Facebook, uploaden van foto’s en taggen Facebook Pagina’s: Wat zijn de mogelijkheden?

Facebook Pagina taggen en foto's

Onlangs werd mij gevraagd wat de mogelijkheden zijn om personen en Pagina’s in Facebook foto’s en posts te taggen. Een kort onderzoekje, bracht me op de volgende conclusies:

 

 

 

Vraag: Onderzoek of het mogelijk is voor een Facebook gebruiker om:

  • een foto te uploaden op de eigen wall
  • die middels een mention dan wel tag automatisch ook op de Wall komt van de Facebook Pagina van je klant
  • en ook zichtbaar is voor andere fans (die geen vriend zijn van de uploader) van die Facebook Pagina

Resultaten

  1. Een foto uploaden op de wall van een Facebook Pagina brengt deze foto NIET in de nieuwsfeed van je vrienden. Ongeacht privacy instellingen van deze foto (publiek of niet, foto komt niet op de nieuwsfeed van vrienden). Kans bestaat dat dit WEL gebeurt als vrienden ook fan zijn van deze Pagina.
  2. Een foto uploaden op de wall van een Facebook Pagina en deze vervolgens liken brengt deze foto NIET in de nieuwsfeed van je vrienden. Ongeacht privacy instellingen van deze foto (publiek of niet, foto komt niet op de nieuwsfeed van vrienden). Kans bestaat dat dit WEL gebeurt als vrienden ook fan zijn van deze Pagina.
  3. Een foto uploaden op de wall van een Facebook Pagina en deze vervolgens sharen brengt de foto WEL in de nieuwsfeed van je vrienden. Echter, als je vrienden op “like” klikken komen die toe aan de share en NIET de foto. Op de wall van de Facebook Pagina zie je er geen likes door ontstaan.
  4. Een Facebook Pagina in een foto “taggen” wil niet altijd goed werken met Facebook Pagina’s i.v.m. locaties, en is bovendien omslachtig.
  5. Inchecken op een locatie met foto brengt deze foto NIET perse in de nieuwsfeed van vrienden.
  6. Een foto uploaden op de eigen profiel wall en daarin een mention verwerken van de pagina (door gebruik van het “@” teken en de pagina aan te klikken waardoor deze wordt gehyperlinkt in de tekst), brengt de foto WEL op de nieuwsfeed van vrienden en (indien publiek gepost) WEL op de wall van de Facebook Pagina. Dit zou dus de ideale oplossing zijn, echter…. Op de mobiele Facebook applicatie of mobiele website m.facebook.com lijkt het NIET mogelijk een Pagina in een mention te verwerken. Op een computer of tabled op www.facebook.com werkt het WEL. Het is eveneens afhankelijk van de app.

Conclusie

Alleen mogelijkheid 6 biedt perspectieven, maar voelt wat omslachtig. Mensen kunnen namelijk niet gebruik maken van de Facebook App op hun telefoon, maar dienen in te loggen op Facebook in hun webbrowser, dan komen ze op de mobiele site, vervolgens dienen ze over te schakelen op desktop modus en dan in hun browser een foto te uploaden en daarin een mention verwerken van de Pagina.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Nederlandse startup Statilizer helpt marketeers met spoed social media te analyseren

Statilizer LogoDe vandaag gelanceerde Nederlandse startup Statilizer brengt social media analyse en benchmarking rapportages als een on-demand dienst. Een toepassing vooral geschikt voor brand managers, marketeers en PR professionals met haast of wisselende analyse behoeftes. Statilizer maakt het voor gebruikers mogelijk zelf grote hoeveelheden social media data op ieder moment eenvoudig te vergaren en inzichtelijk te krijgen. Zonder abonnementen maar in een betalen-naar-gebruik model.

Grote hoeveelheden data eenvoudig inzichtelijk
Waar veel social media monitoring tools werken met wekelijkse analyses in maandelijkse abonnementen, kiest Statilizer voor een geheel nieuwe methode. Statilizer laat gebruikers zelf met een paar klikken grote hoeveelheden social media data opvragen, op het moment dat dit het hardst nodig is. Deze data wordt vergaard, geanalyseerd en gevisualiseerd in een online dashboard met meer dan 400 interactieve grafieken en tabellen. Met algoritmes, inzoomen, uitzoomen en export mogelijkheden wordt zo alle relevante informatie over merk, fans, medewerkers en concurrenten inzichtelijk.

Behoefte aan on-demand
In de real-time wereld van social media, is up-to-date kennis van fan-behoeftes, activiteiten van concurrenten en in welke mate medewerkers hierop anticiperen van cruciaal belang. Maar concurrenten, advertentie campagnes, trends en fans komen en gaan. Wat vandaag belangrijk is, kan morgen alweer irrelevant zijn geworden. Om hier zo goed mogelijk op in te spelen kunnen brand managers en marketeers niet meer simpelweg vertrouwen op standaard rapportages. Rapportages die veelal bestaan uit een vaste lijst concurrenten met steeds dezelfde informatie. De on-demand dienst van Statilizer biedt dan ook niet alleen veel flexibiliteit in data, maar ook in de kosten omdat alleen betaald hoeft te worden voor de data die nodig is. Real-time inzichten, wanneer en waarvan je maar wilt, tegen een eerlijke prijs.

Geavanceerde concurrentie analyse
Registratie voor een Statilizer account is gratis en geeft bovendien toegang tot wisselende gratis rapporten. Statilizer begint haar diensten met Facebook Pagina’s in Competitor Analyses waarmee het mogelijk is eigen Facebook Pagina’s maar ook die van concurrenten volledig te analyseren en resultaten te vergelijken. Met in elk rapport de zogenoemde Performance Ratio: Een samenvatting van alle verworven data waar door middel van algoritmes en zelf aan te passen KPI Settings (Key Performance Indicators) berekend en onderbouwd wordt welke Facebook Pagina het best presteert.

