Bruikbare social media van de Openbare Bibliotheken

social media bibliotheek

Als we het hebben over social media, hebben we het veelal over informatie die via verschillende kanalen (snel) tussen mensen onderling wordt verspreid. Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld een borrel te organiseren met 50.000 man (via Facebook) maar ook om met anderen te discussiëren of antwoord te krijgen op vragen. Want er is altijd wel iemand die het antwoord weet, toch?

social media aladinAls je echt een goed antwoord wilt, ga je natuurlijk naar de bibliotheek en zoek je het op. Maar je kunt de bibliotheek ook vragen je te helpen om een antwoord te krijgen. Handig! Want je kent het wel. Je doet iets alledaags en op een gegeven moment vraag je je iets af… Zoals: “Goh, hoe worden die nummers op stoplichten eigenlijk vastgesteld?” of “Vaak als ik een goederen trein zie, zijn dat van die gewitte kalktreinen. Waar gaat al die kalk naartoe?” of “De zwarte ‘voel lijnen’ als ik op de fiets een verkeerslicht nader liggen steeds vaker schuin op de weg. Waarom is dat?” Dat waren even drie vragen die ik heb gesteld bij Al@din, de vraagbaak van de bibliotheek. Ze helpen je op weg met je antwoord en deze zijn vervolgens ook door de rest van de wereld in te zien. Voor mijn vraag over de ‘voellijnen’ namen ze bijvoorbeeld contact op met een bedrijf dat deze aanlegt.

social media stoplichtAl@din stopt, maar nu is er Ibi!

Al@din stopt echter vanaf 1 juli 2010 maar men kan nu terecht op de modernere versie, te vinden op ibi.bibliotheek.nl . Zo kwam al na 1 dag daar een mooi antwoord binnen op de stoplichten vraag. En heb je een vraag, maar geen computer bij de hand? Dan kan je ook gewoon de mobiele versie gebruiken. Daarnaast worden RSS Feeds en Widgets aangeboden.

Maar er waren ook al…

social media answersZijn dit soort initiatieven nieuw? Niet echt misschien. Zo zijn er bijvoorbeeld al jaren websites als Answers.com en Yahoo Answers en toonde Herman Kienhuis (Sanoma) me begin vorig jaar vol trots de mobiele website van Goeievraag.nl. Goeievraag.nl pakt het zelfs een stuk meer ‘social” aan. Zo kan je ook een vraag stellen via Twitter, wat bij een andere Nederlandse website Kwero.nl bijvoorbeeld weer niet kan.

Kan Jan en alleman kwaliteit bieden?

social media ibiToch ben ik al tijden fan van Al@din geweest om het simpele feit dat een landelijk netwerk van bibliothecarissen antwoord geeft, en juist NIET elke internet gebruiker die denkt een antwoord te moeten geven met alle ‘ondertonen’ die daarmee gepaard gaan. Bij Ibi kan wel iedereen antwoord geven dus ben ik benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Al is de kwaliteit van de antwoorden bij Ibi tot dusver net zo geweldig als bij Al@din.

Misschien nog net iets meer social media

Er is altijd ruimte voor verbetering, zoals een paar knoppen “Deel dit met je vrienden” op Facebook, Hyves, Twitter, etc onderaan elke vraag die een mooie toevoeging zouden zijn. Met een aantal single-sign-on oplossingen als Facebook Connect, OpenID of Google Friend Connect zou aanmelden natuurlijk ook drempelverlagend kunnen werken al is het de vraag of juist die drempel misschien wel ook een kwaliteitsdrempel is. De broncode toont bovendien dat er ook nog wel wat aan zoekmachine optimalisatie kan worden verbeterd, maar dat zijn details waar men zich nu over kan gaan buigen.

Ibi is vooral een leuk en mooi uitgewerkt concept dat misschien niet met kwantiteit van Goeievraag.nl zal kunnen winnen, maar wel met kwaliteit en dat lijkt me gezien het concept uiteindelijk meer waard. De content zou nog wat meer ‘social’ gemaakt kunnen worden, maar met een mobiele versie, widgets en RSS Feeds zijn ze al een aardig eind op weg.

(Geschreven door Godfried van Loo, Creative Director & Founder Yocter b.v.)
GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

UA-9036473-24