgelet: Maak websites Likebaar

Websites eigenaren opgelet: Maak websites Likebaar


Facebook biedt webbouwers verschillende mogelijkheden om hun websites geschikt en vindbaar, of beter: Likebaar, te maken voor Facebook. Met Facebook Like Buttons maar bijvoorbeeld ook middels nieuwe soorten meta-tags (stukjes broncode speciaal gericht op de servers van Facebook). Naast een mooi ogende, overzichtelijke en zoekmachine-vriendelijke website begint social media nu ook aan de achterkant van websites belangrijk te worden. Want na Facebook, zullen ongetwijfeld ook andere sociale netwerken met dergelijke initiatieven komen gevolgd door nieuwe innovaties als Flattr waar men geld kan doneren voor content die je waardeert. Flattr leert op die manier eveneens welke informatie op Internet waardevol dan wel waardevoller is en wat jij wel en niet interessant vindt. Wat volgt er nog meer? Ongetwijfeld zal Google niet stil blijven zitten en door meer te leren van jou als persoon en alle social media om je heen.

(Edit:) Belang van SEO verdwenen?

Voor de volledigheid, in navolging van verschillende reacties op dit artikel van professionals die hun geld verdienen met SEO, moge het duidelijk zijn dat dit artikel niet het einde aankondigt van SEO of Search. Sterker nog, social media heeft ervoor gezorgd dat ook zoekmachines als Google genoodzaakt zijn hun algoritmes bij te stellen en zoekresultaten nog beter afstemmen op de persoon. Zoekmachines zijn (en blijven) van groot belang. Dat zal niemand tegenspreken, zo ook dit artikel. Juist nu ook zoekmachines het belang van social media hebben ingezien en deze actief opnemen in hun zoekresultaten. Voor websitebouwers is dit alles alleen maar goed nieuws. Je kunt websites naast zoekmachine vriendelijk nu ook nog “social media vriendelijk” maken. Zo kan je traffic genereren uit social media en social networks, maar kunnen ze elkaar ook nog eens versterken. Nu zoekmachines social media gebruiken om de zoekresultaten af te stemmen, is het belangrijk om als website bouwer en eigenaar niet alleen maar aan SEO te werken, maar ook te zorgen dat je website Likebaar is.

Eens proberen? Klik dan hieronder op de Facebook Like button.

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.)
GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Maakt social media Google Search en SEO achterhaald? Websitebouwers opgelet., 9.0 out of 10 based on 2 ratings
Be Sociable, Share!

10 Responses to “Maakt social media Google Search en SEO achterhaald? Websitebouwers opgelet.”

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Sociale Media NL. Sociale Media NL said: Social media maakt Google Search en SEO achterhaald: Websitebouwers opgelet. http://bit.ly/cBugmj #socialmedia [...]

  2. Barry Adams says:

    “Social media maakt Google Search en SEO achterhaald”

    Echt waar? Serieus? Wow man, dan kunnen we meteen alle SEO overboord gooien! Ik stel voor dat je per direct alle aanpassingen die je voor je site hebt gedaan uit SEO oogpunt maar meteen ongedaan maakt. Dus weg met die title tags, gooi de H1 tags maar van je headlines af, haal de nofollows van je links, en doe gelijk maar even de URL structuur doen baseren op parameters. En ja, email maar even alle websites die naar je linken om ze te vragen of ze die links maar even willen weghalen.

    Nee dus. Dat doen we dus niet. Want Google Search en SEO zijn bij lange na niet achterhaald. Integendeel, Google is sterker dan ooit, en SEO is belangrijker dan ooit.

    Social media zoals Facebook heeft zijn plek, maar het zal nooit search kunnen vervangen. Als je een beetje induikt in de mindset van gebruikers op FB vs Google (‘user intent’) dan kom je er al snel achter dat er een wereld van verschil is tussen social en search. Ja er is overlap, maar dat is uitermate beperkt en is totaal geen bedreiging voor search.

    Leuke linkbait wel, die headline (SEO!). Alleen jammer dat het dus totale onzin is.

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  3. @Barry -> Volledig met je eens dat SEO alles behalve zinloos is. Ook ben ik het volledig met je eens dat ‘social media’ Search nooit zal vervangen en is SEO zeker niet overbodig. Integendeel. Daarover geen twijfel.

    Het artikel roept dan ook niet op h1 tags weg te halen en stelt nergens het belang van SEO ter discussie. De bottom-line; het enige waar het artikel toe oproept is:”Maak je websites ook Likebaar.
    Je zegt het zelf al: De titel is een leuke linkbait. Daar is uiteraard, eveneens met het oog op SEO, over nagedacht.

    Ik ben het dan ook volledig met je eens op slechts 1 punt na… Het Likebaar maken van je website is geen onzin. Sterker, het kan je waardevoller maken, meer links opleveren en daarmee alleen maar je website (alsook je SEO) goeddoen.