Gebruiken van Big Data
Statilizer voorziet in de groeiende behoefte bij brand managers, marketeers en PR professionals van het verwerven en inzichtelijk krijgen van grote hoeveelheden data (Big Data). Statilizer laat dit hele proces bovendien geheel door de gebruiker zelf uitvoeren. Van de keuze welke data wordt vergaard, tot het exporteren van grafieken in PDF ter rapportage aan het management of om te gebruiken in publicaties.

Statilizer wordt inmiddels gebruikt door verschillende bedrijven als LEWIS PR, Cemit DS, Ajax and CliniClowns. De web-based tool is ontwikkeld door het Nederlandse social media software bedrijf Yocter, opgericht door web innovator Godfried van Loo.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Social media missers; Pijnlijke lessen

missers-social-media-bedrijf

Het weidse social media landschap bestaat uit ontelbaar veel accounts op diverse platforms. Deze social media accounts zijn onder andere van eenmanszaken, stichtingen, overheden en multinationals. Gelukkig weten de meeste bedrijven hoe ze hun social media beleid moeten aanpakken. Toch vinden we tussen alle social media activiteiten een paar (grote) blunders. Vervelend voor de betreffende bedrijven of personen natuurlijk, maar wel leerzaam voor anderen. In deze blogpost vind je een aantal van deze social media missers.

Aan de hand van de voorbeelden ontdek je een aantal do’s en dont’s die er zijn op social media gebied. Echter, deze missers zijn niet altijd blunders van een bedrijf: het kan gebeuren dat een tweet gewoon verkeerd uitpakt en dat je als bedrijf niet de reacties krijgt die je had verwacht. In andere gevallen gaat het daarentegen wel om onhandige uitspraken en acties.

Een paar social media fouten op een rijtje:

Klachten via social media negeren
Het bekendste voorbeeld hiervan is natuurlijk Youp van ‘t Hek en zijn kritiek op de klantenservice van T-Mobile. Youps zoon had problemen met zijn iPhone en Youp probeerde dat op te lossen door de klantenservice te bellen. Het gevolg was een stroom aan Tweets en Retweets van de slechte ervaringen hiermee.

Hier werd door T-Mobile echter niet op ingesprongen. Youp besloot uiteindelijk een column te schrijven in het NRC en daarnaast publiceerde hij het eenmalige magazine De Help, tegen de helpdeskterreur in Nederland. Natuurlijk mondde dit uit in flink wat media-aandacht en imagoschade voor de Telecomgigant.

  • Neem klachten dus serieus en negeer deze niet. Ook niet als het om een berichtje van maximaal 140 tekens gaat.

Negatieve publiciteit door medewerkers
Het Domino’s filmpje dat twee (ex-)medewerkers een paar jaar geleden op YouTube zetten is inmiddels een ‘gouwe ouwe’. De beelden waarin een paar extra ‘ingrediënten’ aan een pizza werden toegevoegd gingen de hele wereld over en zorgden voor een flinke deuk in het imago van Domino’s Pizza.

  • Werknemers kunnen de reputatie van een bedrijf heel wat schade toebrengen. Stel social media richtlijnen op waarin je aangeeft wat je van werknemers verwacht, zowel op de social media kanalen van je bedrijf als op hun privé-accounts (met betrekking tot het bedrijf).

Misplaatste grap
Een ander bekend voorbeeld is de tweet van modemerk Kenneth Cole. Naar aanleiding van de protesten in Cairo, begin 2011, werd de volgende Tweet geplaatst:

 

 

 

 

 

 

Het aantal boze reacties was overweldigend en de tweet werd al snel verwijderd. Kenneth Cole maakte op Facebook publiekelijk zijn excuses.

  • Denk na over hetgeen je zegt. Zeker als het gaat om politieke of gevoelige onderwerpen. Met gezond verstand kan je prima inschatten welke opmerkingen of grapjes wel en welke niet gewaardeerd zullen worden. Missers zoals deze kunnen dan in elk geval voorkomen worden.

Onverwachte wending
Soms neemt een goed bedoelde campagne een onverwachte wending, zoals in het geval van McDonald’s in januari van dit jaar. De aan de campagne gekoppelde hashtag #McDStories zorgde ervoor dat consumenten negatieve verhalen over de fastfoodketen begonnen te tweeten. Een geheel onbedoeld gevolg. McDonald’s kon helaas alleen maar afwachten tot de ergste piek voorbij was en koos later voor de hashtag #LittleThings.

  • Het kan gebeuren dat de reacties van consumenten niet zijn zoals je van tevoren gedacht had. Er bestaat nu eenmaal geen social media bijbel met goede en slechte hashtags. Vaak komt het neer op trial-and-error. Wees in elk geval niet bang. Denk van tevoren goed na, maak logische keuzes en vaak gaat het dan wel goed.

Social media te laat in je marketing integreren
De online film- en tv-serie aanbieder Netflix besloot de DVD-service een nieuwe naam te geven: Qwikster. Het bedrijf vergat echter te checken of deze naam al in gebruik was… De Twitter account @Qwikster bleek eigendom van student Jason, die met een avatar (een profielfoto) van een joint rokende Elmo en met regelmatig gebruik van scheldwoorden, voornamelijk tweette over meisjes en wiet. Dit tot grote hilariteit van het publiek. Omdat Qwikster in het geheel geen succes was, werd deze beslissing van Netflix uiteindelijk teruggedraaid.

