De social media hit Pinterest

social-media-pinterest-bedrijven

Het social media landschap verandert behoorlijk snel. Vele platforms zien het daglicht, maar de meesten van hen verdwijnen ook weer geruisloos. Grote successen zijn voor slechts enkele social media platforms weggelegd, waarvan Facebook en Twitter natuurlijk bekende voorbeelden zijn. Het meest recente social media succes heet Pinterest. Wat is Pinterest en wat kunnen bedrijven ermee?

Wat is Pinterest?

Pinterest is een social media platform waar je heel eenvoudig mooie, bijzondere of interessante online afbeeldingen kunt delen en organiseren. Deze gedeelde afbeeldingen heten Pins, die je kan plaatsen op zelfgecreëerde Boards. Zo kan je je Pins sorteren op elk willekeurig thema. Op deze manier kan je bijvoorbeeld je interieurideeën bij elkaar brengen of een lijst met vakantiebestemmingen. Natuurlijk ontbreekt het sociale aspect niet, zodat we Pinterest kunnen indelen bij de social media platforms. Behalve het ‘pinnen’ van je eigen foto’s kan je andere Pinners volgen, of een Pin van een mede Pinterest-gebruiker ‘liken’ of ‘repinnen’. Het platform geeft daarnaast de mogelijkheid een reactie te geven op Pins van anderen, of om jouw Pins te delen op andere social media kanalen (Twitter en Facebook). Bovendien kan je een Pin delen met een andere Pinterest gebruiker door middel van een @mention in de beschrijving van een Pin of Repin of in een comment. Deze persoon ontvangt dan een melding. Behalve afbeeldingen is het ook mogelijk om video’s op je Board te pinnen.

De populariteit van Pinterest

Het in maart 2010 gelanceerde Pinterest groeit sterk in populariteit. Stond het aantal unieke bezoekers per week in september 2011 nog op 1,68 miljoen, in december was dat al gestegen naar 7,21 miljoen. Het merendeel van de Pinterest-gebruikers is vrouw, wat volgens sommigen meteen het succes van dit social media kanaal verklaart: Pinterest zou een social shopping experience zijn. Of dit waar is laten we in het midden, maar wel blijkt volgens het Amerikaanse Monetate dat er meer consumenten via Pinterest bij detailhandelaren terecht komen, dan via Google+. In januari stond Pinterest zelfs al op de derde plek van social media platforms die ‘referral traffic’ genereren, na Facebook en Twitter. Een sterk punt van Pinterest is in ieder geval de eenvoud: er is één duidelijke focus (het ‘pinnen’) en het gebruiksgemak is erg hoog. Bovendien is de visuele aanpak prettig voor de gebruiker. Die hoeft niet allerlei statusupdates te lezen, maar ziet in één oogopslag een verzameling foto’s voor zich. Tot slot is het gebruik van dit social media platform voor iedereen gelijk; er bestaan geen aparte pagina’s voor bedrijven. Simpel lijkt hier dus het toverwoord te zijn.

Wat kunnen bedrijven met Pinterest?

Gezien de toenemende populariteit van Pinterest, is het ook voor bedrijven interessant om een account aan te maken. Net als de andere bekende social media platforms, heeft Pinterest een ‘follow button’ die bedrijven op hun website kunnen plaatsen. Daarnaast is er een‘pin it button’, waarmee mensen direct een afbeelding op hun Board kunnen pinnen. Pinterest maakt het haar gebruikers graag gemakkelijk: onder het kopje Goodies kunnen bedrijven de HTML-codes van deze buttons vinden en direct kopiëren naar hun website.

Hieronder zullen we een paar voorbeelden geven van wat bedrijven met Pinterest kunnen:

  • Plaats je nieuwe producten op een Board om zo de eerste reacties te peilen.
  • Gebruik Pinterest om je bedrijf een gezicht te geven. Vertel je verhaal, missie en toekomstplannen met foto’s. Geef mensen een kijkje achter de schermen of laat iets meer van je bedrijfscultuur zien.
  • Maak verschillende Boards voor verschillende afdelingen van je bedrijf.
  • Zorg voor een compleet profiel. Bedrijven kunnen onder andere hun website, Facebook-pagina en Twitter-account vermelden.
  • Pin niet alleen afbeeldingen van je eigen bedrijf of producten, maar laat ook zien wat jullie zelf inspirerend vinden.
  • Roep een wedstrijd uit, zoals die van het beste Board of de meeste repins en kondig deze ook aan via andere social media kanalen, zoals Twitter.
  • Vraag volgers om een foto van henzelf en een leuke ervaring met één van jouw producten of diensten en zorg dat ze jouw bedrijf daarin taggen (dit kan via een @mention in de omschrijving). Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld een VIP Board creëren.
  • Je kan anderen toestemming geven om een pin aan jouw Board toe te voegen. Betrek op deze manier consumenten bij de marketing van je bedrijf.
  • Onder het kopje Gifts in het Pinterest-menu vind je alle Pins waaraan een prijs is toegevoegd. Pins met een $ of £ teken, worden automatisch herkend en dus in deze lijst geplaatst. Omdat Pins doorgaans een link naar de oorspronkelijke website bevatten, kunnen consumenten het product makkelijk bestellen.
  • Zorg er tot slot voor dat de afbeeldingen op je website ook pinbaar zijn. Pinterest biedt een zogenaamde bookmarklet tool waarmee mensen eenvoudig afbeeldingen op een website kunnen selecteren om toe te voegen aan hun Boards. Controleer of deze tool voor de website van jouw bedrijf ook goed werkt en niet per ongeluk wordt tegengewerkt door bijvoorbeeld een javascript image tool.

Wil je meteen een Pinterest account aanmaken? Daarvoor moet je momenteel nog uitgenodigd worden. Je kan via de site op een wachtlijst geplaatst worden, maar het is natuurlijk ook mogelijk om een uitnodiging te ontvangen van een bekende die al lid is van Pinterest. Wanneer je als bedrijf een Pinterest-account hebt aangemaakt, vergeet dan niet dat het, zoals bij alle social media kanalen, draait om conversatie en engagement. Maak het persoonlijk, zorg voor waardevolle content en vraag de consument ook om inbreng.

