Toyota zet social media in voor beter imago

Logo Toyota

Automerk Toyota heeft de laatste tijd nogal te maken gehad met negatieve geluiden vanwege de omvangrijke, uit veiligheidsoverweging, terugroeping van hun auto’s. Niet verbazingwekkend, maar zorgelijk genoeg voor Toyota, is dat dit negatieve karakter is terug te zien in de verkoopcijfers. Om hun beschadigde imago te proberen te repareren is het bedrijf nu aan het Twitteren geslagen.

Toyota heeft zodoende een ‘branded channel’ gelanceerd op TweetMeme, is samenwerking met Federated Media, die alle Twitter-cobversaties die betrekking hebben op Toyota verzameld en ordent.

Het hierdoor ontstane overzicht, genaamd Toyota Conversations, geeft de meest belangrijke onderwerpen weer waarover in Twitter over wordt gepraat. Allen te maken met Toyota. Verder zijn op de site video’s en foto’s te zien die het meest op Twitter worden gedeeld en bekeken. Daarnaast zijn onder meer ook nog op Toyota Conversations Featured Tweets van Toyota’s Twitter account te volgen.

Wat opvalt aan de berichten die te lezen zijn op Toyota Conversations, is dat de meeste berichtgeving erg positief is. Dit komt natuurlijk niet echt overeen met hoe de toon op het moment eigenlijk in de media is aangaande Toyota. De media heeft immers Toyota over het algemeen enorm afgekraakt vanwege de veiligheidsproblemen die aan het licht waren gekomen. Het lijkt er dan ook op dat Toyota slechts de positieve tweets eruit pikt voor zijn Toyota Conversations. Toyota weet Twitter hierdoor dus zeer slim in te zetten als marketingtool.

Zo zie je hoe merken steeds beter om weten te gaan met social media technieken als Twitter. Niet alleen om terug te kijken wat voor negatieve en positieve dingen er over een bedrijf worden gezegd, maar ook om aan de conversatie die gaande is mee te kunnen delen en zelfs te beïnvloeden.

 

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Be Sociable, Share!

One Response to “Toyota zet social media in voor beter imago”

  1. simon says:

    Iedereen met een slechte ervaring heeft door dat hun bericht er niet in komt en alleen de positieve dingen er in komen. U bent niet alleen zo slim om dat te concluderen dat zijn klanten ook. Toyota is niet integer, dat is wat dat uitstraalt.

    Precies hoe je niet met dit soort kanalen om moet omgaan. Als je het gebruikt moet je niet selectief presenteren, maar echt open. En als je dat als uitgangspunt neemt, moet je gaan nadenken welke kanalen je daar wel voor gebruikt. Ik weet dondersgoed dat Toyota Nederland vindt dat de media alles opblazen in het negatieve, ik zie dondersgoed dat dit de ontkrachting daarvan moet zijn. Alleen door het verhaal zo te weinig integer te ontkrachten, neem je de klant nog een keer niet serieus.

    Dom… dom… dom… echt oerdom. Hoe kun je dit stellen?!@$#

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...

Leave a Reply

UA-9036473-24