  • Integreer social media van het begin af aan in de marketing visie en activiteiten van je bedrijf.

Vergeten dat je op de bedrijfsaccount bent ingelogd
Mensen hebben het maar druk om al die social media accounts te beheren. Enerzijds zijn er de accounts van je baas waar je verantwoordelijk voor bent, anderzijds heb je ook nog eens je privé-accounts die af en toe een update nodig hebben. Gelukkig bestaan er allerlei social media tools en kan je bovendien makkelijk van account switchen. De grootste valkuil: denken vanuit de ene account te posten, terwijl je op de andere bent ingelogd. Dit gebeurde een medewerker van  Chrysler, waardoor er op de account van de autofabrikant de volgende tweet verscheen: “I find it ironic that Detroit is known as the #motorcity and yet no one here knows how to fucking drive”. De tweet werd al snel verwijderd, gevolgd door een excuus.

Echter, hoe snel een tweet ook verwijderd wordt, een paar minuten van zichtbaarheid zijn al voldoende voor vele ReTweets en reacties, die wel gewoon op internet blijven circuleren.

  • Het invoeren van een goedkeuringsproces voor elk uitgaand social media bericht gaat misschien wat ver, maar train je werknemers in ieder geval goed. Geef hen instructies met betrekking tot het gebruik van social media en zorg dat ze hun berichten checken alvorens op ‘publiceer’ te klikken.

Slechte timing
Net als McDonald’s, kreeg ook de Australische vliegmaatschappij Qantas te maken met een ‘gekaapte’ hashtag. In dit geval was er echter sprake van een slechte timing van een PR-actie. Qantas was maandenlang negatief in het nieuws door onenigheid tussen vakbonden. Dit resulteerde uiteindelijk in het cancellen van alle vluchten op 29 oktober 2011. Nog geen maand later vroeg Qantas haar volgers op Twitter: “What is your dream luxury inflight experience? (Be creative!) Answer must include #QantasLuxury.” Hiermee kon een giftbox gewonnen worden. Al snel gebruikten vele twitteraars de hashtag om te klagen over hun gecancelde vlucht.

Op een gegeven moment werden door de Australiërs 51 tweets per minuut met de hashtag #QuantasLuxury verstuurd.

  • Houd altijd rekening met timing. In het geval van een heersende negatieve stemming ten opzichte van een bedrijf, is het beter nog even te wachten met een win-actie. Worden er negatieve tweets over je gepost? Probeer op zoveel mogelijk individuele gevallen te reageren.

Social media wijsheid kan je nu eenmaal het beste opdoen in de praktijk. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje, dat is immers menselijk. Toch kunnen social media missers in veel gevallen voorkomen worden, door eerst goed na te denken over het bericht dat je wilt posten. Gaat er toch iets verkeerd? Het belangrijkste is om meteen naar een oplossing te zoeken en je fout niet te negeren. Ook als dit betekent dat je publiekelijk je excuses moet aanbieden.

Bronnen:
http://mashable.com/2011/02/03/kenneth-cole-egypt/
http://mashable.com/2011/12/31/social-media-disasters-2011/
http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/20977
http://www.nrcnext.nl/blog/2010/10/25/youp-vant-hek-brengt-t-mobile-imagoschade-toe/
http://www.slideshare.net/HorizonWatching/social-media-101-social-media-disasters
http://www.smh.com.au/travel/travel-news/qantas-makes-hash-of-tweet-campaign-20111122-1nsa4.html
http://socialmediatoday.com/david-amerland/406840/what-ten-social-media-disasters-taught-us-2011

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Onderzoek: Facebook-fans lopen warm voor Oranje.

Uit onderzoek van LEWIS PR en Statilizer (een binnenkort te lanceren tool van Yocter) blijkt dat Nederland één van de best presterende landen is in de mate waarop Facebook-fans interactie zoeken met het nationale team. Lees voor meer en gedetailleerde informatie de blogpost van Jurriaan de Reu op Marketingfacts.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Wat kan een bedrijf met een Facebook Pagina?

facebook-pagina-bedrijven

Je kan je al bijna niet meer voorstellen dat er ook een tijd is geweest dat Facebook niet bestond. Jongeren, dertigers en zelfs vijfenzestigplussers zijn op het sociale netwerk te vinden. Dat dit kansen biedt voor ondernemers, bedrijven en merken moge inmiddels duidelijk zijn. Immers, waar de consument te vinden is, daar wil je als bedrijf ook zijn. In deze blogpost belichten we nog eens hoe zo’n Facebook Pagina werkt en wat je er als bedrijf mee kan.

Hoe zit dat, een Facebook Pagina?
Er zijn inmiddels al vele fanpagina’s aangemaakt, van lokale dierenwinkels tot grote vliegtuigmaatschappijen. Toch hebben we gemerkt dat er ook een groot aantal bedrijven is voor wie het hoe & wat van een Facebook Pagina nog niet (helemaal) duidelijk is. Voor hen zetten we dit graag nog eens op een rijtje.

Fanpagina, Facebook Pagina of Facebook Profiel?
Allereerst: een fanpagina is hetzelfde als een Facebook Pagina. Beide termen worden door elkaar gebruikt, dus laat je hierdoor niet verwarren. Een Facebook Pagina is bedoeld voor bedrijven. Dit in tegenstelling tot een Facebook Profiel, dat voor de individuele gebruiker is. Let er dus op dat je als bedrijf geen profiel aanmaakt, maar een pagina. Facebook verwijdert namelijk profielen die voor zakelijke doeleinden gebruikt worden.