Bronnen:

http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/31147/The-Ultimate-Guide-to-Mastering-Pinterest-for-Marketing.aspx#ixzz1m0dFmu00
http://mashable.com/2011/12/26/pinterest-beginners-guide/

http://mashable.com/2012/01/10/pinterest-business-consumer-engagement/

http://mashable.com/2012/01/29/pinterest-retail-infographic/

http://mashable.com/2012/02/01/pinterest-traffic-study/

http://monetate.com/2012/02/5-reasons-pinterest-works-and-4-weaknesses-that-may-kill-it/

http://thenextweb.com/socialmedia/2012/01/31/heres-why-pinterest-is-growing-so-fast/

http://www.experian.com/blogs/marketing-forward/2012/01/17/pinteresting-trend-in-social-media/

http://www.searchenginejournal.com/leveraging-pinterest-how-%E2%80%9Cpinnable%E2%80%9D-is-your-content/39623/

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

De social media mix van paid, owned en earned media

social-media-earned-paid-owned-media

De enorme populariteit van social media, heeft de impact van earned media voor bedrijven sterk doen toenemen. Vele consumenten laten zich via social media kanalen wel eens uit over een brand of product. Het razendsnelle tempo waarmee berichten via earned media zich verspreiden kan voor je bedrijf veel goede publiciteit opleveren, maar soms gaat er wel eens iets mis, zoals onlangs het geval was bij fastfoodketen McDonald’s.

 

Paid, earned en owned media

De termen paid (of ‘bought’), earned en owned media worden al een aantal jaren veelvuldig gebruikt. De betekenis van deze begrippen ligt vrij voor de hand. Onder owned media verstaan we de eigen communicatiekanalen van een bedrijf, waarover men dus controle heeft. Deze kunnen geheel in eigen beheer zijn, zoals een website, of deels in eigen beheer, zoals een social media account. De term paid media verwijst naar gekochte advertentieruimte, zoals banners en Search Engine Advertising. Earned media wil zeggen dat consumenten zelf berichten over je bedrijf of product verspreiden, met andere woorden mond-tot-mondreclame. Bedrijven hebben in feite geen controle over de inhoud daarvan en daarom ligt het gevaar van negatieve berichtgeving op de loer.

De rol van social media

Social media kan bij alle drie de mediavormen een rol spelen. In het geval van een social media platform als Facebook heeft een bedrijf bijvoorbeeld een fanpagina (owned media), plaatst het bedrijf een advertentie op Facebook (paid media) en ‘liken’ consumenten de Facebookpagina (earned media). Logischerwijs is de rol van social media vooral bij earned media essentieel, met name vanwege de snelle en grote verspreiding van berichten. Bovendien hechten consumenten doorgaans veel waarde aan de mening van vrienden en andere mensen, dus de impact van earned media kan groot zijn.

Wederzijdse invloed

De scheidslijnen tussen paid, earned en owned media zijn in het huidige social media tijdperk steeds vager geworden. In plaats van ze als drie afzonderlijke gebieden te zien, kunnen we beter spreken van elementen die onderling met elkaar verbonden zijn en die elkaar wederzijds beïnvloeden. Waar earned media vaak een resultaat is van paid en owned media (denk aan een ‘buzz’ die gecreëerd wordt door een leuk YouTube-filmpje), kan het op zijn beurt ook de effectiviteit van paid media weer versterken. De grote vraag voor bedrijven is dan ook hoe zij alle drie de mediavormen het best kunnen combineren om er het maximale uit te halen.

Positieve earned media

Natuurlijk wil elk bedrijf graag dat er op social media kanalen positief over zijn brand of product gepraat wordt. Hoewel earned media zeer succesvol kan zijn en gratis reclame voor bedrijven kan vormen, wil dit ook wel eens verkeerd uitpakken. Zoals gezegd hebben bedrijven geen controle over earned media en bestaat de kans dat berichten negatief van aard zijn. De onlangs mislukte Twittercampagne van fastfoodketen McDonald’s is hier een goed voorbeeld van.

Negatieve earned media: McDonald’s

Op 18 januari startte het bedrijf een campagne op Twitter, gebruikmakend van de hashtag #MeetTheFarmers en #McDStories. Door groentetelers en boeren aan het publiek voor te stellen, probeerde McDonald’s een beeld van vers en kwalitatief hoogwaardig voedsel aan haar producten te koppelen. Consumenten begonnen vervolgens ook hun eigen McDStories te vertellen, maar al snel bleek dat Twitter volstroomde met negatieve verhalen over de fastfoodketen. McDonald’s kon helaas alleen maar afwachten tot de ergste piek voorbij was.

Oorzaken

De grote vraag is natuurlijk: wat ging er fout? Er zijn verschillende argumenten te bedenken. Ten eerste is een beeld van vers en kwalitatief hoogwaardig voedsel dat McDonald’s probeerde te creëren nogal tegenstrijdig met het heersende idee van ongezond, goedkoop en slecht fastfood. Daarnaast zijn sommigen van mening zijn dat de gebruikte hashtag #McDStories te algemeen was en daardoor ook makkelijk voor negatieve verhalen kon zorgen. Een ander veelgehoord argument is dat zelfpromotie in een social media omgeving tegen je kan werken en dat bedrijven earned media echt moeten verdienen. McDonald’s maakte namelijk gebruik van promoted tweets, waarbij betaald werd om hun tweets in de tijdlijn van Twittergebruikers te plaatsen en om deze bovenin de lijst met zoekresultaten te zetten wanneer iemand op de termen zou zoeken.

Social media en conversatie

Toch is niet met zekerheid te zeggen waardoor de campagne faalde, want over earned media kan een bedrijf nu eenmaal geen invloed uitoefenen. Een positief punt is dat McDonald’s zich na dit fiasco niet in stilzwijgen heeft gehuld. Bij social media draait het immers om conversatie en ook in het geval van negatieve publiciteit is het belangrijk dat een bedrijf de dialoog aangaat. De social media director van de fastfoodketen, Rick Wion, heeft op verschillende blogposts een reactie gegeven. Inmiddels heeft het bedrijf een nieuwe hashtag in gebruik genomen, #LittleThings, waarmee consumenten kunnen aangeven welke kleine dingen hun blij maken.

