Crossmediaal in 2010 = Social media?

Vandaag bij ‘Crossmediaal in 2010‘ ,georganiseerd door Syntens in MediaPlaza, zou het gaan over “Een betekenisvolle rol blijven vervullen en een goede boterham verdienen door crossmediaal te werken.” maar leek het op den duur vooral te gaan over “Hoe gebruik ik social media?”.

Nederland digitaal in verbindingMet veel print-uitgevers en andere print gerelateerde beroepen, heb ik alvast een voorproefje gekregen van wat ik over twee dagen tijdens het event Show Me The Money kan verwachten. Uitgevers van print media lijken de laatste jaren vol van angst, als we de media en tegenwoordig ook politici moeten geloven. Print gaat verdwijnen, “het internet” zal alles overnemen, e-readers verwerpen het argument “maar met print heb je iets in je handen” en Jeff Jarvis verkondigt dat alleen het ‘merk’ nog zal overblijven.

Naast een inspirerend verhaal van Oscar Kneppers, kregen we een aantal presentaties met cijfers en grafieken te zien. Leuk om mee te beginnen, zoals de presentatie van Marieke van der Donk (PWC), maar in andere presentaties werden soms cijfers en voorspellingen met wat reacties uit de zaal ontkracht, wat de geloofwaardigheid in deze gevallen niet ten goede kwam. Zo vertelde Erik Stevens: “Bij veel krantenbedrijven is omzet uit webshops opgelopen tot 25% tot 30% van de omzet”. Dit bleek na een terechte vraag uit de zaal echter betrekking te hebben op slechts één ‘krantenbedrijf’ uit Spanje.

Crossmedia in 2010 –> Social media in 2010?

twitter-logoOpvallend was echter de enorme focus op “social media” dat als reddende maar onbegrepen engel was neergedaald en waar nu iedereen iets mee moest maar niemand wist hoe. Zo ook tijdens de workshop “Branded Business Network: effectief ondernemen op het internet”. Na ruim een uur promotie praatjes van “YourSherpa” en Mobypicture te hebben aangehoord, werd achteraf door de Syntens medewerker als leerpunt een citaat van Mathys van Abbe (Mobypicture) genoemd: “Het kost 10 uur om Twitter goed te leren.”

Social media… doe het niet zelf

Een open deur misschien, maar advies bij gebruik van social media is toch zeker geen overbodige luxe. Social media biedt inderdaad veel mogelijkheden maar 10 uur achter Twitter gaan zitten heeft niet veel zin als het alleen maar resulteert in de vraag:”Uhm… ja, en nu?” Social media zal in 2010 zeker een vlucht gaan nemen en meer mainstream gaan worden voor bedrijven. Zowel grote als kleine bedrijven.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

UA-9036473-24