Een pagina aanmaken
Om een Facebook Pagina te kunnen aanmaken, heb je echter wel eerst een persoonlijk profiel nodig. Ben je van plan om verder niets met dit profiel te doen? Zorg dan bijvoorbeeld dat je je account helemaal afschermt met behulp van de privacyinstellingen. (Het is sowieso verstandig om deze instellingen te bekijken en waar nodig aan te passen.) Het maken van een nepaccount is namelijk tegen de Facebookregels. Ga naar http://www.facebook.com/pages/create.php Bij het doorlopen van de stappen kan je ook meteen een profiel aanmaken, mits je dat nog niet hebt.

Type fanpagina
Facebook laat je uit verschillende soorten fanpagina’s kiezen. Bij een ‘lokaal bedrijf of lokale plaats’ is op je pagina te zien wat de openingstijden zijn en wat het bezoekadres is. In het geval van ‘bedrijf, organisatie of instelling’ zijn deze gegevens minder van belang en kan je o.a. aangeven wat jullie missie is, welke producten jullie aanbieden en wat het jaar van oprichting is. Kies bijvoorbeeld voor deze categorie als je meerdere vestigingen hebt. Ook de categorie ‘merk of product’ heeft soortgelijke invulvelden. De overige categorieën zijn voor bedrijven minder relevant en laten we hier buiten beschouwing.

Beheerders
Het is mogelijk om meerdere beheerders van een pagina aan te wijzen. Oftewel: je kan meerdere persoonlijke profielen koppelen aan een pagina. Al deze personen kunnen dan namens je bedrijf statusupdates plaatsen, etc. Het is zeker aan te raden om minimaal één extra beheerder aan te wijzen. Mocht je Facebook Profiel om de één of andere reden verwijderd worden, dan kan je nog steeds bij je pagina. Daarnaast komt het ook voor dat de beheerder van een fanpagina een inmiddels ex-werknemer is. Dan is het wel zo handig dat hij of zij niet de enige was met toegang tot de pagina.

Wat kan je met een fanpagina?
Door middel van statusupdates, kan je je fans (de mensen die je pagina ‘liken’) op de hoogte houden van bijvoorbeeld nieuwtjes over je bedrijf of producten. Je kan vragen stellen aan je fans, een link plaatsen, foto’s uploaden, etc. Maar nog belangrijker is, je fans kunnen ook iets terugzeggen. Het draait bij social media namelijk om conversatie. Mensen kunnen bijvoorbeeld laten weten dat ze je bericht leuk vinden door op de ‘like’ button (of ‘vind ik leuk’ knop) te klikken. Ze kunnen ook een reactie plaatsen, of zelf een vraag stellen. Het is echter essentieel dat je hier ook iets mee doet. Is iemand positief over de service van je bedrijf? Reageer hier bijvoorbeeld op met een ‘like’. Vraagt iemand waar zijn bestelling blijft? Geef netjes antwoord.

Het verschil tussen Pagina’s en Plaatsen
Gebruikers van Facebook kunnen inchecken bij een plaats of een locatie toevoegen aan hun statusupdate. Vrienden zien dan waar iemand naartoe gaat, waar hij nu is, of waar iemand is geweest. Een plaats kan door iedereen worden aangemaakt en laat zien hoeveel mensen er zijn geweest. Iedereen kan wijzigingen aanbrengen, bijvoorbeeld door het toevoegen van een webadres. Maar je kan hier geen statusupdates publiceren. Het is dus als het ware een ‘leeg’ iets. Heb je echter een fanpagina aangemaakt en daar adresgegevens aan toegevoegd, dan kunnen Facebookgebruikers ook bij je inchecken. Deze plaats is echter verbonden aan je fanpagina en is niet slechts een locatie zonder verdere inhoud.

Waarom een fanpagina?
Zoals gezegd, waar de consument is daar wil je als bedrijf ook zijn. En sociale netwerken zijn nu eenmaal razend populair. Door je ook op zo’n netwerk te begeven, creëer je extra (online) zichtbaarheid van je bedrijf en blijf je dicht bij de consument. Mensen kijken nu eenmaal niet wekelijks op je website om te kijken of er nieuws is. Via Facebook kunnen ze, door je fanpagina te liken, makkelijk op de hoogte blijven. Natuurlijk kan dit ook via andere social media kanalen. Bovendien is het contact via social media heel direct. Mensen voelen zich persoonlijker benaderd en meer betrokken bij je bedrijf.

Moet mijn bedrijf meedoen aan deze hype?
Vergelijk het eens met een website. Ook daarvan vroeg men zich jaren geleden af: wat moet ik ermee? We waren gewend bedrijven in de Gouden Gids op te zoeken en beschikten over de informatie uit reclamefolders en advertenties. Nu gebruiken we Google en bekijken we eerst de website van een winkel of bedrijf. De Gouden Gids slaan we nauwelijks meer open (als deze al niet direct op de stapel met oud papier beland). In 2011 had zelfs 94% van de Nederlandse huishoudens toegang tot internet. (Bron: CBS) Bedrijven die geen website hebben, kom je nauwelijks tegen. Maar waar websites vooral éénrichtingsverkeer vormen van informatie naar de consument toe, draait het tegenwoordig meer en meer om conversatie. En dat is waar social media voor dient. Social media netwerken als Facebook en Twitter hebben allang bewezen geen eendagsvliegen te zijn. En gezien hun populariteit onder consumenten, bieden ze een mooie kans voor bedrijven.