Gelukkig zijn er genoeg gevallen waarin earned media wel veel positieve reclame voor een bedrijf opleverde. Een positieve berichtenstroom op social media kanalen kan dus ook veel goeds doen. Natuurlijk kan een campagne een onverwachte wending nemen, maar van dergelijke ervaringen kunnen bedrijven ten slotte alleen maar leren.

Bronnen:

http://blogs.forrester.com/interactive_marketing/2009/12/defining-earned-owned-and-paid-media.html
http://mashable.com/2011/06/23/paid-earned-owned-media/
http://mashable.com/2012/01/24/mcdonalds-twitter-campaign/
http://mashable.com/2012/01/25/mcdonalds-new-twitter-campaign/
http://paidcontent.org/article/419-mcdonalds-social-media-director-explains-twitter-fiasco/
http://www.nickburcher.com/2011/06/paid-owned-earned-how-it-works-image.html

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

5 Manieren om van klanten brand ambassadors te maken

social-media-klantenservice

Met de komst van social media is klantenservice voor altijd veranderd. Consumenten zijn niet langer bereid om te wachten en ondertussen naar klassieke muziek te luisteren. In het huidige tijdperk van hypersnelle reactie en interactie, verwachten klanten meteen antwoord van een medewerker op publieke online platformen.

In plaats van alle social media te ontwijken, zullen slimme bedrijven hun social media kanalen inzetten om een positieve reputatie van hun merk te verspreiden, tevreden klanten met elkaar en zichzelf te verbinden en hard te werken aan hun klantenservice.

Consumenten verspreiden niet graag negatieve berichten over je bedrijf – tenzij je als bedrijf onbereikbaar bent of geen reactie geeft. De kans dat een consument iets positiefs over je bedrijf zegt is zelfs vijf keer groter dan dat hij een negatief bericht plaatst. Bovendien hebben bedrijven doorgaans al minstens tien waarschuwingen gehad voordat iemand negatief commentaar geeft.

Volgens de White House Office of Consumer Affairs, vertellen tevreden klanten wiens problemen opgelost worden, gemiddeld aan vier tot zes personen over hun positieve ervaringen. Je klanten goed behandelen levert dus zeker wat op, niet alleen met betrekking tot het terugkomen van klanten, maar ook om positieve mond-tot-mondreclame op social media kanalen te genereren. Tevreden klanten kunnen je meest invloedrijke brand ambassadors worden. Ze zullen meehelpen om online vragen te beantwoorden en zullen ook graag vertellen over hun positieve ervaringen met je bedrijf.

Hieronder volgen vijf manieren om klanten in brand ambassadors te veranderen via de klantenservice.

1. Wees snel

Wanneer een klant zich tot een social media kanaal wendt voor hulp of ondersteuning, dan verwacht hij een zo snel mogelijke reactie van je bedrijf. Volgens een recente studie, uitgevoerd in de UK, verwacht 25% van de social media gebruikers binnen een uur antwoord te krijgen, en 6% zelfs binnen 10 minuten. Wanneer je  te lang op een antwoord laat wachten, dan loopt je bedrijf het risico om gezien te worden als een bedrijf dat het antwoord niet weet of als een bedrijf dat het niet belangrijk genoeg acht om snel te reageren.
Vergeet niet dat de meeste mensen op sociale netwerken niet zitten te springen om hun negatieve commentaar te posten. Dat zullen ze alleen doen na een slechte ervaring. Geef ze daarom niet genoeg tijd om een negatieve ervaring op te doen.

2. Wees zichtbaar

Het versturen van privé-berichten op Facebook en Twitter is leuk en aardig, maar wanneer het om klantenservice gaat, dan kan je het best transparant en zichtbaar zijn. Het antwoord dat je aan één klant geeft, kan ook meteen vele andere consumenten helpen. Beschouw iedere post en interactie als informatiebron voor toekomstige klanten. Bovendien zullen klanten sneller naar je bedrijfspagina verwijzen wanneer hun vrienden met vragen zitten.
Social media platformen zorgen ervoor dat er een community rond een merk ontstaat. Kijk hoe klanten op je producten en diensten reageren en hoe ze deze bespreken, zodat je aan deze conversaties kan deelnemen. Op deze manier kan je een beter inzicht krijgen in de community die je merk steunt.

3. Wees consistent

Het is essentieel dat je er als bedrijf voor zorgt dat alle helpdesk antwoorden op internet en social media kanalen overeenkomen. Wanneer dezelfde vraag via Facebook, Twitter en LinkedIn gesteld wordt, dan zou de oplossing in al deze gevallen hetzelfde moeten zijn. Tegenstrijdige antwoorden zorgen voor verwarring en ontevreden klanten. Net zoals mensen overeenkomstige ervaringen met de producten van een bedrijf verwachten, gaan ze er ook van uit dat de service en antwoorden op alle social media kanalen hetzelfde zijn. Nauwkeurigheid zorgt voor vertrouwen en geloofwaardigheid en creëert bovendien loyaliteit aan een merk onder klanten.

4. Wees georganiseerd

Als consistentie brand ambassadors creëert, dan doet georganiseerdheid dat ook. Zeker, de integratie van social media in een bedrijf en social media management blijven voor veel bedrijven een uitdaging. Het succesvol aanwezig zijn op social media kanalen is soms een full-time job. Het bijhouden van accounts op verschillende platformen is onmogelijk wanneer je werknemers niet goed georganiseerd zijn.
Ongeorganiseerdheid is al van verre zichtbaar voor klanten, met name online. Echter, wanneer de helpdeskmedewerkers van je bedrijf laten zien dat ze weten waar ze het over hebben, dan zul je respect en vertrouwen winnen onder de mensen die trouw zijn aan je merk.
Georganiseerdheid gaat verder dan alleen weten wie welke taak heeft; het is eveneens belangrijk dat de neuzen zogezegd dezelfde kant op staan. Elk teamlid weet waar hij het juiste antwoord moet vinden.