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  4. Martin Joosse says:

    Bedankt Godfried! Zeer vermakelijk stukje! Ik zat er vandaag even niet helemaal lekker in, maar kan er nu weer helemaal tegenaan :)

    Overigens wel eens van social search of personalized search gehoord? Zou ik eens op “googelen” als ik jou was… (op Facebook vind je er niet zo heel veel over)
    (moderator edit: is inmiddels in het artikel verwerkt.)

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  5. @Martin “Op Facebook vind je er niet veel over” :-)
    Social Search en Personalized Search (Voor meelezers: Op basis van kennis die Google van je heeft kunnen(volgorde van) zoekresultaten worden aangepast) zijn zeker net zo interessant. Zeker waar. Voor de volgende post allicht goed om verder uiteen te zetten. Het maakt het Likebaar maken van een website ook alleen maar relevanter. Of dat nu voor Facebook, Google of een andere partij is. Ik ben met je eens dat het artikel wat kort door de bocht is voor mensen die weten wat SEO allemaal behelst. Daarmee is dit artikel zeer mogelijk ook niet voor iedereen Likebaar genoeg. De strekking van het artikel is echter wel duidelijk en daar zul je het, vermoed ik, ook mee eens zijn: “Vergeet naast je website goed vindbaar te maken niet je website ook Likebaar te maken.”

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  6. Hoi Godfried,

    ik denk dat het probleem hier een beetje is dat je door de manier van opbouw van het artikel degenen die ‘weinig’ met SEO hebben een beetje aan het misleiden bent. Nu lijkt het alsof een “Like” button veel belangrijker is dan search. En dat is klinklare onzin.

    Ik snap je insteek wel, jullie ‘verkopen’ immers Social Media, maar het is eerlijk gezegd “een beetje dom” (hoewel ik niet denk dat het zo bedoeld is) om mensen een dergelijk verkeerd beeld te geven. Dan komen ze straks van een koude kermis thuis, want voor de minder ervaren lezer is het wellicht reden om search te laten vallen en alles op die Like button te gooien.

    Het is wat dat betreft jammer dat je niet een fractie verder gekeken hebt. Je schrijft bijvoorbeeld:

    “Biedt Google nu een passend antwoord bij zoeken op ‘leuk restaurantje utrecht’? Waarschijnlijk niet, en dat komt vooral omdat iedereen zijn eigen idee heeft van wat ‘leuk’ is. Maar hoe kan Google nou weten wat ‘leuk’ is voor jou?”

    Kijk eens goed naar dat resultaat, je ziet bovenaan een kaartje staan met Restaurants, bij de eerste staat “32 beoordelingen, routebeschrijvingen, en meer”. Reviews dus, hartstikke social en heeft NIETS te maken met een Like button.

    Als je wil dat mensen een Like button plaatsen, prima, doen en promoot het, maar wat je niet moet doen is een (bewezen) ‘alternatief’ (Google) afschilderen als ‘has been’. Ik denk ook dat je juist als bedrijf dat “Social Media” verkoopt ervoor moet zorgen dat je wel helder blijft in je verhaal :) .

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  7. @Bas Het woord ‘misleiden’ vind ik overtrokken gekozen eerlijk gezegd. Wij houden ons bezig met ‘social media’, net als dat jij je bezighoudt met seo, maar nergens in het stuk wordt gesuggereerd dat een Like button veel belangrijker is dan search. Nergens. Het belang van het Likebaar maken van een website aantonen wel.

    Wat betreft je schrijven op “leuk restaurantje utrecht”. Ja, Google verwijst naar social media bronnen. Daarmee toon je juist het belang van Likebaar zijn aan. Het kaartje wat je beschrijft maakt gebruik van social media en toont restaurantjes die goed dan wel slecht beoordeedt zijn. Zo is te zien dat restaurant “De Goedheyd” goed scoort. En terecht. Het is een leuk restaurant, in het centrum, vlakbij de Dom. Parkeren is wel een punt en de prijzen zijn niet mals. Als al mijn vrienden in de bijstand zitten, zouden niet veel ervan dit restaurant vaak bezoeken. Kortom, in Facebook had ik mogelijk een ander restaurant op de tweede plek gekregen.
    Bovendien doel ik met Likebaar niet alleen op Facebook. Het is een term die ik gebruik om aan te tonen dat je je website niet alleen vindbaar moet maken in zoekmachines, maar ook in social networks. Dus ook in sites als iens.nl… Maak het eenvoudig op je website voor mensen om op je restaurant te stemmen in Iens.nl! Je maakt je website Likebaar met als resultaat… je scoort hoger in het kaartje waar je over schrijft. Kortom, reviews is één ding, maar die moeten er wel komen en dat kan je aanmoedigen. Het Likebaar maken van je website heeft hier dus weldegelijk veel te maken met reviews. En daarmee dus ook met zoekresultaten.