Extra tips

  • Maak je pagina compleet. Je kan verschillende velden invullen, zoals adresgegevens, openingstijden of een missie; doe dit vooral en zorg zo dat de consumenten die je pagina bezoeken zoveel mogelijk over je bedrijf te weten komen. Bij een complete pagina hoort natuurlijk ook een foto.
  • Je kan je eigen Facebook url claimen (een zogeheten vanity url). In plaats van de lange url die Facebook automatisch voor je pagina aanmaakt, krijg je dan bijvoorbeeld: www.facebook.com/denaamvanjebedrijf Let op: eenmaal gekozen kan je deze niet meer wijzigen!
  • Lees de richtlijnen voor een Facebook Pagina door. Zo weet je wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot acties en prijsvragen en voorkom je het risico dat Facebook je pagina verwijdert bij verkeerd gebruik.
  • Laat bezoekers van je website weten dat je een fanpagina hebt, door (op een duidelijk zichtbare plaats) een Facebook button te plaatsen.
  • Plaats met regelmaat een statusupdate, foto, link, video…  Content dus.

De bovenstaande tekst is bedoeld om bedrijven die nog niet op social media actief zijn, meer duidelijkheid over het platform Facebook te geven. Ben je overtuigd van het nut van social media, maar weet je als bedrijf nog niet zo goed hoe je de eerste stappen zet? Lees dan ook de blogpost ‘Social media voor je bedrijf, waar moet je beginnen?

 

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

BranchOut, concurrentie voor LinkedIn?

BranchOut

“Het is als Coca-Cola en Pepsi,” aldus Rick Marini, CEO van BranchOut, over de relatie met LinkedIn. Met 25 miljoen geregistreerde gebruikers is de Facebook app BranchOut de grootste concurrent van het professionele social media netwerk. Wat is BranchOut precies en zal het een succes worden?

Wat kan je met BranchOut?

BranchOut bestaat inmiddels twee jaar en biedt gebruikers de mogelijkheid om te zien welke Facebookvrienden (en vrienden van vrienden) bij een bedrijf werken. In tegenstelling tot LinkedIn, hoef je je professionele netwerk hier niet per persoon op te bouwen, maar kan je je reeds bestaande Facebooknetwerk gebruiken. Gebruikers kunnen o.a. hun werkervaring invullen, berichten naar connecties versturen, aanbevelingen verzamelen en om introducties vragen. Daarnaast zijn via de app zo’n 3 miljoen vacatures te vinden. Ook is er een op LinkedIn Recruiter lijkend onderdeel ontwikkeld, bedoeld om talenten te zoeken. Voor LinkedIn was dit overigens een reden om BrancheOut in juli van het afgelopen jaar de toegang tot LinkedIns API’s te ontzeggen.

Populariteit van de app

Met 13 miljoen unieke bezoekers per maand staat BranchOut op nummer 31 van de populairste Facebook apps. Dit lijkt op het eerste gezicht geen heel hoge score, maar het betekent wel een hogere plaats dan Instagram, Twitter en Pinterest. Ongeveer de helft van de nieuwe gebruikers woont buiten de V.S. en nieuwe mobiele gebruikers hebben een belangrijk aandeel in de groei. In november vorig jaar werd de eerste app voor de smartphone gelanceerd. Terwijl in januari nog 25% van het totale verkeer afkomstig was van smartphones, ligt dit percentage nu al op 45%.

Heeft BranchOut een toekomst?

Hoewel het aantal gebruikers van de app nog wat schril afsteekt tegen de 150 miljoen van LinkedIn, dient niet te worden vergeten dat er 850 miljoen Facebookgebruikers zijn, allemaal potentiële gebruikers van de BranchOut app. Het bouwen van een Facebook app heeft op deze manier zo zijn voordelen, maar er is natuurlijk ook het risico dat Facebook zijn functies aanpast en BranchOut hierdoor ook meteen moet veranderen. Bovendien, mocht Facebook besluiten zelf een carrière-onderdeel te ontwikkelen, dan zal BranchOut het wel eens moeilijk kunnen krijgen.

De originele tekst is te vinden op http://mashable.com/2012/04/19/branchout-25-million/

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Hoe krijg je meer lezers naar je blog? (Deel #2)

blog-lezers

Bloggen is populair. Met weblogsystemen zoals WordPress, Blogger en Tumblr is het zowel voor bedrijven als individuen makkelijk om een blog te starten. Eenmaal begonnen met bloggen, wil je natuurlijk het liefst een groot aantal lezers opbouwen. Maar hoe trek je meer bezoekers? Hieronder volgt het tweede deel van de tips die wij voor je hebben.

Zoals je in de vorige blogpost hebt kunnen lezen, zijn de tips erop gericht om je blog aantrekkelijker te maken en om er voor te zorgen dat mensen je blog kunnen vinden.

  • Ga voor een aantrekkelijk design. Smaken verschillen natuurlijk, maar een rommelig geheel of een regenboog aan kleuren en knipperende afbeeldingen maken doorgaans een wat minder goede of professionele indruk.
  • Analyseer. Google Analytics verschaft nuttige informatie en is bovendien gratis. Hoe komen lezers op je blog terecht en vanaf welke bron blijven ze langer op je blog hangen?
  • Zorg dat andere mensen jouw blogposts kunnen delen door share buttons voor verschillende social media kanalen te plaatsen.
  • Gebruik je andere social media accounts om je blog zichtbaarheid te geven, door bijvoorbeeld een link naar je blog in je Twitter bio of op je fanpagina te zetten.
  • Vergeet ook niet om je blog via je e-mailhandtekening te promoten.
  • Voeg een nieuwe blogpost toe aan social bookmarkingsites, zoals StumbleUpon. Ook dit kan het verkeer naar je blog doen toenemen.
  • Netwerk! Zoek contact met andere bloggers (o.a. via Twitter), voeg eens een waardevolle comment toe aan hun blog, stel vragen, doe mee aan conversaties, etc.
  • Zijn er verschillende personen die om de beurt een bijdrage leveren aan je blog? Plaats bijvoorbeeld een foto en een korte introductie van ieder van hen op je pagina. Dat maakt de blog een stuk persoonlijker. Natuurlijk kan je dit ook doen als er maar één blogger is.
  • Vraag je je als bedrijf af hoe je de inhoud van je blog kunt verbeteren? Schrijf bijvoorbeeld eens een blogpost waarin je een vergelijking maakt tussen twee producten of diensten of focus je ook een keer op de problemen van bepaalde producten. (Een uitgebreide uitleg en nog een drietal tips zijn te lezen in deze blogpost van Marcus Sheridan.)
  • Geef niet op. Je hebt niet van de ene op de andere dag een enorme schare fans opgebouwd. Dit heeft gewoonweg tijd nodig, dus blijf doorgaan met bloggen.