5. Wees menselijk

Hoe cool Anna of Sophie ook zijn, ze zijn nog niet van digitale assistent naar menselijk wezen getransformeerd. Een helpdeskmedewerker zou tot die tijd zo menselijk mogelijk moeten blijven. Een voordeel is dat sociale netwerken de formaliteiten in conversaties al enigszins wegnemen. Dat is een van de belangrijkste kenmerken van social media.
Een klant is dus niet simpelweg een nummer, maar Kirsten uit Deventer. Mensen reageren het best wanneer ze het gevoel hebben tegen andere mensen te praten. Een klantenservice zou consumenten het gevoel moeten geven alsof ze een gewone vraag op het prikbord van een vriend stellen. Het creëren van een dergelijke relatie met klanten zou voor ieder bedrijf prioriteit moeten hebben.
Brand ambassadors creëren via de klantenservice is niet meer zo moeilijk als het ooit was. Social media geeft een bedrijf allerlei mogelijkheden om van het helpdesksysteem een open, interactieve community te maken, waar klanten hun positieve ervaringen met jouw producten en services met elkaar kunnen delen.

De originele tekst van Duke Chung is gepubliceerd op Mashable.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Netwerken social media style met de LunchMeet app

social-media-netwerk-app

Netwerken en social media? Met de LunchMeet app, gekoppeld aan je LinkedIn account,  kan je face-to-face netwerken. Ongeacht je locatie en ongeacht de tijd waarop je beschikbaar bent. De gratis app zoekt naar professionele contacten in jouw omgeving die ook beschikbaar zijn. Zo kan je heel eenvoudig afspreken voor een lunch of een drankje.

Wat kan je met de LunchMeet app?

Met de LunchMeet app kan iedereen zijn professionele netwerk versterken en uitbreiden. De app geeft de mogelijkheid om meerdere timeslots op te geven waarop je beschikbaar bent. Ook kun je ervoor kiezen je beschikbaarheid via je LinkedIn status bekend te maken. De LunchMeet uitnodigingen die je krijgt en verstuurt zijn gebaseerd op jouw beschikbaarheid. Door middel van de ingebouwde berichtenservice kan je meteen een afspraak maken en met de eveneens ingebouwde plattegrond kunnen jullie ook meteen een locatie kiezen.

Hoe werkt het?

1. Log in met je LinkedIn account
2. Geef aan wanneer je beschikbaar bent om iemand te ontmoeten en waar
3. Zoek naar andere professionals in jouw omgeving die op hetzelfde moment beschikbaar zijn
4. Nodig ze uit voor een lunch!

Persoonlijke gegevens

Maak je geen zorgen over je privacy. De LunchMeet app laat een persoonlijk profiel zien, gebaseerd op je LinkedIn profiel. Persoonlijke informatie zal niet zonder jouw toestemming gepubliceerd worden. Zo zien je contacten jouw naam en de naam van het bedrijf waar je werkt, maar alle andere contacten zien alleen jouw functietitel.

Netwerken

De LunchMeet app maakt netwerken makkelijk en creëert de mogelijkheid om in je vrije tijd andere professionals te ontmoeten. Door een netwerk op te bouwen en de juiste mensen te ontmoeten, kan je je carrière een boost geven. Wie weet vind je op deze manier de baan van je leven of weet je je bedrijf nog succesvoller te maken.

De LunchMeet app is er voor de iPhone en binnenkort verschijnt er een Android versie.

Meer info vind je op www.lunchmeetapp.com

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Bloggen voor bedrijven. Waarom & hoe?

bloggen-bedrijven

Naast het gebruik van een gewone, statische website, begeven steeds meer bedrijven zich op social media platforms als LinkedIn, Twitter en Facebook. Hoewel de meeste bedrijven hier aan voorbij gaan bij het implementeren van hun social media marketing, vallen ook blogs onder de noemer ‘social media’. Wat kan een blog voor een bedrijf betekenen?

 

Engagement

Een statische site is zonder twijfel een belangrijk deel van de online aanwezigheid van een bedrijf, maar biedt weinig tot geen mogelijkheden om engagement onder de consumenten op te bouwen. Een bedrijfsblog daarentegen, is makkelijk te updaten en biedt veel meer mogelijkheden om engagement te creëren. Wanneer je regelmatig voor nieuwe content zorgt waar de lezers op kunnen reageren, en waar jij vervolgens weer een reactie op geeft, dan bouw je interactie met de consument op. Net als bij andere social media platformen, geeft die interactie op jouw blog er voor dat de consument zich als deel van jouw community beschouwt. Ook met een blog kan je er dus voor zorgen dat je een zekere loyaliteit aan jouw merk en bedrijf opbouwt.

Voordelen van een blog

Een belangrijk voordeel van bloggen, is dat blogs worden meegenomen in zoekmachineresultaten. Door de juiste SEO technieken toe te passen, kan je blog hoog scoren in Google’s zoekresultaten en daarmee heeft je bedrijf er weer een extra stuk online zichtbaarheid bij. Zo kan je met je blog nieuwe klanten trekken, meer naamsbekendheid verkrijgen en, zoals we hierboven al noemden, bouw je ook engagement onder (potentiële) klanten. Door middel van RSS feeds kunnen mensen op de hoogte blijven van nieuwe blogposts. Bovendien kan je als bedrijf, als aanvulling op andere vormen van social media, met een blog wat dieper op een onderwerp ingaan. Een post op een blog is dan ook langer dan een bericht op bijvoorbeeld Facebook.

Type blog

Een bedrijf kan zijn blog natuurlijk op verschillende manieren invulling geven. Een expert blog behandelt bijvoorbeeld een bepaalde productlijn of dienst van een bedrijf. Bij een topic blog wordt de aandacht ook op een product of dienst gericht, maar de focus ligt meer op kwantiteit. Meerdere werknemers zorgen dan voor een zo compleet mogelijke informatievoorziening. In het geval van een company blog posten meerdere werknemers over allerlei onderwerpen die met het bedrijf te maken hebben, van de nieuwste producten tot het laatste bedrijfsuitje. Meer typen blogs zijn te vinden in de studie van LEWIS Global Public Relations (2007).

