Hoe krijg je volgers en fans op social media als je net begint?

fans-volgers-social-media-bedrijven

Social media is anno 2012 niet meer weg te denken. Niet alleen in persoonlijk gebruik, maar ook in het bedrijfsleven. Terwijl het ene bedrijf al jaren een Facebook- en Twitteraccount heeft en nu ook al aan Pinterest en Google+ doet, is het andere bedrijf misschien net – met enige aarzeling of nog wat onwennig – begonnen. Echter, voor iedereen die met social media begint, rijst de vraag: hoe kom ik aan volgers en fans? Hieronder volgen een paar tips en overwegingen.



Kies de juiste social media platformen

Je kan als bedrijf onmogelijk op ieder bestaand social media netwerk een account hebben. Maak een keuze en focus je bijvoorbeeld op twee netwerken. Kies niet simpelweg voor Facebook ‘omdat dat de meeste gebruikers heeft’, maar start op een platform waarvan je denkt dat dát het meest effectief zal zijn voor je bedrijf. Of is er bijvoorbeeld een platform waar al over je gepraat wordt?

Een social media-account met inhoud

Lege accounts zijn niet bepaald aantrekkelijk. Het is de bedoeling dat mensen je wíllen volgen, dus start meteen met een compleet profiel. Upload een profielfoto, vul je bio in en vermeld ook de website van je bedrijf. Kies bovendien een goede, logische (en niet te lange) accountnaam. Begin al met het plaatsen van statusupdates vóór je wereldkundig maakt een Twitter- of Facebookaccount te hebben. De eerste potentiële fans en volgers hebben dan een indruk van hetgeen ze kunnen verwachten. Nieuwe bezoekers van je account besluiten op het moment zelf of ze je willen volgen of niet. In het geval van een nog lege tijdlijn zullen ze echt niet elke week nog even terugkomen om te kijken of er inmiddels iets leuks gepost is. Zorg dus dat ze meteen op de ‘like’ of ‘follow’ button willen klikken.

Maak volgen makkelijk

Wanneer het moment daar is en je als bedrijf bekend maakt op social media actief te zijn, dan is het belangrijk dat anderen je zonder moeite kunnen volgen of ‘liken’. Zorg voor ‘like’ en ‘follow’ buttons op je website, vermeld de social media-accounts van je bedrijf in de e-mailhandtekening van alle medewerkers en zo mogelijk ook in alle reclame-uitingen.

‘Waarom’ als uitgangspunt

Bedrijven zien hun aantal fans graag snel oplopen. Maar waarom zouden mensen je bedrijf moeten volgen of fan moeten worden? Centreer niet alle aandacht op jezelf, maar bedenk wat je fans en volgers krijgen. Wat heb je ze te bieden op het gebied van content? Geef anderen dus een reden om je bedrijf te vinden op social media.

Hoe aantrekkelijk is je bedrijfsaccount?

Het is essentieel om waardevolle berichten te plaatsen en authentiek te zijn. Daarnaast is het belangrijk om voor relevante content te zorgen en te variëren. Plaats met regelmaat een nieuw bericht en vergeet niet dat het bij social media om interactie draait. Door deze dingen is het voor anderen aantrekkelijk om jouw bedrijf op Facebook of Twitter te volgen en creëer je meer ‘engagement’ onder je fans. (Zie de blogpost ‘10 Tips voor meer engagement op social media‘)

Bestaande contacten voor je social medianetwerk

Start met het opbouwen van een social media community door ook gebruik te maken van je huidige netwerk. Vind en volg mensen die je al kent; zij zullen eerder reageren op je berichten. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers, vrienden en familie. Het is van belang om vanaf het begin al zoveel mogelijk interactie te creëren. Hiermee laat je nieuwe volgers en fans zien dat je actief bent en je social media account serieus neemt. Daarnaast is het uitnodigender voor anderen om ook te reageren. Volg daarnaast klanten en anderen uit jouw branche. Doe dit echter wel op een actieve manier en reageer op hun berichten. Vergeet ook niet om lokale mensen en bedrijven te volgen.

Twitters zoekfunctie

Maak gebruik van de zoekfunctie van Twitter. Wordt er iets over je bedrijf gezegd? Is er ergens een discussie gaande over een onderwerp dat relevant is voor je bedrijf? Gebruik dit om mensen te volgen en een conversatie met hen te starten. Vind op deze manier ook mensen in de beoogde doelgroep.

Neem de tijd

Natuurlijk is alle begin moeilijk. Een populaire voetbalclub zal nu eenmaal sneller en meer volgers krijgen dan een lokale broodjeszaak. En het hebben van conversaties zal in de eerste fase nog wat onwennig of geforceerd aanvoelen, maar dit gaat over. Geef vooral niet op en verwacht niet al na drie weken honderden fans te hebben, maar bouw je social media community rustig op.

Fans en volgers kopen?

Er zijn websites waar je tegen een bepaald bedrag honderden of zelfs duizenden fans en volgers kunt kopen. Misschien vind je dit aantrekkelijk klinken, want in zo’n korte tijd zoveel fans krijgen lijkt natuurlijk heel wat. Maar wat voor fans en volgers krijg je dan? Helaas blijkt het voornamelijk om fake accounts te gaan, gemixt met hier en daar wat echte profielen. Die nep-accounts zien er in eerste instantie ‘echt’ uit door hun profielfoto’s, vrienden en ingevulde profielen, maar als goed kijkt, dan zie je dat het om stockfoto’s gaat, dat ze vreemde namen hebben en dat hun interesses wel heel erg op elkaar lijken. Een ‘like’ van zo’n nep-persoon zegt dus niet zoveel. Natuurlijk geeft een groot aantal fans het beeld dat je populair bent en is de kans dat anderen je fanpagina ‘liken’ hierdoor wat groter, omdat wij mensen nu eenmaal sociale kuddedieren zijn. Echter, velen vergeten dat succes op social media vooral afhangt van hetgeen je volgers en fans doen. Betrokken fans en volgers zijn veel waardevoller voor je bedrijf dan een groot aantal inactieve personen. Échte mensen, die reageren op je bericht, die een vraag stellen of die je foto retweeten. Wanneer je bereid bent om geld uit te geven om het aantal fans te verhogen, kies dan bijvoorbeeld liever voor adverteren op Facebook door middel van Facebook ads.

Het starten op social media en het krijgen van volgers en fans vraagt om tijdsinvestering. Het belangrijkste is om mensen een reden te geven je bedrijf te willen volgen. Laat op een leuke of interessante manier zien wie je bent en blijf vooral jezelf. Daarbij kun je bovenstaande tips als handleiding gebruiken, maar een essentieel punt daarbij is om je niet blind te staren op het aantal volgers en fans dat je bedrijf heeft. Het is natuurlijk de meest zichtbare en makkelijkste maatstaf die je kan gebruiken om je succes op social media te meten, maar zoals we gezien hebben, draait het niet alleen om aantallen, maar met name om de kwaliteit van je fans en volgers.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Hoe krijg je volgers en fans op social media als je net begint?, 4.3 out of 10 based on 6 ratings
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

UA-9036473-24