Wat kan een bedrijf met een Facebook Pagina?

facebook-pagina-bedrijven

Je kan je al bijna niet meer voorstellen dat er ook een tijd is geweest dat Facebook niet bestond. Jongeren, dertigers en zelfs vijfenzestigplussers zijn op het sociale netwerk te vinden. Dat dit kansen biedt voor ondernemers, bedrijven en merken moge inmiddels duidelijk zijn. Immers, waar de consument te vinden is, daar wil je als bedrijf ook zijn. In deze blogpost belichten we nog eens hoe zo’n Facebook Pagina werkt en wat je er als bedrijf mee kan.

Hoe zit dat, een Facebook Pagina?
Er zijn inmiddels al vele fanpagina’s aangemaakt, van lokale dierenwinkels tot grote vliegtuigmaatschappijen. Toch hebben we gemerkt dat er ook een groot aantal bedrijven is voor wie het hoe & wat van een Facebook Pagina nog niet (helemaal) duidelijk is. Voor hen zetten we dit graag nog eens op een rijtje.

Fanpagina, Facebook Pagina of Facebook Profiel?
Allereerst: een fanpagina is hetzelfde als een Facebook Pagina. Beide termen worden door elkaar gebruikt, dus laat je hierdoor niet verwarren. Een Facebook Pagina is bedoeld voor bedrijven. Dit in tegenstelling tot een Facebook Profiel, dat voor de individuele gebruiker is. Let er dus op dat je als bedrijf geen profiel aanmaakt, maar een pagina. Facebook verwijdert namelijk profielen die voor zakelijke doeleinden gebruikt worden.

Een pagina aanmaken
Om een Facebook Pagina te kunnen aanmaken, heb je echter wel eerst een persoonlijk profiel nodig. Ben je van plan om verder niets met dit profiel te doen? Zorg dan bijvoorbeeld dat je je account helemaal afschermt met behulp van de privacyinstellingen. (Het is sowieso verstandig om deze instellingen te bekijken en waar nodig aan te passen.) Het maken van een nepaccount is namelijk tegen de Facebookregels. Ga naar http://www.facebook.com/pages/create.php Bij het doorlopen van de stappen kan je ook meteen een profiel aanmaken, mits je dat nog niet hebt.

Type fanpagina
Facebook laat je uit verschillende soorten fanpagina’s kiezen. Bij een ‘lokaal bedrijf of lokale plaats’ is op je pagina te zien wat de openingstijden zijn en wat het bezoekadres is. In het geval van ‘bedrijf, organisatie of instelling’ zijn deze gegevens minder van belang en kan je o.a. aangeven wat jullie missie is, welke producten jullie aanbieden en wat het jaar van oprichting is. Kies bijvoorbeeld voor deze categorie als je meerdere vestigingen hebt. Ook de categorie ‘merk of product’ heeft soortgelijke invulvelden. De overige categorieën zijn voor bedrijven minder relevant en laten we hier buiten beschouwing.

Beheerders
Het is mogelijk om meerdere beheerders van een pagina aan te wijzen. Oftewel: je kan meerdere persoonlijke profielen koppelen aan een pagina. Al deze personen kunnen dan namens je bedrijf statusupdates plaatsen, etc. Het is zeker aan te raden om minimaal één extra beheerder aan te wijzen. Mocht je Facebook Profiel om de één of andere reden verwijderd worden, dan kan je nog steeds bij je pagina. Daarnaast komt het ook voor dat de beheerder van een fanpagina een inmiddels ex-werknemer is. Dan is het wel zo handig dat hij of zij niet de enige was met toegang tot de pagina.

Wat kan je met een fanpagina?
Door middel van statusupdates, kan je je fans (de mensen die je pagina ‘liken’) op de hoogte houden van bijvoorbeeld nieuwtjes over je bedrijf of producten. Je kan vragen stellen aan je fans, een link plaatsen, foto’s uploaden, etc. Maar nog belangrijker is, je fans kunnen ook iets terugzeggen. Het draait bij social media namelijk om conversatie. Mensen kunnen bijvoorbeeld laten weten dat ze je bericht leuk vinden door op de ‘like’ button (of ‘vind ik leuk’ knop) te klikken. Ze kunnen ook een reactie plaatsen, of zelf een vraag stellen. Het is echter essentieel dat je hier ook iets mee doet. Is iemand positief over de service van je bedrijf? Reageer hier bijvoorbeeld op met een ‘like’. Vraagt iemand waar zijn bestelling blijft? Geef netjes antwoord.