Succesvol bloggen

Uiteraard zijn er verschillende factoren die van invloed zijn op het succes van een blog. Zoals in alle gevallen van het starten met social media voor bedrijven, is het allereerst zaak om van tevoren een strategie te bedenken. Daarmee voorkom je dat je als bedrijf zomaar met bloggen begint, 2 maanden heel actief bent en je vervolgens bedenkt dat dit niet is wat je verwachtte en de blog verwaarloost. Naast het bedenken van onder andere de doelstellingen, hangt het succes ook af van externe factoren zoals de informatiebehoefte van het publiek en haar ervaring met blogs. Andere niet-beïnvloedbare componenten die volgens LEWIS Global Public Relations een rol spelen, zijn de veranderingen, grootte en diversiteit van de betreffende markt.

Een blog aanmaken

Voor het aanmaken van een blog heb je de keuze uit allerlei systemen en aanbieders, gratis en betaald. Een paar voorbeelden zijn WordPress, Tumblr, Blogger, SquareSpace en Posterous. Wanneer je een blog bijvoorbeeld in de website van je bedrijf integreert, dan voorzie je deze statische omgeving van een dynamisch component. De meeste aanbieders bieden een mogelijkheid om de blog onder jouw domein in te stellen, hetgeen absoluut voor bedrijven zeer wenselijk is. Soms dien je daarvoor software op je server te installeren (bijvoorbeeld WordPress) en soms is een wijziging van de DNS instellingen van je domein voldoende (zoals Blogger of Tumblr).

Net als voor andere social media accounts geldt: maak jezelf goed zichtbaar. Zorg dat jouw blog gemakkelijk via je website te vinden is. Wanneer je ook actief bent op andere social media platformen, laat je volgers of fans weten dat je een blog hebt en zorg dat zij hier met slechts één muisklik terecht kunnen komen.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Hyves leert je muzieksmaak kennen

social media hyves radio

Nog geen maand geleden maakten Spotify en Facebook bekend het Facebook gebruikers mogelijk te maken samen muziek te luisteren op Facebook. Samen betekent hier “ik laat zien aan mijn vrienden wat ik luister en mijn vrienden kunnen daar op reageren”. Nog geen maand later lanceert Hyves de Hyves Hitradio. Eveneens samen muziek luisteren, maar dan ook ècht samen luisteren. En terwijl je luistert, leert Hyves ook nog eens wat de muzieksmaak van Nederland is… Ook op welke tijden, dagen en momenten. Dit alles, zonder tussenkomst van reclame.

Vertel je muzieksmaak aan elkaar en aan Hyves

De muziekstream wordt verzorgd door Sky Radio en Radio Veronica. Tijdens het luisteren, waar alle Hyvers dus tegelijk naar dezelfde muziek luisteren, kunnen mensen aangeven of ze het liedje waarderen of in Hyves termen: respecteren. Niet alleen leuk omdat deze informatie met vrienden kan worden gedeeld, maar ook omdat hiermee de Hyves Hitradio “leert” van wat jij wel en niet leuk vindt. Een semantisch stukje Hyves tijdens muziek luisteren!

social media‘Hyves wil mensen met elkaar verbinden en muziek is daarvoor bij uitstek geschikt. Het is een van de meest besproken onderwerpen op Hyves en we werken al nauw samen met diverse artiesten. Hyves Hitradio is een mooie aanvulling op wat we bieden als contentnetwerk met nieuws, sport en entertainment. De Sky Radio Group is als zusterbedrijf binnen TMG de ideale samenwerkingspartner’, aldus directeur Marc de Vries.

Geen auditieve reclame

Reclame is niet te horen op Hyves Hitradio. Alleen te zien in een banner onderin het venster.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Wat doet een social media team?

social-media-teams

Hoewel steeds meer bedrijven inmiddels gebruik maken van social media, is het hebben van een bedrijfsaccount op Facebook en Twitter nog niet ‘ingeburgerd’. Het zijn tot nu toe dan ook voornamelijk de grote bedrijven die social media op een succesvolle manier weten in te zetten. Vaak is in deze bedrijven een social media team actief, simpelweg omdat in een groot bedrijf alle taken die bij het ontwerpen, implementeren en uitvoeren van een social media strategie te veel zijn voor één persoon. Wat doet zo’n social media team en wat is hun functie?

Het social media team

Wanneer een bedrijf heeft besloten zich op social media platformen te begeven, werpt zich een belangrijke vraag op: gaat het eigen personeel zich, naast de bestaande werkzaamheden, ook met social media bezighouden of wordt er een speciaal social media team aangesteld dat fulltime alle social media activiteiten en bijbehorende taken op zich neemt? Nu klinkt het woord ‘team’ heel groot, maar dit kan natuurlijk ook uit slechts twee of drie personen bestaan, afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Ook kunnen bedrijven een (steeds weer nieuwe) stagiair hebben die de social media activiteiten op zich neemt.

Functie van het social media team

De taakbeschrijving van een social media team is sterk afhankelijk van de functie die aan het team wordt toegekend. Wanneer een social media team bestaat uit mensen die zelf verantwoordelijk zijn voor alle content op social media platforms en de communciatie met consumenten, dan heeft het team dus ook een operationele functie. Is het de bedoeling dat werknemers van verschillende afdelingen zelf voor content op social media platforms zorgen, dan zorgt het social media team er in feite voor dat de werknemers deze activiteiten succesvol kunnen uitvoeren. De leden van het social media team kunnen dan voorbereidend werk verrichten of ondersteunend opereren.

Taken van het social media team

Onder de taken van het social media team (kunnen) vallen:

  • het implementeren van een social media strategie (bij voorkeur (mede) ontwikkeld in samenwerking met een gespecialiseerd social media bureau)
  • het verspreiden en monitoren van een social media policy
  • het maken van een duidelijke taakverdeling: wie is verantwoordelijk voor welke content?
  • de werknemers die zich gaan bezighouden met social media voorzien van de juiste kennis: hoe werken Twitter en Facebook? En nog belangrijker: hoe kunnen zij social media slim inzetten?
  • het monitoren en analyseren van alle social media uitingen of het aanwijzen van een verantwoordelijke daarvoor
  • het creëren van eenheid en het zoveel mogelijk op elkaar afstemmen van de social media uitingen van alle afdelingen

Indien het social media team ook een operationele functie heeft:

  • het zorg dragen voor content, beantwoorden van vragen en zorg dragen voor kwaliteit in de communities.

