Wat doet een social media team?

social-media-teams

Hoewel steeds meer bedrijven inmiddels gebruik maken van social media, is het hebben van een bedrijfsaccount op Facebook en Twitter nog niet ‘ingeburgerd’. Het zijn tot nu toe dan ook voornamelijk de grote bedrijven die social media op een succesvolle manier weten in te zetten. Vaak is in deze bedrijven een social media team actief, simpelweg omdat in een groot bedrijf alle taken die bij het ontwerpen, implementeren en uitvoeren van een social media strategie te veel zijn voor één persoon. Wat doet zo’n social media team en wat is hun functie?

Het social media team

Wanneer een bedrijf heeft besloten zich op social media platformen te begeven, werpt zich een belangrijke vraag op: gaat het eigen personeel zich, naast de bestaande werkzaamheden, ook met social media bezighouden of wordt er een speciaal social media team aangesteld dat fulltime alle social media activiteiten en bijbehorende taken op zich neemt? Nu klinkt het woord ‘team’ heel groot, maar dit kan natuurlijk ook uit slechts twee of drie personen bestaan, afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Ook kunnen bedrijven een (steeds weer nieuwe) stagiair hebben die de social media activiteiten op zich neemt.

Functie van het social media team

De taakbeschrijving van een social media team is sterk afhankelijk van de functie die aan het team wordt toegekend. Wanneer een social media team bestaat uit mensen die zelf verantwoordelijk zijn voor alle content op social media platforms en de communciatie met consumenten, dan heeft het team dus ook een operationele functie. Is het de bedoeling dat werknemers van verschillende afdelingen zelf voor content op social media platforms zorgen, dan zorgt het social media team er in feite voor dat de werknemers deze activiteiten succesvol kunnen uitvoeren. De leden van het social media team kunnen dan voorbereidend werk verrichten of ondersteunend opereren.

Taken van het social media team

Onder de taken van het social media team (kunnen) vallen:

  • het implementeren van een social media strategie (bij voorkeur (mede) ontwikkeld in samenwerking met een gespecialiseerd social media bureau)
  • het verspreiden en monitoren van een social media policy
  • het maken van een duidelijke taakverdeling: wie is verantwoordelijk voor welke content?
  • de werknemers die zich gaan bezighouden met social media voorzien van de juiste kennis: hoe werken Twitter en Facebook? En nog belangrijker: hoe kunnen zij social media slim inzetten?
  • het monitoren en analyseren van alle social media uitingen of het aanwijzen van een verantwoordelijke daarvoor
  • het creëren van eenheid en het zoveel mogelijk op elkaar afstemmen van de social media uitingen van alle afdelingen

Indien het social media team ook een operationele functie heeft:

  • het zorg dragen voor content, beantwoorden van vragen en zorg dragen voor kwaliteit in de communities.

Hoe treed je als social media team naar buiten?

Wanneer meerdere personen namens het bedrijf actief zijn op social media platformen, maak dan duidelijk wie er aan het woord is, door bijvoorbeeld initialen te gebruiken (bijvoorbeeld door achter berichten ^JD te zetten voor teamlid John Doe en ^PA voor Piet Anders). Ook kan je een ‘gezicht’ aan je bedrijf geven door een fictieve naam of persoon te creëren, waaronder eigenlijk een heel team actief is. De afstand tussen bedrijven en consumenten is door het gebruik van social media op zichzelf al kleiner geworden, maar op deze manier maak je het nóg persoonlijker. Consumenten geven zichzelf ‘bloot’ doordat hun gebruikersnaam en profiel(foto) zichtbaar zijn. Door als bedrijf ook een naam te gebruiken op een social media account, hebben consumenten het idee deze persoon enigszins te kennen. Ook wanneer jouw social media team eigenlijk bestaat uit een stagiair en deze na een paar maanden wordt opgevolgd door een nieuwe stagiair, is het handig om maar met één naam zichtbaar te zijn voor de consument.

Kort gezegd is het de bedoeling dat de verschillende afdelingen of medewerkers van je bedrijf op een eenduidige en succesvolle manier actief zijn op social media en dat je als bedrijf duidelijk herkenbaar bent. Dit wordt bereikt dankzij een social media team dat zélf alle social media content verzorgt, of mede dankzij het social media team, dat andere werknemers voorbereidt op hun social media activiteiten en voor de juiste ondersteuning zorgt.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Wat doet een social media team?, 8.0 out of 10 based on 1 rating
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

UA-9036473-24