Met deze tips hopen we je een aardig eind op weg te hebben geholpen. Natuurlijk zou het heel mooi zijn om een enorm bezoekersaantal van je blog te kunnen genereren. Een succesvolle blog willen we allemaal wel! Staar je echter niet blind op getallen en vergeet vooral niet om plezier in het bloggen te hebben. Immers, dan straalt je blog dit ook uit!

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
11
Apr 2012
COMMENTS No Comments

Hoe krijg je meer lezers naar je blog? (Deel #1)

lezers-blog

De blogwereld is groot. Er zijn ontelbaar veel blogs, van allerlei bedrijven en personen, met een enorme variëteit aan onderwerpen. Het maken van een blog is dan ook helemaal niet zo moeilijk. Er zijn voorbeelden van succesvolle blogs die maandelijks een miljoen bezoekers trekken, maar vele andere bloggers zitten met de vraag hoe ze meer verkeer naar hun blog kunnen krijgen. Voor al deze bloggers, of het nu bedrijven, experts, organisaties of ‘gewoon’ individuen zijn, hebben we een aantal tips.

Om meer lezers aan te trekken, is het enerzijds van belang dat je blog aantrekkelijk is en anderzijds dat mensen je blog weten te vinden. De tips hieronder hebben dan ook allemaal betrekking op één van beide of alle twee deze uitgangspunten. Het hangt logischerwijs van het type blog en van het beoogde doel af welke tips in jouw geval het meest nuttig zijn.

  • Content is king. Hier kunnen we kort over zijn. Wat heb je te vertellen of te laten zien? Is het leuk, interessant of nieuwswaardig genoeg? Het is simpelweg niet mogelijk dat iedereen je blog leuk vindt, maar ga in dit geval uit van je doelgroep.
  • Leest de tekst prettig? Houd bijvoorbeeld rekening met de schrijfstijl, maar ook met de overzichtelijkheid van de blogpost. Denk hierbij aan de lengte, alinea’s, eventuele tussenkoppen, de mate waarin de tekst makkelijk te scannen is, etcetera. Vergeet niet om vóór het publiceren de tekst op spelfouten te controleren.
  • Gebruik afbeeldingen. Foto’s, grafieken en illustraties verduidelijken de tekst niet alleen, maar doen het ook goed als onderbreking van langere teksten. Ze verhogen dus de leesbaarheid. Daarnaast kunnen ze een bepaalde sfeer meegeven en het ziet er natuurlijk mooi uit.
  • Maak het aanmelden voor een RSS feed mogelijk. Zo maak je de kans groter dat iemand die denkt: “interessante blog, daar moet ik eens vaker kijken”, ook daadwerkelijk terugkeert.
  • Zorg ervoor dat je blog en de inhoud van de tekst SEO-vriendelijk zijn. Zoekmachines bieden namelijk een grote mogelijkheid wat betreft het genereren van verkeer naar een blog. Gebruik de juiste keywords en tags en download een zogenaamde SEO plugin.
  • Blogs behoren tot de categorie social media. Aangezien het bij social media om interactie draait, is dat ook bij een blog het geval. Geef mensen de mogelijkheid om een reactie bij elke blogpost te plaatsen en reageer hierop. Zo heeft de lezer het idee dat je zijn of haar mening of input ook waardeert.
  • Een nieuwe blogpost geschreven? Maak het wereldkundig! Deel je post (met een link uiteraard) op je Facebookpagina, via Twitter, via LinkedIn, etcetera. Zo bereik je meer potentiële lezers. Krijg je hier een reactie op? Reageer. Met een like, een bedanktweet, of op een andere manier.
  • Voor bedrijven is het van belang dat de blog herkenbaar is als van bedrijf X zijnde. Laat in de header van je blog bijvoorbeeld je bedrijfsnaam terugkomen. Zorg dat ook het bedrijfslogo en de contactgegevens (prominent) aanwezig zijn.
  • Schrijf met regelmaat een nieuwe blogpost. De één plaatst twee keer per week een bericht op zijn blog, voor de ander is drie keer per maand voldoende. Voorkom in ieder geval langdurige mediastilte.

De tips hierboven laten zien hoe je een blog succesvoller kan maken door rekening te houden met de opmaak, leesbaarheid en vindbaarheid. Het zou nu natuurlijk vreemd zijn wanneer geen van de genoemde tips op de social media blog van Yocter zelf is terug te vinden. Met het oog op de overzichtelijkheid en aantrekkelijkheid van deze tekst, en om een ellenlange puntenlijst te voorkomen, zullen in de volgende blogpost nog meer tips te vinden zijn om het aantal lezers van je blog te verhogen.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
28
Mar 2012
COMMENTS No Comments

Hoe krijg je volgers en fans op social media als je net begint?

fans-volgers-social-media-bedrijven

Social media is anno 2012 niet meer weg te denken. Niet alleen in persoonlijk gebruik, maar ook in het bedrijfsleven. Terwijl het ene bedrijf al jaren een Facebook- en Twitteraccount heeft en nu ook al aan Pinterest en Google+ doet, is het andere bedrijf misschien net – met enige aarzeling of nog wat onwennig – begonnen. Echter, voor iedereen die met social media begint, rijst de vraag: hoe kom ik aan volgers en fans? Hieronder volgen een paar tips en overwegingen.