Hoe treed je als social media team naar buiten?

Wanneer meerdere personen namens het bedrijf actief zijn op social media platformen, maak dan duidelijk wie er aan het woord is, door bijvoorbeeld initialen te gebruiken (bijvoorbeeld door achter berichten ^JD te zetten voor teamlid John Doe en ^PA voor Piet Anders). Ook kan je een ‘gezicht’ aan je bedrijf geven door een fictieve naam of persoon te creëren, waaronder eigenlijk een heel team actief is. De afstand tussen bedrijven en consumenten is door het gebruik van social media op zichzelf al kleiner geworden, maar op deze manier maak je het nóg persoonlijker. Consumenten geven zichzelf ‘bloot’ doordat hun gebruikersnaam en profiel(foto) zichtbaar zijn. Door als bedrijf ook een naam te gebruiken op een social media account, hebben consumenten het idee deze persoon enigszins te kennen. Ook wanneer jouw social media team eigenlijk bestaat uit een stagiair en deze na een paar maanden wordt opgevolgd door een nieuwe stagiair, is het handig om maar met één naam zichtbaar te zijn voor de consument.

Kort gezegd is het de bedoeling dat de verschillende afdelingen of medewerkers van je bedrijf op een eenduidige en succesvolle manier actief zijn op social media en dat je als bedrijf duidelijk herkenbaar bent. Dit wordt bereikt dankzij een social media team dat zélf alle social media content verzorgt, of mede dankzij het social media team, dat andere werknemers voorbereidt op hun social media activiteiten en voor de juiste ondersteuning zorgt.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Social media voor je bedrijf, waar moet je beginnen?

social media beginnen bedrijf

Bedrijven kunnen er niet meer omheen: social media. Consumenten twitteren, facebooken en hyven er lustig op los. Waar het vroeger zin had te adverteren op televisie of in (lokale) kranten, is de consument nu vooral actief op social media. Om als bedrijf de consument te kunnen bereiken blijft er dan ook nog één optie over: meedoen in de wereld van social media. Maar hoe en waar te beginnen?

Allicht is er nog wat twijfel. Als je zelf privé nog niet zo bezig bent met bijvoorbeeld Facebook of Twitter (wat heb je nou aan die zogenaamde digitale ‘vrienden’?), vraag je je af wat de meerwaarde is voor jouw bedrijf. Het is allereerst belangrijk te beseffen dat social media, doordat het zich met name in de privésfeer afspeelt, uiterst persoonlijk is. Ook zonder Facebook account kan je je voorstellen dat het veel effectiever is wanneer iemand op een verjaardagsfeestje zegt: “Joh, ik heb product X gekocht bij die en die winkel. Moet je ook doen!” dan een marketingleus direct afkomstig van de winkel zelf. Die persoonlijke onderlaag vormt de basis van de kracht van social media voor bedrijven.

Voorbeelden waar social media van pas kan komen:

  • Mond-tot-mond reclame kan zich via social media veel sneller en wijder verspreiden. Mede dankzij die digitale ‘vrienden’.
  • Gericht adverteren via sociale netwerken als Facebook en precies de doelgroep op persoonlijke manier benaderen, werkt vele malen effectiever dan een folder in de bus.
  • De tijd van enquêtes voor je klantonderzoek is voorbij, maak gebruik van social media analyses. Deze zijn met de juiste social media software makkelijker en goedkoper uit te voeren en voorkomen “politiek correcte” antwoorden.
  • Eén op één klantenservices via de telefoon waar constant dezelfde vragen worden beantwoord is verspilling van tijd en geld. Via social media helpen klanten elkaar en zijn eerdere antwoorden te raadplegen. Dit verlaagt de druk op je klantenservice.
  • Waarom zou je je innovatie intern houden? Vraag consumenten of zij een goed idee hebben. De kans dat 1000 willekeurige mensen met een goed idee komen is misschien wel groter dan 2 doorgewinterde innovation managers (dit wordt crowdsourcing genoemd).

Maar bezint eer ge begint. Een paar tips voor bedrijven die met social media willen beginnen.

begin social media bedrijfBepaal je social media strategie

Waar wil je social media voor je bedrijf voor gaan inzetten? Wat zijn nu de eerste stappen waarmee je begint? Maak niet zomaar een bedrijfsaccount op Twitter en Facebook aan om lukraak wat berichten te posten, maar bedenk eerst een social media strategie. Wat wil je als bedrijf bereiken? Je kan social media inzetten voor de marketing van je producten of diensten maar misschien wil je (om mee te beginnen) alleen vragen van klanten beantwoorden en monitoren wat er over jouw bedrijf gezegd wordt, zoals UPC doet (dit wordt in social media land webcare genoemd). Ook kan je met behulp van social media bijvoorbeeld nieuw personeel werven. Weten wat je wil bereiken met social media zorgt ervoor dat je doelgericht actief bent en je succes vanaf het begin kunt meten.

Stel een Social Media Policy op

Niet onbelangrijk (maar wat helaas wel eens wordt vergeten), is een social media policy. Geef richtlijnen aan je werknemers mee want werknemers zijn veelal het visitekaartje van je bedrijf. Hoe kan je je medewerkers ongedwongen adviseren om niet (per ongeluk) je bedrijf ernstige schade toe te brengen via social media? Bijvoorbeeld door in de privésfeer onhandige uitlatingen te doen? Daarvoor dient een social media policy; handvatten die medewerkers de gevoeligheid van social media voor je bedrijf in laten zien en hen te voorzien van tips hoe zij hun social media gebruik positief kunnen aanwenden. Er zijn op internet genoeg voorbeelden van dit soort social media policy’s te vinden, zoals die van TNT of Dell maar je kunt deze ook door een social media bureau als Yocter specifiek voor jouw bedrijf laten opstellen.

social media bedrijf begin

Kies je Social Media tools

Kies de social media software en tools waarmee je gaat werken. Je wilt als bedrijf je social media wel efficiënt inzetten en natuurlijk ben je ook benieuwd naar het succes daarvan. Al vanaf het begin. Hoe vaak reageren consumenten op jouw tweet? Wordt er daadwerkelijk geklikt op die ene link die je op je Facebook fanpage hebt gepubliceerd? En doe jij het beter dan de concurrent? Er bestaan allerlei soorten tools, betaald en onbetaald, elk met hun eigen mogelijkheden. Een goed voorbeeld van een professionele en Nederlandse social media tool speciaal ontwikkeld voor bedrijven is SocialDrums.