Het verschil tussen Pagina’s en Plaatsen
Gebruikers van Facebook kunnen inchecken bij een plaats of een locatie toevoegen aan hun statusupdate. Vrienden zien dan waar iemand naartoe gaat, waar hij nu is, of waar iemand is geweest. Een plaats kan door iedereen worden aangemaakt en laat zien hoeveel mensen er zijn geweest. Iedereen kan wijzigingen aanbrengen, bijvoorbeeld door het toevoegen van een webadres. Maar je kan hier geen statusupdates publiceren. Het is dus als het ware een ‘leeg’ iets. Heb je echter een fanpagina aangemaakt en daar adresgegevens aan toegevoegd, dan kunnen Facebookgebruikers ook bij je inchecken. Deze plaats is echter verbonden aan je fanpagina en is niet slechts een locatie zonder verdere inhoud.

Waarom een fanpagina?
Zoals gezegd, waar de consument is daar wil je als bedrijf ook zijn. En sociale netwerken zijn nu eenmaal razend populair. Door je ook op zo’n netwerk te begeven, creëer je extra (online) zichtbaarheid van je bedrijf en blijf je dicht bij de consument. Mensen kijken nu eenmaal niet wekelijks op je website om te kijken of er nieuws is. Via Facebook kunnen ze, door je fanpagina te liken, makkelijk op de hoogte blijven. Natuurlijk kan dit ook via andere social media kanalen. Bovendien is het contact via social media heel direct. Mensen voelen zich persoonlijker benaderd en meer betrokken bij je bedrijf.

Moet mijn bedrijf meedoen aan deze hype?
Vergelijk het eens met een website. Ook daarvan vroeg men zich jaren geleden af: wat moet ik ermee? We waren gewend bedrijven in de Gouden Gids op te zoeken en beschikten over de informatie uit reclamefolders en advertenties. Nu gebruiken we Google en bekijken we eerst de website van een winkel of bedrijf. De Gouden Gids slaan we nauwelijks meer open (als deze al niet direct op de stapel met oud papier beland). In 2011 had zelfs 94% van de Nederlandse huishoudens toegang tot internet. (Bron: CBS) Bedrijven die geen website hebben, kom je nauwelijks tegen. Maar waar websites vooral éénrichtingsverkeer vormen van informatie naar de consument toe, draait het tegenwoordig meer en meer om conversatie. En dat is waar social media voor dient. Social media netwerken als Facebook en Twitter hebben allang bewezen geen eendagsvliegen te zijn. En gezien hun populariteit onder consumenten, bieden ze een mooie kans voor bedrijven.

Extra tips

  • Maak je pagina compleet. Je kan verschillende velden invullen, zoals adresgegevens, openingstijden of een missie; doe dit vooral en zorg zo dat de consumenten die je pagina bezoeken zoveel mogelijk over je bedrijf te weten komen. Bij een complete pagina hoort natuurlijk ook een foto.
  • Je kan je eigen Facebook url claimen (een zogeheten vanity url). In plaats van de lange url die Facebook automatisch voor je pagina aanmaakt, krijg je dan bijvoorbeeld: www.facebook.com/denaamvanjebedrijf Let op: eenmaal gekozen kan je deze niet meer wijzigen!
  • Lees de richtlijnen voor een Facebook Pagina door. Zo weet je wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot acties en prijsvragen en voorkom je het risico dat Facebook je pagina verwijdert bij verkeerd gebruik.
  • Laat bezoekers van je website weten dat je een fanpagina hebt, door (op een duidelijk zichtbare plaats) een Facebook button te plaatsen.
  • Plaats met regelmaat een statusupdate, foto, link, video…  Content dus.

De bovenstaande tekst is bedoeld om bedrijven die nog niet op social media actief zijn, meer duidelijkheid over het platform Facebook te geven. Ben je overtuigd van het nut van social media, maar weet je als bedrijf nog niet zo goed hoe je de eerste stappen zet? Lees dan ook de blogpost ‘Social media voor je bedrijf, waar moet je beginnen?

 

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Wat kan een bedrijf met een Facebook Pagina?, 6.0 out of 10 based on 9 ratings
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

UA-9036473-24