    Ik moedig dus zeker websitebouwers aan een website Likebaar te maken. Enerzijds om extra traffic te genereren uit nieuwe zoekmethodes (zoals zoeken of vinden zonder te zoeken in social networks) want ook zoekmachines vinden zichzelf continu opnieuw uit. Of in andere woorden: Zoekmachines zijn door het toenemend gebruik van social media in zoekresultaten zichzelf tot ‘has been’ aan het bestempelen. Dat is niet alleen een logisch en helder verhaal (want ook zoekmachines zien het belang van social media in), maar ook een verhaal dat weldegelijk helder en eerlijk is. Juist tegenover onze klanten.

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  8. Godfried, ik denk niet dat je mijn punt helemaal snapt. Ik ben helemaal voor het wat jij noemt ‘Likebaar’ maken van websites. Ik heb het over de manier waarop je dat communiceert en waarom dat a) de reacties die er op deze post staan triggert en b) mensen wel degelijk ‘misleidt’.

    Ik werk veel met search ja, maar als je me een beetje volgt weet je dat mijn verhaal juist is: combineer de verschillende kanalen, niet alleen search, maar ook social en zelfs offline. Dus daar ben ik voor. Maar in die rol kom ik dus ook veel bedrijven tegen die nog niet zo goed weten wat ze ‘moeten’ met social en/of search. Als die dan een artikel lezen die stelt “Google is niet belangrijk, social wel” dan zijn er mensen die dat geloven. En als het dan niet waar is, dan ben je die mensen dus aan het ‘misleiden’ omdat ze wellicht iets gaan laten schieten wat ze niet moeten laten schieten (search in dit geval).

    Daar moet je mee oppassen vindt ik, want het is niet of/of maar en/en. En juist omdat het een nieuwe markt is moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Er zijn al teveel self-proclaimed gurus, laten we vooral met zijn allen proberen het duidelijk te houden.

    Wat dat betreft: je geeft in je comment aan dat “nergens in het stuk wordt gesuggereerd dat een Like button veel belangrijker is dan search. Nergens.”. Ehm…. de titel van het stuk WAS (je hebt m aangepast) “Social media maakt Google Search en SEO achterhaald: Websitebouwers opgelet.”, dus niet in de vraag-vorm die je er nu hebt staan, dat lijkt me toch een heel duidelijke indicatie dat je social media belangrijker vindt dan search en dat de Like-button waar je uiteindelijk op doelt dus belangrijker is dan search….

    Maar zoals gezegd, ik denk niet dat je dat BEDOELDE, maar je zei het wel, en dat is wat ik je duidelijk wilde maken, doe daar voorzichtig mee.

    Ps. Oh, en ik ga even niet verder in op de ratings in Google voor de restaurantjes, want dat heeft niets met social media sites te maken, maar dat laten we dat maar even gaan :) . En dat zoekmachines zichzelf als ‘has been’ aan het bestempelen zijn… eh…. :S? Meen je dat…?

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  9. Dat het artikel prikkelend geschreven is en reacties uitlokt vind ik geen punt. Ik heb de reacties verwerkt in het artikel en daar EDIT bijgezet. Dat leek me in de titel geen zeer mooie constructie worden dus daar heb ik dat achterwege gelaten. De «title» tag is overigens ongewijzigd gebleven.
    Ik blijf me echter verzetten tegen het ‘misleiden’. Ik begrijp je punt wel, maar ik ben het gewoon niet met je eens. De irritatie jegens de self-proclaimed goeroes waarover je schrijft deel ik, evenals het “laten we duidelijk blijven”. Maar je baseert je woord ‘misleiden’ op de (oorspronkelijke) titel. Dat vind ik dan weer gevaarlijk. Een titel moet aanzetten tot lezen, het verhaal dient te informeren. In het artikel zelf nuanceer ik misschien niets omdat het artikel een introductie is tot “waarom moet ik mijn website Likebaar maken” en niet “Laat al je SEO vallen en kies voor Likebaar maken”. Je schrijft dat ik daartoe aanzet, maar niet alleen doe ik dat niet, ik zou het er ook zelf ernstig mee oneens zijn. Neem de website van Yocter zelf. Wij hebben extreem op SEO ingezet en adviseren onze klanten datzelfde te doen.

    Maargoed, volgens mij gaat het nu over woordkeuze en zinsopbouw en dat wordt off-topic. Ik heb het artikel uitgebreid op plekken waar EDIT bij staat. Kortgezegd: Maak je site Likebaar en je genereert niet alleen traffic vanuit social networks, maar ook vanuit zoekmachines nu ook die zichzelf heruitvinden en social media gebruiken in hun zoekresultaten. Dat was/is het doel van het artikel, en over die strekking zijn we het eens.

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...
  10. knutselen says:

    Het toepeassen van social media wordt steeds vaker gedaan. Het helpt je positie te verbeteren.

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...

Leave a Reply

UA-9036473-24