Train je personeel

Als je wilt beginnen om social media voor je bedrijf in te zetten, dan is het verstandig om je personeel goed te informeren over de social media strategie en richtlijnen. Bovendien moeten zij leren hoe je de gekozen social media tools kunt inzetten. Allicht zijn ook zij nog niet helemaal wegwijs in het gebruik van Twitter en Facebook?  Een (professionele) training zorgt voor een goede start.

Pas op voor de social media goeroe’s

social media bedrijven beginnenHet social media landschap is voor veel ondernemers nog vaag en lastig te bevatten. Deze onzekerheid trekt helaas allerlei zelfuitgeroepen social media goeroe’s, experts of specialisten die claimen alles van social media te weten en tegen aanzienlijke tarieven een standaard social media strategie opstellen. Van studenten tot mensen die “een carrière switch willen maken”. Het lijkt logisch een student in te schakelen voor social media omdat die “daarmee is opgegroeid”. Social media voor bedrijven gaat echter vooral over het bedrijf en de communicatie van het bedrijf en eigenlijk in mindere mate over social media zelf. Doe geen zaken met mensen die alleen maar “een van de actiefste twitteraars van Nederland” zijn. Immers, social media voor bedrijven is compleet anders dan social media in een privésfeer. Ga op zoek naar een gespecialiseerd en ervaren social media bureau. Uiteraard suggereren we graag Yocter, maar naast Yocter zijn er meer. Het social media landschap is constant in ontwikkeling en gaat razendsnel. Een gespecialiseerd social media bureau is niet alleen in staat deze ontwikkelingen te volgen en te zien aankomen, maar bekijkt en begrijpt vooral wat de impact is voor bedrijven.

Laat je inspireren

Social media is zeker niet alleen relevant voor grote bedrijven of merken. Ook voor MKB bedrijven kan social media veel betekenen en, afhankelijk van je social media strategie, hoeft dat zeker geen duizenden euro’s of 3 FTE te kosten. Kijk eens naar de social media activiteiten van je concurrenten of aangrenzende bedrijfssectoren en in het geval dat er weinig Nederlandse voorbeelden te vinden zijn, kijk eens over de grens en laat je inspireren.

Voor meer vragen over hoe je als bedrijf met social media het beste kunt beginnen, neem dan contact op met gespecialiseerd social media bureau Yocter.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

5 simpele, gratis en originele marketing tips die iedereen kan toepassen

5 gratis marketing tips

Of je nu bij een groot bedrijf werkt of als zzp’er… Marketing is voor elk bedrijf van belang. Je kunt natuurlijk kiezen voor een online marketingbudget van enkele tonnen die je uitgeeft op standaard maar bewezen kanalen zoals Google Adsense. Niets mis mee, het werkt. Maar er zijn ook originelere en goedkopere manieren om onder de aandacht te komen en te blijven. Manieren die (bijna) niets kosten. Hieronder 5 gratis, eenvoudige maar praktische tips van voorbeelden die ik onlangs ben tegengekomen.

1) Branding in Twitter username en Twitter profiel foto

Mijn eigen Twitteraccount @gvanloo koos ik destijds vanwege de lengte. Immers, wil iemand iets tegen mij zeggen dan “kost” mijn naam maar 8 karakters. Toch is de username een ideale plek voor marketing. Zo onderhoud ik contact met mensen die ik volg en die het slimmer hebben aangepakt. Zoals @QuoteJonathan , het Twitter account van Jonathan Ursem werkzaam bij Quote of Twitter account @PaulvanTamTam; van Paul Manuel werkzaam bij TamTam. Het zijn toch uitingen die ik, omdat ik deze mensen volg, vaak zie.

marketing tips twitter profielfotomarketing tips twitter profielfotomarketing tips twitter profielfotoEen andere gratis en uiterst eenvoudig aan te passen plek die veel wordt gezien, is je Twitter profielfoto. Ook dat plaatje zie ik als volger vaak. Een goed voorbeeld zijn de mensen van Tempo Team die actief zijn op Twitter en een kleine rode T rechtsonder hun profielfoto hebben geplaatst. Nu volg ik zelf niemand van TempoTeam, maar heb het wel voorbij zien komen in Twitter Search resultaten. Neem bij voorbeeld @RobvHTT , @RikVos of @Maaike_Muller.

.

ZB Communicatie - Zoektocht 22 juni 2011

Screenshot 22 juni 2011

2) Wisselende HTML titel van website

ZB Communicatie

Wanneer je een website laat maken, moet er op een gegeven moment worden nagedacht over een HTML titel. Dit is belangrijk omdat wat hier wordt gekozen, zal worden getoond in de zoekresultaten bij Google. De titel van de website van Yocter is dan ook “Social media voor bedrijven – Yocter”. Dat is het al jaren. Wat me onlangs opviel is hoe het bedrijf ZB Communicatie & Media deze ruimte gebruikt.

Screenshot 1 juli 2011

Screenshot 1 juli 2011

Door de HTML titel te wijzigen, wijzigt ook hun titel-omschrijving in Google. Een erg slimme manier om verandering of actuele ontwikkelingen in je bedrijf onder de aandacht te brengen. Een paar weken geleden kreeg ik in Google nog te zien “ZB Communicatie & Media – Projectleiders gezocht” bij een zoektocht op “zb communicatie”. Iets later werd dat “ZB Communicatie & Media – Margot Veerman bij ZB” en zojuist (1 juli) staat er “ZB Communicatie & Media – Zomer Borrel”. Aangezien de meeste mensen die ZB Communicatie zoeken zeer waarschijnlijk klant zijn of dit overwegen, is dit een zeer effectieve en originele manier om te laten zien dat je up to date bent. (PS Er is niets raars met de screenshots, ik loop simpelweg al een week met deze blogpost en toevallig heeft Google in de tussentijd de vormgeving gewijzigd).