Kies de juiste social media platformen

Je kan als bedrijf onmogelijk op ieder bestaand social media netwerk een account hebben. Maak een keuze en focus je bijvoorbeeld op twee netwerken. Kies niet simpelweg voor Facebook ‘omdat dat de meeste gebruikers heeft’, maar start op een platform waarvan je denkt dat dát het meest effectief zal zijn voor je bedrijf. Of is er bijvoorbeeld een platform waar al over je gepraat wordt?

Een social media-account met inhoud

Lege accounts zijn niet bepaald aantrekkelijk. Het is de bedoeling dat mensen je wíllen volgen, dus start meteen met een compleet profiel. Upload een profielfoto, vul je bio in en vermeld ook de website van je bedrijf. Kies bovendien een goede, logische (en niet te lange) accountnaam. Begin al met het plaatsen van statusupdates vóór je wereldkundig maakt een Twitter- of Facebookaccount te hebben. De eerste potentiële fans en volgers hebben dan een indruk van hetgeen ze kunnen verwachten. Nieuwe bezoekers van je account besluiten op het moment zelf of ze je willen volgen of niet. In het geval van een nog lege tijdlijn zullen ze echt niet elke week nog even terugkomen om te kijken of er inmiddels iets leuks gepost is. Zorg dus dat ze meteen op de ‘like’ of ‘follow’ button willen klikken.

Maak volgen makkelijk

Wanneer het moment daar is en je als bedrijf bekend maakt op social media actief te zijn, dan is het belangrijk dat anderen je zonder moeite kunnen volgen of ‘liken’. Zorg voor ‘like’ en ‘follow’ buttons op je website, vermeld de social media-accounts van je bedrijf in de e-mailhandtekening van alle medewerkers en zo mogelijk ook in alle reclame-uitingen.

‘Waarom’ als uitgangspunt

Bedrijven zien hun aantal fans graag snel oplopen. Maar waarom zouden mensen je bedrijf moeten volgen of fan moeten worden? Centreer niet alle aandacht op jezelf, maar bedenk wat je fans en volgers krijgen. Wat heb je ze te bieden op het gebied van content? Geef anderen dus een reden om je bedrijf te vinden op social media.

Hoe aantrekkelijk is je bedrijfsaccount?

Het is essentieel om waardevolle berichten te plaatsen en authentiek te zijn. Daarnaast is het belangrijk om voor relevante content te zorgen en te variëren. Plaats met regelmaat een nieuw bericht en vergeet niet dat het bij social media om interactie draait. Door deze dingen is het voor anderen aantrekkelijk om jouw bedrijf op Facebook of Twitter te volgen en creëer je meer ‘engagement’ onder je fans. (Zie de blogpost ‘10 Tips voor meer engagement op social media‘)

Bestaande contacten voor je social medianetwerk

Start met het opbouwen van een social media community door ook gebruik te maken van je huidige netwerk. Vind en volg mensen die je al kent; zij zullen eerder reageren op je berichten. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers, vrienden en familie. Het is van belang om vanaf het begin al zoveel mogelijk interactie te creëren. Hiermee laat je nieuwe volgers en fans zien dat je actief bent en je social media account serieus neemt. Daarnaast is het uitnodigender voor anderen om ook te reageren. Volg daarnaast klanten en anderen uit jouw branche. Doe dit echter wel op een actieve manier en reageer op hun berichten. Vergeet ook niet om lokale mensen en bedrijven te volgen.

Twitters zoekfunctie

Maak gebruik van de zoekfunctie van Twitter. Wordt er iets over je bedrijf gezegd? Is er ergens een discussie gaande over een onderwerp dat relevant is voor je bedrijf? Gebruik dit om mensen te volgen en een conversatie met hen te starten. Vind op deze manier ook mensen in de beoogde doelgroep.

Neem de tijd

Natuurlijk is alle begin moeilijk. Een populaire voetbalclub zal nu eenmaal sneller en meer volgers krijgen dan een lokale broodjeszaak. En het hebben van conversaties zal in de eerste fase nog wat onwennig of geforceerd aanvoelen, maar dit gaat over. Geef vooral niet op en verwacht niet al na drie weken honderden fans te hebben, maar bouw je social media community rustig op.

Fans en volgers kopen?

Er zijn websites waar je tegen een bepaald bedrag honderden of zelfs duizenden fans en volgers kunt kopen. Misschien vind je dit aantrekkelijk klinken, want in zo’n korte tijd zoveel fans krijgen lijkt natuurlijk heel wat. Maar wat voor fans en volgers krijg je dan? Helaas blijkt het voornamelijk om fake accounts te gaan, gemixt met hier en daar wat echte profielen. Die nep-accounts zien er in eerste instantie ‘echt’ uit door hun profielfoto’s, vrienden en ingevulde profielen, maar als goed kijkt, dan zie je dat het om stockfoto’s gaat, dat ze vreemde namen hebben en dat hun interesses wel heel erg op elkaar lijken. Een ‘like’ van zo’n nep-persoon zegt dus niet zoveel. Natuurlijk geeft een groot aantal fans het beeld dat je populair bent en is de kans dat anderen je fanpagina ‘liken’ hierdoor wat groter, omdat wij mensen nu eenmaal sociale kuddedieren zijn. Echter, velen vergeten dat succes op social media vooral afhangt van hetgeen je volgers en fans doen. Betrokken fans en volgers zijn veel waardevoller voor je bedrijf dan een groot aantal inactieve personen. Échte mensen, die reageren op je bericht, die een vraag stellen of die je foto retweeten. Wanneer je bereid bent om geld uit te geven om het aantal fans te verhogen, kies dan bijvoorbeeld liever voor adverteren op Facebook door middel van Facebook ads.

