Social media monitoring met Google Social Search?

Onlangs kondigde Google in San Francisco een nieuw project aan: Google Social Search. Sinds 26 januari kan iedereen nu deelnemen aan dit experiment via Google Labs.

Naast de gewone zoekresultaten krijg je nu ook zogenaamde Results from people in your social circle. Log je namelijk in in je Google account en zoek je in Google.com dan zul je bij steeds meer zoekopdrachten resultaten aantreffen uit Flickr, twitter, facebook en andere accounts van je vrienden. Maar ook blogberichten, FriendFeed updates en Google Reader abonnementen die publiekelijk beschikbaar zijn. Op deze manier verzamelt Google dus al de informatie van je vrienden op één plek.

Volgens Matt Cutts, die werkzaam is in de Search Quality group bij Google, kent Google jouw sociale cirkel door op drie manieren informatie te verzamelen:

  • Via je Google profiel dat voor iedereen toegankelijk is
  • via Google Reader
  • via Google Talk (Google pluist hierbij je chat vrienden uit)

De vraag is nu wanneer dit ook op Google.nl beschikbaar komt en welke impact dit gaat hebben op hoe bedrijven vindbaar zijn in Google. Google Social Search zal waarschijnlijk zeker invloed hebben op de wijze waarop SEOers werken. Zeker in bepaalde branches die zich goed lenen voor social media zal dit een behoorlijke impact hebben.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Be Sociable, Share!

One Response to “Social media monitoring met Google Social Search?”

  1. Mark Philips says:

    Ik denk dat Google Social Search zeker een aanwinst kan zijn op het het Google Search Netwerk, maar ik denk dat het beter is als er onderscheid gemaakt wordt tussen social media en internet resultaten, net zoals blogsearch, een soort van filtermogelijkheid dus. Er zijn nu al heel wat tools om binnen je social media te zoeken als je daar behoefte aan hebt. Over het algemeen zijn mensen via Google toch vooral op zoek naar relevante informatie. subjectieve informatie kan men via de social media achterhalen.

    Aan de andere kant zal dit zorgen voor een complete omslag in het SEO gebied van websites. De invloed van social media op de natuurlijke zoekresultaten wordt dan ineens enorm. Dit zal een enorme boost zijn voor het gebruik van social media voor bedrijven.

    Google Social Search zou wel ideaal zijn wanneer je een bepaald onderwerp op social media kunt Googlen, om zo te meten en kijken wat er op de social media gezegd wordt over dat onderwerp.

    GD Star Rating
    loading...
    GD Star Rating
    loading...

Leave a Reply

UA-9036473-24