.

3) Wisselende Out-of-Office reply

Het is weer tijd voor vakanties en dat betekent… Tijd voor Out-Of-Office replies. Geautomatiseerde reacties die alleen maar zeggen dat iemand er niet is. Via een tip van Imke Walenberg stuitte ik op een bruikbare toepassingen van deze Out-Of-Office replies. Het Zweedse reclame bureau Saatchi & Saatchi bedacht een slimme manier om deze berichten nuttig te maken toen hun art director Gustav Egerstedt voor 5 maanden afwezig was. In de Out-Of-Office replies werden namelijk wisselende boodschappen getoond. Nieuws over het bedrijf en hun klanten. Zo blijft een Out-Of-Office reply leuk en actueel.

.

4) Eigen postzegels

postzegel marketingDe onderliggende conclusie van dit artikel begint langzaamaan natuurlijk al door te schemeren, maar feitelijk is elke standaard ruimte die je zelf kunt invullen een plek om zelf originele manieren te bedenken. PostNL biedt al een tijdje de mogelijkheid om zelf postzegels te ontwerpen. Leuk voor geboortekaartjes of een huwelijk, maar ook voor bedrijven een plek om deze ruimte niet onbenut te laten. Zo heeft Yocter speciale Yocter postzegels. Allereerst is zo niet een saaie “1″ of koningin te zien, maar is de postzegel voorzien van het Yocter logo. Daarnaast staat een QR Code om deze ruimte interactief te maken. Na het scannen van de postzegel komt men op een mobiele pagina met het laatste nieuws, bedrijfsgegevens en een mogelijkheid direct contact op te nemen.

.

5) Bedrijfsnaam in email afzender

marketing email afzendermarketing tipsAls je iemand een email stuurt, zet je uiteraard je naam als afzender. Echter, ook deze ruimte kan je eenvoudig verrijken met je bedrijfsnaam. Ik zie het steeds vaker, maar ere wie ere toekomt… Een tijd geleden kwam ik op het idee om mijn email afzender naam te wijzigen van Godfried van Loo in Godfried van Loo – Yocter door een email conversatie met Gijs Moonen van Lewis PR. Op een gegeven moment stond mijn emailbox helemaal onder LEWIS PR. Het was een werkje van 2 minuten om mijn afzender naam te wijzigen waardoor de naam Yocter niet alleen in het emailadres en mijn handtekening is terug te vinden, maar ook bovenin rechts van mijn naam. Inmiddels zien conversaties met Gijs er dan ook nog beter uit.

Dit waren 5 ideeën om met een paar simpele en kosteloze aanpassingen je marketing en branding te verbeteren. Er zijn ongetwijfeld nog veel mogelijkheden? Iemand nog wat leuke tips? Laat het hieronder in het reactieveld zeker weten!

(Geschreven door Godfried van Loo)

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...

Leukedingenkaart.nl visualiseert realtime uittips uit Twitter op Google Maps

leukedingenkaart.nl

De vandaag gelanceerde en door Yocter ontwikkelde onafhankelijke website www.leukedingenkaart.nl visualiseert realtime uittips met leuke dingen om te bezoeken in de eigen regio op een Google Maps kaart, die via Twitter worden verspreid. Met locatie herkenning, filters en het kunnen opgeven van voorkeuren krijgt men zo direct relevante en actuele uittips uit de eigen regio op een kaart te zien. Van festivals, concerten en rommelmarkten tot tentoonstellingen en lezingen. Eenvoudig in een straal rond de eigen woonplaats.

We kennen het allemaal wel: Achteraf horen dat er een leuk evenement in de buurt was dat je hebt gemist om de simpele reden dat je het niet wist. Op Twitter worden duizenden evenementen tips per dag uitgewisseld, maar is het lastig om van al deze tips op de hoogte te zijn. Immers, je kunt niet de hele wereld volgen en niet iedereen heeft een Twitter account. Gelukkig maakt Leukedingenkaart.nl zoeken naar relevante en actuele uittips eenvoudiger en efficiënter. De website zoekt volledig geautomatiseerd op Twitter naar leuke dingen om te doen en zet deze tips realtime op een kaart.

Eén van de belangrijkste variabelen als je “iets leuks zoekt om te doen” is de locatie. Een concert in Groningen is niet relevant als je in Maastricht woont en een rommelmarkt in Amstelveen is een stuk beter dan een rommelmarkt in Deventer als je in Amsterdam woont. De Leukedingenkaart.nl helpt. Door simpelweg de eigen woonplaats in te voeren, een straal te kiezen en andere voorkeuren op te geven krijg je direct leuke dingen om te doen op een kaart van tips die anderen via Twitter hebben verspreid. Bovendien maakt de site het mogelijk voor organisatoren van kleine evenementen de activiteit te promoten want op de Leukedingenkaart komen is volledig gratis en via Twitter eenvoudig te realiseren.

leukedingenkaart.nl“De Leukedingenkaart helpt mensen ook de kleinere evenementen zonder marketingbudget te vinden en stelt mensen in staat meer van de eigen regio te ontdekken.” aldus Godfried van Loo, eigenaar van het social media bureau Yocter dat de website heeft ontwikkeld. “Afgelopen weekend nog bezocht ik de Open Dag van de waterzuiveringsinstallatie in Renkum… Erg interessant en zonder de Leukedingenkaart, had ik er niet van geweten.”

In 2 weken tijd heeft de Leukedingenkaart.nl al meer dan 10.000 leuke dingen om te doen op de kaart gezet en ruim 10.000 spam of dubbel geplaatste berichten eruit gefilterd. Er zitten zeker nog wel ruisberichten tussen, maar hier aan optimalisatie zal continu worden gewerkt. De Leukedingenkaart.nl is een concept dat is geboren uit de eerder gelanceerde website Vacaturelandkaart.nl

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
UA-9036473-24