Het starten op social media en het krijgen van volgers en fans vraagt om tijdsinvestering. Het belangrijkste is om mensen een reden te geven je bedrijf te willen volgen. Laat op een leuke of interessante manier zien wie je bent en blijf vooral jezelf. Daarbij kun je bovenstaande tips als handleiding gebruiken, maar een essentieel punt daarbij is om je niet blind te staren op het aantal volgers en fans dat je bedrijf heeft. Het is natuurlijk de meest zichtbare en makkelijkste maatstaf die je kan gebruiken om je succes op social media te meten, maar zoals we gezien hebben, draait het niet alleen om aantallen, maar met name om de kwaliteit van je fans en volgers.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

10 tips voor meer engagement op social media

engagement-social-media-bedrijven

Wat is het geheime ingrediënt om succesvol te zijn op social media? Veel bedrijven hebben zich dit vast wel eens afgevraagd. Grote merken kunnen natuurlijk steunen op een omvangrijke marketing- en communicatieafdeling. Vaak hebben ze complete social media teams en beschikken ze veelal over een flink budget voor campagnes en virals. Kleinere bedrijven zullen het met minder moeten doen, maar dat wil niet zeggen dat zij niet succesvol kunnen zijn in hun social media-activiteiten. Eén van de belangrijkste vereisten voor succes is namelijk engagement. Of het nu om een lokale autohandelaar of om een grote frisdrankfabrikant gaat.

 

Social media community

Zoals we op deze blog al vaker hebben aangegeven, draait het bij social media om interactie. Geen informatiestroom van het bedrijf naar de consument in de vorm van eenrichtingsverkeer, maar dialoog, input van beide kanten, een openlijke blijk van waardering. Bedrijven willen graag een online community opbouwen, waarbij hun volgers op Twitter en fans op Facebook binding voelen met het merk, zich betrokken tonen en deelnemen aan de interactie op deze social media netwerken. Maar hoe zorg je als bedrijf voor deze engagement? Hieronder volgen een aantal tips.

 

10 Tips voor (meer) engagement

  • Mensen zijn vooral geïnteresseerd in waardevolle content. Plaats dus berichten die bijvoorbeeld informatief, nuttig of humoristisch zijn.
  • Zorg voor content die relevant is en een link heeft met jouw bedrijf of branche. Volgers en fans van een dierenwinkel verwachten geen tips te krijgen over tuinieren.
  • Varieer. Publiceer niet alleen ‘gewone’ statusupdates, maar ook linkjes, video’s, foto’s en stel eens een vraag.
  • Wees ‘echt’ en authentiek.
  • Engagement uit zich ook in retweets. Laat daarom ruimte over voor een RT en gebruik in je eigen tweet niet alle 140 tekens.
  • Plaats met regelmaat een bericht (een aantal keer per dag of een aantal keer per week), maar overdrijf niet. Het is niet de bedoeling dat mensen moe worden als ze alweer een post van je bedrijf in hun twitterfeed of timeline tegenkomen.
  • Gebruik tools om je social media-activiteiten te analyseren. Welk type berichten zorgen voor veel engagement? Wat is het meest ideale tijdstip om te tweeten?
  • Social media draait om interactie, maar ook om wederkerigheid. Verwacht niet alleen te krijgen, maar geef ook terug in de vorm van een retweet, like of comment. Zo krijgen anderen het idee dat hun mening gehoord en gewaardeerd wordt. Bovendien zullen bedrijven die met hun doelgroep ‘engagen’ op hun beurt ook meer engagement terugkrijgen.
  • Wanneer je een link plaatst, zorg dan voor een ‘call to action’. Voeg bijvoorbeeld commentaar toe in de vorm van een mening, of geef aan wat mensen kunnen verwachten door alvast iets over de inhoud te vertellen.
  • Reageer niet alleen op vragen of positieve berichten, maar laat ook in het geval van een negatieve opmerking van je horen. Niet in de vorm van een scheldkanonnade, maar met respect, beleefdheid, begrip, een excuus, een oplossing of wat humor. Net als in de ‘echte’ wereld, willen we op social media platformen netjes behandeld worden.

Met de bovenstaande tips creëer je niet alleen meer engagement binnen je social media community, maar de kans is ook groot dat je er meer fans en volgers bij krijgt. Door de interactie vergroot je je eigen zichtbaarheid (op timelines bijvoorbeeld) en zullen mensen voor positieve (online) mond-tot-mondreclame zorgen.

Vergeet tot slot niet dat de offline wereld er ook nog steeds toe doet. Wanneer bedrijven via Twitter netjes antwoord geven, maar hun klanten aan de balie onbeschoft behandelen, dan gaat er natuurlijk iets fout. Anderzijds, wanneer iemand in de winkel antwoord krijgt op zijn vraag maar op Facebook genegeerd wordt, dan trekt het bedrijf zijn normen en waarden blijkbaar niet door naar social media. Laat de offline en online wereld dus een logisch en positief verlengde van elkaar zijn.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
UA-9036473-24